Data-integratie voor e-mailmarketing: waarom is het nodig?

(Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
15 april 2020

E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van veel marketingstrategieën, omdat het één van de marketingkanalen is met het hoogste ROI. Zonder data, kun je je (e-mail)marketing niet meer optimaal sturen. Je zet e-mailmarketing namelijk op z’n best in als je in staat bent een relevante dialoog te voeren met je klant. Daarvoor wil je liefst zoveel mogelijk actuele gegevens (data) van je klant weten en daarvoor is data integratie nodig.

We krijgen vaak de vraag hoe data uit systeem ‘A’ gesynchroniseerd kan worden met Webpower of andersom. Daarvoor is een datakoppeling nodig. Hoe leg je een datakoppeling tussen je e-mailmarketingsysteem en je bestaande databronnen?

Ik leg je in dit artikel eerst uit wat datakoppelingen zijn, daarna geef ik een aantal praktische voorbeelden van waarvoor een data-integratie nodig is. Daarna geef ik je een oefening waarmee je je data makkelijk in kaart kunt brengen en tot slot geef ik een overzicht van systemen waar een e-mailmarketingsysteem als Webpower vaak mee gekoppeld wordt. Hopelijk werkt het verhelderend!

data integratie

De reeks data-artikelen bestaat uit 4 delen. In dit artikel lichten we de uitgelichte gedeeltes toe. We gaan het hebben over het waarom van het verzamelen van data via verschillende kanalen. In de andere artikelen komen de andere gedeeltes uit het model aan bod.

Wat is data-integratie voor e-mailmarketing?

Bij een data-integratie wil je data van systeem a overbrengen naar systeem b. Als je daarvoor een koppeling inzet, spreek je over een data-koppeling. Een e-mailadres dat je vanuit je website naar je e-mailmarketingsysteem “schiet”, is dus al een datakoppeling. Data-integratie is een belangrijk onderdeel in het proces vóór communicatie met je klant.

Waarom synchroniseer je externe data met je e-mailmarketingsysteem?

Waarom leg je een datakoppeling met je e-mailmarketingsysteem? Ik draai de vraag liever om, want waarom zou je dit niét doen? Je zet e-mailmarketing in om zo relevant mogelijk te communiceren met je ontvanger, het liefst door een automatische 1-op-1-dialoog. Daarvoor is het belangrijk dat je je content zo goed mogelijk personaliseert én meet welke acties jouw ontvanger op basis daarvan uitvoert.

Er zijn grofweg twee redenen waarom organisaties beginnen met het koppelen van databronnen:

  • Communiceren op basis van actuele data
  • Geen handwerk verrichten m.b.t. het importeren en actualiseren van data

In een later stadium richten organisaties zich meestal op de volgende pijlers:

  • Efficiënter werken
  • Omzet verhogen door:
    – Vergroting van de database/profielverrijking
    – Optimaliseren van online (e-mail)communicatie op basis van gedrag op andere kanalen
    – Optimaliseren van verzend-tijdstippen

Data integratie voor e-mailmarketing: een aantal voorbeelden

De data die je verzamelt kan zijn: demografische gegevens (woonplaats, geslacht etc.), voorkeuren van klanten (hotels, restaurants), transactionele data (aankoopdata of gemiddelde orderwaarde) of gedragsdata (geopende e-mails, gebrowsede pagina’s).

Voorbeelden van datakoppelingen voor e-mailmarketing

Ik kan me voorstellen dat het lastig is een beeld te vormen als je de eerste stappen wilt gaan maken in data integratie. Daarom geef ik je hieronder een reeks voorbeelden van marketing-, communicatie of salesdoelen of -acties, waarvoor je datakoppelingen moet maken:

