Het belang van een geïntegreerde mobiele strategie in de b2b sector

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Deel dit artikel

#Webpower

Enige tijd geleden hebben we op MarketingOnline een artikel geplaatst over het belang van een mobiele strategie, met hierin vooral B2C voorbeelden. We zijn verder in het onderwerp gedoken en willen nu ook graag een aantal voorbeelden in de B2B markt met jullie delen.

Mobiel werken begon een jaar of tien geleden met de Blackberry. Nu is het de gewoonste zaak van de wereld om minimaal je agenda en email te lezen op je smartphone en in veel gevallen ook om apps te gebruiken in je werk. Toch is mobile commerce nog geen gemeengoed in B2B marketing. Een gemiste kans.

Zakelijke gebruikers en consumenten gebruiken steeds minder een desktop computer en steeds vaker een mobiel apparaat, of dat nu een smartphone of tablet is. Er is een enorme stijging te zien in mobiele email opens, maar ook in het aantal websitebezoekers via een mobiel apparaat. Mobile commerce lijkt dan ook een grote impact te krijgen op koopgedrag.

Doordat mensen niet meer gebonden zijn aan hun bureau, zijn ze altijd en overal bereikbaar. Dit biedt meer mogelijkheden om prospects op het juiste moment en de juiste plaats te bereiken, maar dit vraagt wel om een goede, geïntegreerde mobiele strategie. B2B marketeers die dit goed doen, moet je nog met een lampje zoeken. Als je weet dat de meerderheid van de emailnieuwsbrieven nog altijd geen responsive design heeft en ook de meerderheid van de B2B websites zich niet aanpast aan het schermformaat, dan weet je dat er nog een wereld te winnen is. In dit artikel beschrijven we vier aandachtspunten om mobiel goed te integreren in je B2B marketingstrategie.

1. Pas je opmaak en hoeveelheid tekst aan

Uit de Nationale Benchmark is gebleken dat het percentage unieke opens op een mobiel apparaat in de loop van 2013 met circa 24 procent is gestegen (Q4 in vergelijking met Q1). Voor unieke clicks op mobiel is de stijging circa 29 procent. Die mensen zullen je nieuwsbrief alleen gaan lezen als deze is aangepast op het formaat van het veel kleinere mobiele scherm. Dit heeft gevolgen voor alle aspecten van je nieuwsbrief, van hoeveelheid tekst, lengte van de koppen, gebruik van foto’s tot en met de indeling van de nieuwsbrief. Alleen nieuwsbrieven met een responsive design zullen op een mobiel apparaat worden gelezen.

2. Benut mobiel om relevant te zijn

Geen enkele prospect gaat een whitepaper op een smartphone downloaden en lezen, maar een tablet leent zich juist wel weer goed voor dit type content. Wanneer een zakelijke gebruiker een tablet, smartphone of desktop gebruikt, hangt volledig af van zijn rol en functie. Houd hier rekening mee in de timing van je nieuwsbrief. Iemand met een binnendienstfunctie kan prima midden op de dag een link krijgen toegestuurd naar een artikel of whitepaper, terwijl iemand met een buitendienstfunctie zo’n bericht wellicht liever in de rand van de dag ontvangt, als hij thuis zijn administratie bijwerkt.

3. Haal meer uit bestaande klanten door online loyaltyprogramma’s

Loyaltyprogramma’s worden zelden toegepast in de B2B, maar dat het goed kan werken bewijst KLM met zijn Flying Blue programma, dat zich zowel richt op consumenten als op zakelijke reizigers. Trouwe klanten worden beloond met diverse voordelen, waaronder gratis vluchten. Een belangrijk deel van de communicatie rond deze programma’s vindt plaats via de smartphone, aangezien reizigers die altijd bij zich hebben als ze op de luchthaven zijn. KLM herkent via WiFi wanneer Flying Blue klanten op de luchthaven arriveren en stemt de communicatie af op de plek waar iemand zich bevindt. Iemand die net door de security check gaat heeft geen tijd om berichten te lezen, terwijl passagiers die al bij hun gate zijn maar nog niet kunnen boarden vaak hun tijd doden door ofwel nog wat te werken – bijvoorbeeld op hun tablet – of het laatste nieuws te lezen op hun smartphone. Deze momenten kunnen optimaal worden benut om klanten te informeren over nieuwe ontwikkelingen of acties.

klm

4. Verhoog impact door een multichannel aanpak

Wat KLM ook goed doet, is het inzetten van meerdere kanalen: sms, email, de KLM-app en social media. Veel media-aandacht kreeg de proef met zakelijke reizigers die op basis van LinkedIn profielen konden kiezen naast wie ze willen zitten. KLM gebruikt bij al deze kanalen afwisselend push- en pulltechnieken. Via push app notificaties maken zij reizigers bijvoorbeeld attent op een gatewijziging, en ook de instapkaart hoeft niet meer te worden uitgeprint, maar kan ofwel via email, ofwel via SMS ofwel via de app worden gedownload op de smartphone. Klanten kunnen zelf kiezen welk kanaal ze gebruiken.

Neem mobiele strategie serieus

Mobile marketing is niet zomaar een trend, maar een ontwikkeling die alleen nog maar verder in belang zal toenemen. Marketeers die daar niet op inspelen, laten niet alleen voor hun bedrijf kansen liggen, maar ook persoonlijk. Want mobile marketing behoort tot de toolbox van iedere marketeer, B2C én B2B.

Start met het monitoren van het gedrag van je doelgroep. Dat kan met verschillende platformen. Door te identificeren wie wanneer, waar en op welk type device wat leest, kun je mailings, push app notificaties en andere acties optimaliseren en inspelen op het gedrag van jouw klanten en prospects.

Dit artikel werd eerder door MarketingOnline geplaatst.

Deel dit artikel

9 september 2014

Categorieën

Sms marketing