De beste e-mailmarketingsoftware kiezen: 10 belangrijke zaken

(Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
18 mei 2020

Wat is de beste e-mailmarketingsoftware? Bij het kiezen van een oplossing voor je e-mailmarketingactiviteiten is het wellicht lastig om het antwoord op die vraag te vinden. Wat maakt een tool nou precies de beste oplossing voor jouw organisatie?

Op deze pagina helpen we je wegwijs te worden in de wereld van e-mailmarketingsoftware. Dat vertellen we je aan de hand van de tien meest belangrijke zaken waar je op moet letten bij het kiezen van de beste e-mailmarketingsoftware. Misschien beschik je al sterke over e-mailmarketingsoftware. Ook dan is het goed om de mogelijkheden van je e-mailmarketingsoftware nog eens kritisch onder de loep te nemen.

1. Gebruiksvriendelijkheid van de e-mailmarketing software

Als je op zoek gaat naar de beste e-mailmarketingsoftware, kom je waarschijnlijk uit bij oplossingen die veel functionaliteiten bieden. Daarbij ontstaat het risico dat je verdwaald raakt in het web van mogelijkheden óf dat een berg aan technische kennis is vereist om alles uit de software te halen. Let bij het kiezen van een oplossing daarom altijd op de gebruiksvriendelijkheid.

Vraag de leverancier om een demonstratie zodat je met eigen ogen kunt zien of de oplossing intuïtief is in het gebruik. Kun je bijvoorbeeld eenvoudig segmenteren of automatische e-mailflows instellen? En is het eenvoudig om zelf e-mailtemplates of landingspagina’s aan te maken zonder in de html-code te hoeven duiken?

2. Segmenteren en personaliseren

Dé sleutel tot succes in e-mailmarketing is relevantie. Als je de aandacht van je ontvangers wilt, zul je met gepersonaliseerde content of aanbiedingen moeten komen die aansluiten bij hun interesses.

Een simpel voorbeeld van relevantie is een abondoned shoppingcart-mail. Dat zijn e-mails die een webshop verstuurt om iemand te herinneren aan een product dat iemand in zijn winkelwagen plaatste, maar uiteindelijk niet kocht. Maar het kan ook uitgebreider. Denk aan lead scoring, waarbij je je doelgroep geautomatiseerd door een salesfunnel leidt. In al deze gevallen is het belangrijk dat een oplossing personalisatieopties biedt, die verdergaan dan alleen het aanpassen van de aanhef.

Vraag de leverancier daarom naar de mogelijkheden: welke data kun je gebruiken om je e-mails te personaliseren? Zijn dat alleen persoonsgegevens of bijvoorbeeld ook websitegedrag? En kun je die data alleen gebruiken om verschillende verzendlijsten te maken of kun je daarop ook de inhoud van je e-mails aanpassen?

3. Integraties met data

De kans is groot dat je binnen je organisatie gebruikmaakt van verschillende systemen waarin je data opslaat. Denk aan een CRM- of ERP-systeem of aan de ecommerce-software en databases van je webshop. In dat geval is het wel zo handig om de data van die systemen te synchroniseren met die van je e-mailmarketingsoftware.

Zo kun je die gegevens weer gebruiken om je e-mails relevanter en persoonlijker te maken. Kijk daarom altijd wat voor datakoppelingen een e-mailmarketingoplossing mogelijk maakt. Met welke andere softwarepakketten kan de tool een koppeling maken? Welke tools voor het verbinden van databronnen ondersteunt de software? Biedt het pakket alleen standaardkoppelingen, of is er ook maatwerk mogelijk?

4. Testen

Hoe weet je of dat ene briljante idee voor een e-mailcampagne in de praktijk ook goed aanslaat? Welke onderwerpregel werkt het best? En kan je die call-to-action-button beter groen of blauw maken? Er is maar één manier om erachter te komen: door te testen.

De meeste e-mailtools beschikken daarom over de mogelijkheid om een A/B-test uit te voeren. Daarbij stuur je verschillende versies van een e-mail naar een klein deel van je database. Op basis van hoe deze versies presteren, selecteert de software vervolgens een winnaar die naar de rest van je database wordt verstuurd.

