4 redenen waarom je (e-mail) marketing automation juist in het najaar tegen het licht moet houden

Geschatte leestijd: 5 minuten (Te lang? E-mail mij dit artikel)

Deel dit artikel

#Webpower

We hebben kwartaal 4 nog maar net ingeleid en het is alweer de hoogste tijd om je samen met je collega’s te richten op de laatste maand(en) van het jaar. Jullie willen vast graag nog even knallen (lees: omzetten verhogen en voorraad opmaken), net zoals de meesten in het laatste kwartaal. Dat betekent ook dat de concurrentie groeit en dat de inkoop van campagnes en de gemiddelde kosten per klik duurder worden. Wil jij graag scoren, maar heb je geen budget om de dure campagnes aan het einde van het jaar in te kopen? Houd (e-mail) marketing automation dan eens op de volgende manieren tegen het licht:

1)    Extra e-mail marketing automation

Zet eens extra (e-mail) marketing automation in. Campagnes via je eigen kanalen kosten namelijk weinig extra. Dé tijd van het jaar dus om na te denken over een leuke invulling. Schakel een creatieve denker in, binnen het bedrijf of extern, die losgaat. Zet jij bijvoorbeeld sms al in? Hoe leuk is het als je je klanten tijdens de feestdagen een kerstwens of een Sinterklaas-gedichtje sms’t? Of stuur iedereen (die een jaar klant is) een unieke “uitpakcode” per mail of sms, die te verzilveren is op een gepersonaliseerde actiepagina.

Hoe werkt dit?

Maak in je e-maildatabase een nieuw veld aan, bijvoorbeeld een veld dat je “gepersonaliseerde code” noemt. Zorg dat je in een Excel-sheet voor het aantal contacten dat je wilt berichten een unieke code genereert. Zet het om naar een csv-bestand, dat je importeert in je database en vul het nieuw aangemaakte databaseveld met de codes.

Verstuur de gepersonaliseerde verrassingscode vervolgens per mail, of nog origineler, per sms. Hoe kun je dit doen per mail? Optie 1: laat een button in je e-mail doorlinken naar de actiepagina, waarop mensen zelf hun code in kunnen vullen en bevestigen middels een button. Optie 2: laat een button doorlinken naar een gepersonaliseerde URL: op deze pagina is de code automatisch ingevuld. Lezers hoeven dan alleen nog maar hun code te bevestigen. Optie 3: laat je lezers hun code meteen bevestigen via een button in de e-mail – een trigger zorgt er vervolgens voor dat deze mensen in de groep van, bijvoorbeeld “code-geactiveerd” komen.

Hoe verstuur je de code per sms? Vraag je marketing automation-leverancier naar de sms-module en zorg er uiteraard voor dat je over het 06-nummer van je consumenten beschikt. Personaliseer je sms’je door de inzet van conditionele velden (bijv. voornaam en code) en stuur de link naar de algemene landingspagina mee, waarop mensen hun code kunnen invullen. Dit omdat de gepersonaliseerde URL te lang is voor een sms (je bent immers gebonden aan 160 tekens).

Je kunt sms ook anders inzetten: stuur juist een (bevestigings)sms als de code naar aanleiding van de mail is ingevuld. En wat te doen met mensen die nog niet gereageerd hebben? Stuur de groep “niet-geactiveerd” (automatisch) een reminder-e-mail of sms.

Sms is helemaal terug

Zie sms dus niet als een ouderwets kanaal. Sms is opvallend, origineel, snel en blijkt zelfs geschikt om loyaliteit bij klanten te creëren. Een bekend voorbeeld van de inzet van sms, dat inmiddels al vaker is aangehaald is, maar toch de moeite waard blijft, is de Franse band PNL. PNL besloot fans de kans te geven als eerste naar hun nieuwe album te luisteren. Via social media en posters op straat deelden zij een afbeelding van de cover van hun nieuwe album met een telefoonnummer daarbij. Als fans dit nummer belden, konden zij het nieuwe album beluisteren. PNL beschikte daardoor over de mobiele telefoonnummers van alle mensen die aan de actie deel hadden genomen. Vervolgens voerde het collectief een grootschalige sms-campagne uit, waarbij hun fans de data van hun nieuwe nationale tour doorgestuurd kregen. Veel fans deelden het bericht, wat leidde tot enorme media-buzz.

