De beste marketing automation tool aanschaffen in 6 stappen

Geschatte leestijd: 6 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
30 december 2019

Wat is de beste marketing automation tool voor jouw organisatie? Die keuze is niet altijd even makkelijk. Oplossingen voor marketing automation zijn er immers in verschillende vormen en maten. Welke marketing automation het beste past bij jouw organisatie is afhankelijk een aantal factoren. Volg onderstaande tips en vind in zes stappen de beste software/tool voor jouw organisatie.

Stap 1: weet wat je wil bereiken met marketing automation

Vóór je verschillende marketing automation-tools met elkaar vergelijkt, is het belangrijk voor jezelf duidelijk te hebben wat je precies wilt bereiken. Welke activiteiten op het gebied van marketing automation wil je ondernemen? En nog belangrijker: waarom wil je wat doen? 

Onderstaande vragen helpen je bij het krijgen van een duidelijk beeld van wat je met marketing automation wilt bereiken:

  • Wat zijn je marketing- en businessdoelstellingen voor de korte én voor de lange termijn?
  • Hoe uitgebreid zijn je ambities op het gebied van marketing automation?
  • Op welke kanalen wil je actief zijn?
  • Wil je op termijn een volledige cross-channel-flow voor de gehele customer journey opzetten? Of ben je vooral op zoek naar een oplossing voor e-mailmarketing?

Stap 2: krijg een goed beeld van de functionaliteiten

Dat je bij het aanschaffen van een marketing automation-oplossing naar de functionaliteiten van het pakket moet kijken, klinkt wellicht als een open deur. Toch is het verstandig om goed bij deze stap stil te staan en onder andere onderstaande zaken kritisch onder de loep te nemen.

Op welke kanalen kun je de tool inzetten?

Let bij het kiezen van een oplossing voor marketing automation goed op de kanalen die de oplossing ondersteunt en houd daarbij je doelstellingen uit stap 1 in het achterhoofd. Kun je de tool bijvoorbeeld alleen voor e-mailmarketing inzetten, of ook voor het opzetten van actie- en landingspagina’s? Kun je daarnaast de tool ook inzetten voor sms-marketing of voor social media, al dan niet via een API-koppeling?

Kun je er responsive campagnes mee opzetten?

Een overgrote meerderheid (86 procent) van de Nederlanders zit dagelijks buitenshuis met haar smartphone op internet en 90% doet dat thuis of op het werk met hun desktop. Je marketing automation inrichten voor het gebruik op slechts één soort device, is dus geen optie.

Let erop of de marketing automation-tool de optie biedt e-mail- of webtemplates te bouwen die zich automatisch aanpassen aan het scherm van de ontvanger. Kijk daarbij verder dan alleen de afmetingen. Is het ook mogelijk de inhoud zelf aan te passen? Bijvoorbeeld door mobiele gebruikers een kortere tekst tonen? Of door een ‘bel nu’-button bij desktopgebruikers achterwege te laten? Zo zijn er talloze voorbeelden te verzinnen van zaken waarover je na moet denken.

Welke data kun je gebruiken?

Succesvolle marketing automation gaat verder dan alleen het personaliseren van een aanhef. Let daarom op het soort data dat je kunt inzetten voor je marketing automation. Zijn dat alleen de standaardgegevens zoals iemands naam of woonplaats? Of kun je daarnaast ook personaliseren op andere zaken, zoals de bezochte pagina’s op je website of het soort e-mailcontent waar iemand in het verleden interesse in toonde? Zoals we in het artikel ‘E-mailtrends 2020‘ al schreven zetten veel organisaties al de stap van doelgroepsegmentatie ook de stap te zetten naar contentsegmentatie.

Integraties

Zeker als je van plan bent je marketing automation naar een hoger niveau te tillen, is de kans groot dat je je oplossing op een gegeven moment wilt koppelen aan andere software. Met je webshopsoftware bijvoorbeeld, om verlaten-winkelwagen-mails te versturen of met het CRM dat je salescollega’s gebruiken. Zo kan de marketingafdeling data van sales gebruiken voor profielverrijking en kan sales door een koppeling andersom een beter beeld krijgen van wanneer een lead klaar is voor benadering. Het is dus verstandig na te gaan welke integratieopties de oplossing biedt.

Stap 3: let op gebruiksvriendelijkheid en support

Zeker bij marketing automation-oplossingen die veel functionaliteiten bieden, is het in het dagelijks gebruik wellicht moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Vraag daarom altijd een marketing automation demo aan, en let daarbij goed op de gebruiksvriendelijkheid van de interface. Heb je het gevoel dat je de oplossing zelf kunt gebruiken, zonder daarbij elke keer hulp te moeten inschakelen?

