A/B-testen binnen Webpower

Geschatte leestijd: 2 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
28 oktober 2015

Eén van de mogelijkheden om actief te experimenteren om tot het beste resultaat te komen is de A/B-test. Daarbij verstuur je een versie van jouw e-mail (versie ‘A’) naar 5 tot 25 procent van jouw contacten, hetzelfde percentage van deze contacten krijgt versie ‘B’. Daarna analyseren we de resultaten en stuurt Webpower automatisch de succesvolste variant naar de resterende adressen.

Het voordeel van deze testmethode is het merendeel van de contacten de beste variant van de mailing ontvangt, waardoor je het maximale haalt uit jouw e-mail. Bovendien heeft een ontvanger niet door dat hij in een test zit en dus zal zijn gedrag niet aanpassen. Verder heb je geen werk aan de verzenden van de winnende variant van de A/B-test: Webpower bepaalt welke variant de winnende is en stuurt deze automatisch naar de overige contacten.

Test jouw mailing in 5 stappen

Binnen Webpower kan je multivariate testen met 2 tot en met 4 versies van je e-mail. Dit klinkt ingewikkeld en tijdrovend, maar binnen Webpower heb je een A/B-test in 5 stappen gerealiseerd:

Stap 1

Maak 2 of meer varianten van je e-mail aan met bijvoorbeeld een andere afzendernaam, inhoud (tekst, call-to-action), andere onderwerpregel of tijdstip van verzending.

Stap 2

Ga naar Versturen en kies het tabblad A/B-test.

A/B test

Stap 3

Kies de betreffende varianten van de e-mail die je wilt gebruiken.

A/B test demo

Stap 4

Bepaal de grootte van de groepen, selecteer het winnende criterium en bepaal wanneer de winnende variant naar de overige geadresseerden wordt verzonden.

A/B test analyse

Stap 5

Controleer de gegevens en verzend de e-mail. Je kunt de resultaten bekijken in het Statistieken overzicht. Specifieke cijfers over de A/B-test vind je hier ook terug in het menu aan de linkerkant.

a/b test

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via de website of bel 0342 423 262.

Deel dit artikel