5 manieren waarop je als (e-mail) marketeer gemakkelijk meelift op de Olympische Winterspelen

Geschatte leestijd: 5 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
24 januari 2018

De Olympische Winterspelen in Pyeongchang, Zuid-Korea, staan voor de deur. Je hoeft niet eens voor een sportmerk of sportgerelateerde dienst te werken: als marketeer kun je gemakkelijk meeliften op de euforie en successen – of juist tegenslagen – van de Spelen. Heb je marketing-gerelateerd nog niets gedaan met de Winterspelen? Dat kan nog steeds. Ik zet graag wat leuke ideeën voor je op een rijtje, die je onder andere (snel) kunt uitvoeren door de inzet van marketing automation.

1) Cinemagraph

Eerder schreef ik over de e-mailtrends in 2018. We gaan – nog meer dan in 2017 – van platte naar interactieve, creatieve e-mails. Een e-mailtrend die we in 2018 onder andere vaker terug gaan zien is de cinemagraph. Sport straalt emotie en kracht uit en een sportfoto leent zich daarom perfect voor een cinemagraph. Verras je abonnees door een e-mail met daarin een gave cinemagraph, gelinkt aan de Winterspelen. Zet je copywriter aan het werk voor een krachtige tekst, die deze foto verbindt met je product of dienst. Hoe je een cinemagraph maakt? Dat is niet moeilijk. Jouw vormgever heeft dit in een handomdraai voor elkaar. Emotie doet het ook op social media heel goed – en cinemagraphs kun je ook posten op social media -, dus sla met een cinemagraph twee vliegen in één klap.

2) Korting verdubbelen bij medailles

Stuur een promotiecode per e-mail of sms, die te verzilveren is tijdens de gehele periode waarin de Winterspelen plaatsvinden. Wakker het gevoel van urgentie aan met behulp van een countdowntimer. Doe dit bijvoorbeeld met een knipoog naar de partners van sportfanaten: als partner heb je namelijk echt geen zin om nóg een 10 km te kijken ;). In ruil daarvoor kun je voordelig shoppen met deze kortingscode. Hang het percentage korting op aan hoeveel medailles we behalen. Of biedt juist korting aan als troost, wanneer de successen tegenvallen. Zet alle scenario’s vooraf klaar: “We” zijn immers gevoelig voor korting en in de context van de Olympische spelen behaal je hiermee gegarandeerd succes.

Hoe je een unieke, persoonlijke promotiecode stuurt per e-mail of sms?

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een unieke, persoonlijke promotiecode te sturen. De klant zal zich nóg meer persoonlijk benaderd voelen dan wanneer je een algemene code verstuurt. Hoe je dat doet? Dat legde ik al eerder uit in dit blogitem..

3) Communiceer (en genereer interactie) op het moment dat jouw sportheld in actie komt

Een mooie gelegenheid/insteek om te communiceren met je klanten tijdens de Winterspelen, is op het moment dat de sporter die jij sponsort – of een warm hart toejuicht in een andere context – in actie komt. “Wij van merk X, wensen “onze sporter” veel succes vandaag. Jij ook?” Verhoog de interactie met je merk. Neem in je e-mail een feedback-blok op, waarin mensen de desbetreffende sporter door middel van een klik op een icoontje ook succes kunnen wensen. Of laat mensen stemmen op de sporter die volgens hen moet winnen/gaat winnen. Van welke Nederlandse schaats(st)er zijn de meeste mensen fan? Stuur een infographic met daarin de uitslag. Vier het succes (of verdriet) vervolgens samen met je sporter en klanten door een speciale actie.

4) Zet internationale relaties in het zonnetje

Zet je internationale relaties of klanten eens in het zonnetje. De Olympische Winterspelen stralen natuurlijk één en al internationale verbondenheid uit. Dé kans dus om je relatie en loyaliteit uit te bouwen. Speel in op de resultaten van het land van jouw relatie: stuur bijvoorbeeld een felicitatiemail of -sms naar jouw internationale contacten/relaties naar aanleiding van de overwinningen. Jouw contacten zullen gegarandeerd verrast zijn.

5) Sms-service vanuit sportmerk of tv-zender

Sms is (komt) namelijk weer helemaal terug. In de stroom aan informatie die dagelijks op ons afkomt, is een sms’je namelijk een uniek middel. Een sms valt op en wordt in tegenstelling tot een hele lijst aan appjes vaak wél meteen gelezen. The prove?

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde openrate van een sms 99% is. Van dit percentage wordt 97% binnen 15 minuten gelezen.

In het kader van de Olympische Winterspelen? Werk je voor een sportmerk of tv-zender? Zet een sms-service op, waarvoor mensen zich kunnen aanmelden. Op het moment dat hun favoriete sport of land aan gaat treden, krijgen ze een herinnerings-sms. Stel alles gemakkelijk vooraf in, zodat je daar tijdens de spelen geen omkijken meer naar hebt. Sms kun je óók personaliseren.

Let wel op bij het ontwikkelen van je communicatie: het Olympisch logo mag je niet zomaar gebruiken. Houd ook ‘Rule 40’ in de gaten. Er zijn een hoop associaties die niet iedereen mag maken vanuit rechten van de Olympische Spelen, sporters, teams en landen. Bekijk de regelgeving hier.

Wat sport en marketing automation gemeen hebben?

De Olympische Spelen zijn voor mij hét evenement waar ik naar uitkijk. Ik spiegel het graag aan zakendoen in het algemeen: de intense drive die er heerst, de mensen die je om je heen verzamelt voor het bereiken van een doel, de internationale contacten waardoor je de wereld door een andere bril ziet, nieuwe mensen leren kennen, altijd weer op zoek naar noviteiten, het groots aanpakken van zaken. Als ondernemer inspireert dit evenement me.

Naast ondernemer ben ik ook fervent sporter, BMX’er welteverstaan. Ook al is BMX een zomersport en hebben we het hier over de Winterspelen: als ik mijn sport spiegel aan marketing automation, zie ik veel overeenkomsten. Je werkt namelijk altijd volgens een stappenplan. Hoe dat eruit ziet?

  • begin (piep)klein met marketing automation. Je bouwt succes alleen maar stapje voor stapje op. Begin met een simpele, geautomatiseerde e-mailflow, maar wel met een vooraf bepaald (tussen)doel voor ogen;
  • geef nooit op, want marketing automation is learning by doing;
  • zet kleine stapjes op basis van quick wins;
  • test en analyseer resultaten. Pas je trainingsschema aan met het doel goud te behalen;
  • ga op je bek. Ook dat hoort erbij. Wijsheid is óók weten wat niet werkt;
  • heb je de top bereikt? Probeer aan de top te blijven en ga van de quick wins naar de finetuning.

Geen enkele organisatie die het goed doet op het gebied van marketing automation, is groots begonnen. Dat kan ik je verzekeren. Ook de bedrijven die het meest ver zijn op het gebied van e-mailmarketing blijven vallen en opstaan. Er is geen holy bible. Wat ik wel weet, en dat zou ik in bovenstaand rijtje haast vergeten zijn, is dat je er alléén samen met een goede coach (een ESP met de juiste kennis en service in huis), een groot succes van kunt maken.

Sparringpartner, coach of inspirator nodig? Daag me uit voor een potje 😉

Jacco Bouw, oprichter Webpower.

 

Deel dit artikel

Vragen over dit artikel?