Bij het kiezen van de beste e-mailmarketingsoftware voor jouw organisatie, is het aan te raden na te gaan hoe uitgebreid deze testopties zijn. Let bijvoorbeeld op:

  • Hoeveel verschillende versies van een e-mail kan je A/B-testen? Zijn dat er maar twee, of kan je de prestaties van meerdere versies met elkaar vergelijken?
  • Welke onderdelen van een e-mail kan je testen? Vooral als het je doel is om meer conversie te boeken, is het belangrijk dat je niet alleen verschillende versies van een onderwerpregel kunt testen – maar ook de inhoud van de e-mails zelf;
  • Welke winnaarscriteria kan je toepassen? Afhankelijk van je doelstellingen zul je e-mails op specifieke criteria willen testen. Wil je bijvoorbeeld meer verkopen in je webshop stimuleren? Dan is het wel zo handig als je het aantal bereikte conversiedoelen kan instellen als winnaarscriterium;
  • Wat ook een rol speelt bij de prestaties van je e-mailmarketing, is de manier waarop je berichten worden weergegeven in de verschillende programma’s van de ontvanger. Zo toont Outlook e-mails niet altijd hetzelfde als Gmail. En zien e-mails er op een iPhone niet per definitie hetzelfde uit als in Android. Het is daarom wel zo prettig als de e-mailmarketingoplossing die je op het hoog hebt, de optie biedt om de weergave in verschillende e-mailclients te testen.

5. Marketing automation

Ben je puur en alleen op zoek naar een de beste e-mailmarketingsoftware? Of heb je ambities die verder gaan? Marketing automation helpt je “een gesprek” te voeren met je prospect door in de gaten te houden wat je contact doet, waar hij zij op klikt, voor welke evenementen hij/zij zich inschrijft en welke pagina’s hij/zij bezoekt.

Zelfs als je nu geen concrete plannen hebt om andere online kanalen in te zetten in een automation-flow, is de kans groot dat hier later verandering in komt. Bij zowel e-mailmarketing als marketing automation speelt data een belangrijke rol. Eenmaal aan de slag met e-mail, is de overstap naar het personaliseren van andere onderdelen van je salesfunnel daarom snel gemaakt.

Het is dan ook verstandig om bij het kiezen van een een e-mailmarketingpakket te kijken of die oplossing ook andere opties biedt. Om sms-berichten mee te nemen in geautomatiseerde flows bijvoorbeeld. Maar ook of je bijvoorbeeld landingspagina’s en andere websitecontent kunt personaliseren.

Lees hier meer over het kiezen van de beste marketing automation tool.

6. Deliverability

Als je e-mails stuurt, belanden die in de inbox van de ontvanger. Dat lijkt heel vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Zeker als je e-mails in bulk stuurt, zal de ontvangende e-mailserver kritisch naar het inkomende bericht kijken. Is deze afzender wel hij zegt dat hij is? Wat is zijn reputatie? Kortom; gaat dit om een bonafide e-mail of om spam?

De kans dat een e-mail daadwerkelijk in de inbox van de ontvanger komt, noemen we deliverability. Een goede deliverability heb je natuurlijk deels zelf in de hand. Bijvoorbeeld door alleen e-mails te versturen aan mensen die daar een opt-in voor afgaven. Maar, de technologische infrastructuur speelt daarin ook een rol.

Bij je keuze voor de beste e-mailmarketingsoftware doe je daarom verstandig aan op de volgende zaken te letten:

  • Heeft de leverancier van de oplossing een visie op het onderwerp? Is er bijvoorbeeld een team dat gespecialiseerd is in deliverability en ervoor zorgt dat de software aan alle technologische eisen voldoet?;
  • Als je gebruikmaakt van e-mailmarketingsoftware, ben je voor een deel afhankelijk van andere gebruikers voor je deliverabilty. Gebruikt die de software om spam te versturen? Dan kan dat ook negatieve gevolgen hebben voor jou. Jullie gebruiken in veel gevallen dan namelijk dezelfde ip-adressen. Check daarom of de leverancier een anti-spambeleid heeft. En vraag gelijk naar de e-mailreputatie van de ip-adressen die de tool gebruikt;
  • Wil je helemaal niet afhankelijk zijn van andere gebruikers? Vraag dan of de leverancier de optie biedt om een eigen, dedicated ip-adres te gebruiken;
  • E-mails versturen naar niet-bestaande adressen kan je deliverability schaden. Kies daarom voor e-mailmarketingsoftware die adressen automatisch uit je verzendlijst haalt op het moment dat ze een hard bounce opleveren;
  • Nog beter dan niet-bestaande adressen van je verzendlijst verwijderen, is voorkomen dat ze er überhaupt op terechtkomen. De beste e-mailmarketingoplossingen bieden daarom de mogelijkheid aan om bij het verzamelen van e-mailadressen gebruik te maken van een double opt-in. Daarbij laat je inschrijvers hun adres bevestigen door op een link in een bevestigingse-mail te klikken. Daarmee voorkom je dus een hard bounce door de typfout van iemand anders.