2)    Marketing automation als ondersteuning

Voer je toch gericht campagne in het laatste kwartaal en heb je dus juist veel op de planning staan? Je kunt marketing automation niet alleen gebruiken als aanvulling, maar ook als ondersteuning. 1 + 1 is immers 3. Koppel een tv-campagne bijvoorbeeld eens met marketing automation (sms of e-mail).

Hoe dat werkt?

Aanpassing is het toverwoord. Een aantal merken maakt al gebruik van een (multichannel)-softwaretool, die makkelijk integreert met marketing automation en die zelf ingestelde condities als het weer, een voetbalwedstrijd, een nieuwsgebeurtenis etc. trackt. Op basis van geolocatie en real-time data zoekt de tool naar correlaties die de vraag naar jouw merk zullen beïnvloeden. Is het koud weer? Dan werkt een chocomelreclame beter dan tijdens warm weer. Is het zomer of is het boven de 21 °C in een ander jaargetijde? Dan kopen meer mensen een bbq. Je optimaliseert je inzet van marketing automation dus op basis van de context waarin mensen zich op dat moment bevinden. Context bepaalt immers ons gedrag.

Zo kun je met een tool, die in Spanje gebruikt wordt, ook specifiek (jouw) tv-campagnes tracken. Tijdens het tv-kijken, is meer dan 84% van de gebruikers ondertussen vaak actief op “een tweede scherm” als een telefoon, iPad of laptop. Op de momenten dat jouw tv-campagne wordt uitgezonden, stuur je bijvoorbeeld een sms of een e-mail met een kortingscode of een andere boodschap. Dit leidt tot meer kliks en conversie. Je maximaliseert daardoor het rendement van marketing (automation)-campagnes door ze alleen in te zetten op het moment dat ze voor de ontvanger het meest relevant zijn.

Video in e-mail

Gebruik e-mails ook eens ter ondersteuning van je campagne, bijvoorbeeld door video in e-mail. Laat je tv-spot, of een andere video die je dit jaar hebt opgenomen, nog eens terugkomen in een video in een e-mail.

3)    Nieuwe functionaliteiten

Heb je e-mailmarketing (automation) ook in 2018 op de agenda staan? Wat goed gaat, kan altijd beter. Gebruik het laatste kwartaal eens om, naast sms, ook andere nieuwe functionaliteiten uit te proberen. Maak je bijvoorbeeld al gebruik van een countdowntimer?

Geef de urgentie van een actie of evenement aan door middel van een timer in je mail, die aftelt in dagen, seconden en/of uren. Denk ook eens op een originele manier na over de countdowntimer. Laat de timer bijvoorbeeld aftellen in “procenten korting”. De 25 % korting die je instelt, telt zo langzaam af tot 1% korting op kerstavond, bijvoorbeeld.

Ook RSS, gepersonaliseerde content, geautomatiseerde campagnes, QR-codes, handige evenementen-modules of customer feedback-blokken zijn voorbeelden van functionaliteiten die vaak gemakkelijk geïmplementeerd kunnen worden door je e-mailsoftwareleverancier. Zet deze op een verrassende manier in in je e-mails en bekijk de resultaten. Dit helpt je om je (e-mail) marketing automation-budget voor 2018 beter te onderbouwen.

4)    Testen

Test, test, test. Ook de bedrijven die het meest ver zijn op het gebied van e-mailmarketing blijven testen in hun e-mails. (E-mail) marketing automation is dan ook learning by doing. Nog niet gewerkt met A/B-testen of andere functionaliteiten? Test en verbeter de eerstvolgende e-mail al op basis van wat je getest hebt. Want geloof me, elk testje leidt alweer tot een verbetering. Ga in 2018 dan nóg knallender van start met e-mailmarketing automation dan het jaar daarvoor. Dat is een mooi doel, toch?

Je ziet het: (e-mail) marketing automation kan ook jou verrassen in het laatste kwartaal. Houd het daarom nu eens extra tegen het licht. Welke knallende najaarscampagnes heb jij op de planning staan – of al gelanceerd?

Deel dit artikel

26 oktober 2017

Categorieën

E-mailmarketing, Marketing automation