  • Als iemand een fiets koopt, wil je daarna automatisch bijbehorende accessoires aanprijzen om de verkoop te verhogen
  • Een gewijzigd e-mailadres moet doorgevoerd worden op alle plekken waar dit e-mailadres gebruikt wordt, zodat je overal met het juiste e-mailadres blijft communiceren
  • Je wilt weten wanneer iemand het doel van jouw e-mailflow heeft bereikt (bijvoorbeeld inschrijven voor een event), zodat hij/zij geen irrelevante informatie meer ontvangt
  • Op basis van voorkeuren en interesse van de ontvanger wil je automatisch de meest relevante content in je e-mail inladen vanuit je CMS
  • Je wilt Facebook-bezoekers vanuit Facebook Lead Ads converteren naar inschrijvers
  • Je wilt klanten waarvan het e-mailadres bouncet, de factuur per post sturen
  • Op basis van het online gedrag van je klanten, wil je hen meer relevante e-mails sturen
  • Je wilt je agenda-overzicht (of het laatste nieuws) niet meer handmatig invoeren in je e-mail, maar automatisch inladen
  • Je wilt je Twitter-feed inladen in e-mail
  • Je wilt jouw vacatures automatisch inladen in de e-mail, maar je wilt dat alléén de mensen die op zoek zijn, deze zien
  • Je wilt snel en adequaat kunnen inspelen op het open- en klikgedrag van je klant in e-mails
  • Je wilt automatisch unieke kortingscodes of cadeaubonnen versturen naar je klanten
  • Alle e-mails wil je automatisch afsluiten met een foto, handtekening en groet van de contactpersoon/accountmanager

Je leest het: voor heel veel acties en doelstellingen is data integratie nodig. Ik zou je wel kunnen inspireren met hónderd voorbeelden, maar ik hoop dat ik je heb kunnen laten zien waarom e-mailmarketing en data-integratie nooit los van elkaar staan.

Breng je data in kaart via de invuloefening

Wil je echt goed met het onderwerp data aan de slag kunnen gaan binnen je organisatie; dan moet het onderwerp gaan leven. Stap 1 is daarom altijd het in kaart brengen van je data. Vaak verzamel je on- of offline al veel meer gegevens dan je denkt 🙂 Bij de laatste stap kun je alvast voorzichtig gaan nadenken over hoe je je data mogelijk in wilt gaan zetten.

In de download ‘Data en e-mailmarketing’, die je hier later kunt downloaden, vind je de invuloefening. Daarmee kun je je data handig in kaart brengen.

Datakoppelingen: welke zijn het meest voorkomend?

Voor de handigheid en herkenbaarheid, heb ik alvast onderstaand overzicht gemaakt van veel voorkomende systemen waar Webpower vaak mee gekoppeld wordt. Komen deze je bekend voor?

  • CRM: Salesforce, Microsoft Dynamics, Zoho,
  • CMS: WordPress, Blueconic, Typo 3
  • E-commerce platformen: Magento, Shopify, WooCommerce
  • Social: Facebook Lead Ads, LinkedIn Lead Gen Forms, Instagram Lead Ads

Tools voor datakoppelingen, e-mailmarketingdata verrijken en inzetten

Iedere databron die je gebruikt, heeft zijn eigen kracht. Daarom kun je data ook op verschillende manieren en afhankelijk van jouw wensen en situatie koppelen. In het volgende artikel ga ik dieper in op de mogelijkheden en geef ik je ook een handig schema met daarin basisvragen die je jezelf alvast kunt stellen.

We gaan het hebben over koppelmethodes als SFTP, API’s als REST en SOAP, over de tool Zapier en maatwerk-koppelingen. Tot slot vertel ik je ook hoe je e-mailmarketingdata verrijkt en vervolgens weer inzet.

Zoals ik eerder al aangaf: er is zóveel mogelijk en data is zo’n leuke puzzel die je op een zo slim mogelijke manier op kunt lossen. Ik krijg daar in ieder geval veel energie van en kijk ernaar uit het volgende artikel met je te mogen delen!

Deel dit artikel

Vragen over dit artikel?

Sean Barten

​Client Service Manager​ +31 342 423 262
sean.barten@webpower.nl
LinkedIn

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.