7. Support

Hoe gebruiksvriendelijk een oplossing ook is; het kan altijd voorkomen dat je een keer hulp nodig hebt. Check daarom wat voor support-opties de leverancier biedt. Kun je bijvoorbeeld ook telefonisch contact contact opnemen? In welke tijdzone bevindt de leverancier zich? Spreekt de leverancier je taal of kun je er alleen voor Engelstalig support terecht?

Verder is het goed om te kijken wat voor soort support de oplossing biedt. Gaat het bijvoorbeeld om een supportafdeling waar je puur en alleen terecht kan voor hulp bij het vinden van bepaalde functionaliteiten of het melden van bugs? Of is er een team van experts beschikbaar dat verder kijkt en bijvoorbeeld trainingen aanbiedt en op strategisch niveau met je meedenkt? Beschikt de oplossing ook over een partnernetwerk van specialisten die overweg kunnen met de oplossing?

8. Statistieken

Behalve testen, zijn e-mailstatistieken natuurlijk ook belangrijk om te bepalen of je wel de beste resultaten behaalt uit je e-mailmarketing. Daarnaast zijn ze ook van groot belang voor het verbeteren van je deliverability.

Ga bij het kiezen van een e-mailtool daarom altijd na welke inzichten de oplossing biedt. Krijg je alleen inzicht in opens en kliks? Of biedt de software ook de mogelijkheid verder te gaan en kun je bijvoorbeeld te zien in hoeverre een e-mail daadwerkelijk heeft bijgedragen aan meer verkopen?

9. Kosten

Bij de afweging welke e-mailmarketingsoftware de beste is voor jouw organisatie, spelen kosten natuurlijk een rol. Het is daarbij goed te weten dat deze vaak afhankelijk zijn van je gebruik. Het helpt dus als je van tevoren een inschatting kunt maken van hoeveel e-mails je per maand denkt te gaan verzenden. Houd daarbij ook rekening met een eventuele toekomstige toename van je verzendvolume.

Bekijk daarnaast hoe de kosten van een e-mailmarketingtool zijn opgebouwd. Gaat het om vaste kosten per maand of gaat het om variabele kosten? Of biedt de leverancier beide opties?

10. GDPR en databeveiliging

De GDPR/AVG is een Europese privacyverordening die strenge eisen stelt aan het verzamelen en het verwerken van data over personen. Als je aan de slag gaat met e-mailmarketing, kun je niet om de GDPR heen – en het is dan ook belangrijk dat je deze wetgeving ook in het achterhoofd houdt bij het kiezen van een e-mailmarketingoplossing.

Allereerst doe je er verstandig aan om te kiezen voor een oplossing die je data in Europa opslaat. Om te voldoen aan de GDPR, zal je verder een dataverwerkingsovereenkomst met de leverancier van je e-mailmarketingsoftware moeten afsluiten.

Let er dus op dat je voor een oplossing kiest die die optie biedt. Bedenk verder dat je je moet kunnen aantonen dat mensen over wie jij data verzamelt en verwerkt, daar ook toestemming voor hebben gegeven. Check bij het kiezen van een oplossing dus of je kan bijhouden hoe en wanneer iemand daar zijn toestemming voor heeft verleend.

Ook belangrijk: de GDPR stelt dat je maatregelen neemt om je data veilig op te slaan. Ga daarom na hoe een leverancier omgaat met je software en of die bijvoorbeeld wel over de juiste ISO-certificaten beschikt.

Meer informatie

Welke van bovenstaande punten voor jou het belangrijkste zijn, is uiteindelijk afhankelijk van je organisatie en je marketingdoelstellingen. Misschien zijn er zelfs wel andere onderwerpen die jij belangrijk vindt bij het vergelijken van verschillende soorten e-mailmarketingsoftware. Eerder schreven we bijvoorbeeld een artikel over de verschillen tussen Webpower en Mailchimp.

Wij beantwoorden graag alle vragen die je hebt over het kiezen van de beste e-mailmarketingsoftware en laten je graag kennismaken met de power van Webpower. Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Deel dit artikel

Categorieën

E-mailmarketing

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.