Conversie meten door conversie pixels

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
9 september 2014

Meten is weten! Dit is het aloude gezegde wat ik menig marketeer hoor roepen. Toch blijf ik me verbazen over het aantal marketeers dat hun statistieken niet kent en als ze het dan wel weten, gaat het vaak niet verder dan de Open Ratio, Click Through Ratio en de Click To Order rate. Die statistieken geven een goede indicatie van hoe de mailing het heeft gedaan, maar als marketeer wil je toch meer dan alleen een goede indicatie?Data-base

Als marketeer krijg je een gevoel van trots dat de verkopen in de periode van jouw campagne weer zijn gestegen, maar toch kan je vaak niet met zekerheid zeggen hoeveel omzet jij voor het bedrijf hebt gegenereerd.

Om het succes van je campagnes te meten, kun je werken met conversiepixels. Hiermee krijg je inzicht in welke abonnees vanuit je email marketing campagnes voor conversie hebben gezorgd. Zelfs als ze eerst via de mail op je website zijn beland en pas op een ander moment besluiten verder te zoeken.

 

Maar wat is conversie?

Er wordt vaak gedacht dat conversie gelijk staat aan verkoop, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Conversie kan bijvoorbeeld ook het klikken op een link, het bekijken van een video of aanmelden voor een nieuwsbrief zijn. Een conversie is dus eigenlijk ook als volgt te definiëren: een bezoeker doet wat jij wilt dat de bezoeker doet.

Een van onze klanten in de eCommerce sector maakt gebruik van conversiepunten om de acties die een ontvanger van de mailing uitvoert te monitoren. In het voorbeeld hieronder is zichtbaar dat het conversiepunt actie heet. De waarde van de actie hangt af van de actie van de ontvanger, zoals site_open, assortiment_ openen etc. Je bent helemaal vrij in het definiëren van conversiepunten. Je kunt de genoemde code op willekeurige pagina’s aanbrengen, elke conversie-pixel kan één of meerdere conversiepunten voorzien van data.

 

Conversie

Annemiek

Een van de ontvangers van je nieuwsbrief, Annemiek, kijkt na het ontvangen van de nieuwsbrief rond op de website (conversiepunt = assortiment_open). Na enige tijd besluit Annemiek een tv aan te schaffen. Deze tv heeft Modelnummer 9054441895 (conversiepunt = bestelling_plaatsen). Op de bestelpagina vult Annemiek haar gegevens in en de tv wordt besteld (conversiepunt = bestelling_geplaatst).

Als bovenstaande conversiepunten worden opgenomen op de website, zal worden geregistreerd dat Annemiek de site heeft geopend, het assortiment heeft bekeken en de tv met modelnummer 9054441895 ter waarde van € 395.- is aangeschaft.

Met een goed uitgedacht conversieplan, kun je zien waar zich op de landingspagina eventuele bottlenecks bevinden, plus in kaart brengen hoeveel abonnees actie ondernemen na het ontvangen van je mailing. Zo kun je precies zien voor welk bedrag je abonnees bestellingen hebben geplaatst naar aanleiding van de verzonden e-mails. Ook geeft dit een nog beter overzicht van welk type content converteert en welke niet.

Op deze manier wordt het nog inzichtelijker welke rol e-mail marketing binnen je organisatie heeft en krijg jij als marketeer zwart op wit, wat jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf is. Weet jij jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf?

Wil je meer weten over conversie punten? Neem dan contact met ons op 

Deel dit artikel