Realiseer je wél dat je, zelfs bij de meest gebruiksvriendelijke marketing automation-software, tegen vragen en onduidelijkheden kunt aanlopen. Check daarom welke support- of trainingsmogelijkheden de leverancier van de tool biedt, in welke taal dat is en of de supportmedewerkers zich wel in een voor jou handige tijdzone bevinden.

Los van het gebruiksgemak van de oplossing zelf, kun je bij marketing automation tegen andere uitdagingen aanlopen. Vraagstukken waar je als organisatie wellicht niet altijd zelf het antwoord op kunt vinden zonder de hulp van een gespecialiseerd bureau. Breng daarom bij het kiezen van de beste marketing automation-tool altijd in kaart of de leverancier wel een partnernetwerk heeft van specialisten die overweg kunnen met de oplossing.

Stap 4: kijk naar de analyticsmogelijkheden

De beste marketing automation valt of staat met analytics. Zonder inzicht in de resultaten is het immers moeilijk bepalen of je automation-activiteiten hun vruchten afwerpen. Het is daarom wél zo verstandig om te controleren of de oplossing die je op het oog hebt een analytics-dashboard heeft en wat voor rapportages je ermee kunt uitdraaien.

Nog beter: bekijk welke opties een marketing automation-tool biedt voor het toepassen van A/B-testing. Heb je de mogelijkheid om de resultaten zowel handmatig als automatisch te beoordelen op een winnende versie? En welke criteria kun je daarbij toepassen? Beperkt dat zich tot clicks en views, of kun je bijvoorbeeld ook daadwerkelijke conversie meewegen?

Stap 5: vergeet niet naar de techniek te kijken

Wat zich onder de motorkap afspeelt, is misschien niet het spannendste onderdeel van een marketing automation-oplossing, maar kan wel van grote invloed zijn op het succes van je campagnes. Vergeet daarom bij het kiezen van de beste tool voor jouw organisatie niet op onderstaande zaken te letten.

E-maildeliverability

E-mail is een van de belangrijkste pijlers van marketing automation, maar dan moeten de e-mails die je verstuurt natuurlijk niet in de spamfolder van je ontvangers belanden. Zoek dan ook uit of de leverancier van de tool beschikt over een deliverability-team.

Check verder of het mogelijk is om authenticatiegegevens in te stellen. Heeft de aanbieder ook een anti-spambeleid? Dit laatste is belangrijk als je wilt voorkomen dat acties van andere gebruikers een negatief effect hebben op het afleveren van jouw e-mails.

Stabiliteit

Uiteraard wil je erop kunnen vertrouwen dat de marketing automation-tool die je aanschaft daadwerkelijk werkt. Kijk dan ook kritisch naar de uptime die de leverancier biedt in zijn service level agreement. Google verder naar de naam software die je overweegt om aan te schaffen, in combinatie met het woord storing. En check mentions op social media om na te gaan of de leveranciers in het afgelopen jaar vaak te maken had met technische problemen.

Stap 6: blijf GDPR-proof

Data zijn de brandstof voor marketing automation, wat betekent dat je niet om de GDPR/AVG heen kan. Let er bij het aanschaffen van een tool dan ook op of je gegevens wel in Europa worden opgeslagen en of de aanbieder de mogelijkheid biedt een verwerkingsovereenkomst af te sluiten. 

Verder is het belangrijk dat je kunt aantonen dat iemand toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn data. Kies dus voor een oplossing waarin je op persoonsniveau kunt bijhouden hoe en wanneer iemand zijn opt-in heeft afgegeven. 

En als je bijvoorbeeld op persoonsniveau wilt bijhouden wie je e-mails wel en niet hebben geopend, moeten je ontvangers daar wel over geïnformeerd zijn – zo ondervond de Dienst Uitvoering Onderwijs in augustus 2019. Tegenwoordig zoeken veel organisaties bij voorbaat al naar een marketing automation-oplossing waarin je trackingpixels kunt uitschakelen.

Bedenk daarnaast dat de GDPR voorschrijft dat je voldoende doet om de veiligheid van je data te waarborgen. Het is dus aan te bevelen na te gaan welke veiligheidsmaatregelen de leverancier van de tool neemt voor bescherming van jouw gegevens. Beschikt de organisatie bijvoorbeeld over relevante ISO-certificaten?

Meer weten over marketing automation?

Meer weten over het kiezen van de juiste marketing automation-oplossing voor jouw organisatie? Benieuwd hoe Webpower je kan helpen bij je marketing automation? Download dan direct onzeproductbrochure of vraag vandaag nog een gratis demo aan!

Deel dit artikel

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.