E-mailmarketing in crisistijd

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
18 maart 2020

We krijgen momenteel veel vragen van onze klanten over hoe zij in deze tijden met hun e-mailmarketing om moeten gaan. Onze experts hebben de acht meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Mijn inbox zit voller dan ooit. Waarom e-mailen organisaties zoveel op dit moment?

E-mail is het perfecte kanaal voor de context waarin we momenteel leven. Social media is vluchtig, snel en niet iedereen beschikt over alle apps en social media-kanalen. Iedereen heeft daarentegen een e-mailadres. Een e-mail kun je rustig lezen met eventuele pauzes, je kunt er rustig op reflecteren, je kunt de tekst kopiëren en doorzetten naar vrienden. Je kunt een e-mail heel basic opstellen in de vorm van een brief. E-mail kent ongekende mogelijkheden.

Waar heeft mijn klant nu behoefte aan?

Een klant heeft nu behoefte aan vertrouwen, veiligheid, zekerheid en positiviteit. Zet je marketing-pet af als dat nodig is en profiteer niet opzichtelijk van de situatie, want dan sla je de plank mis.

Hoe kun je klanten/contacten echt helpen met jouw product en of dienst? Maak een connectie en ben empathisch. Waar zijn je klanten en wat doen ze op dit moment? Werken ze thuis? Hoe voelen ze zich? Stap eens in de schoenen van iemand dichtbij (vriend/familielid) en kijk hoe hij of zij deze e-mail op dit moment in ontvangst zouden nemen. We zitten nu immers meer dan ooit thuis met z’n allen.

Let op: positiviteit betekent dus niet fun of grappige content. Het merendeel van je ontvangers staat daar juist niet voor open nu.

Welke tone of voice moet ik gebruiken?

We zitten in een serieuze situatie. Schrijf informatief, serieus en helder. Sla de plank niet mis met cheeky of jolige taal en stap indien nodig af van je normale tone of voice. Geruststellende mededelingen helpen: “We begrijpen dat je nu dealt met x en y. Dit is hoe we je gaan helpen.”

Schep verwachtingen, ben consistent en speel in op de veiligheid waar je contact naar verlangt: “We sturen je de komende maand iedere week een e-mail. Dit kun je daarin verwachten.” Als het niet ongepast is, kun je voor de herkenbaarheid het beste je gewone huisstijl behouden.

Moet ik mijn reguliere flows stoppen?

Het is niet per se nodig alles te stoppen, maar check alle automatische flows wel. Wat klopt en wat klopt niet? Staan er mededelingen als “Ik kom heel snel op de koffie, ik zie je volgende week, de training van volgende maand” etc.? Staan er ongepaste grappen in? Voorkom dat je de plank per ongeluk misslaat.

Wat moet ik doen als mijn reguliere, commerciële nieuwsbrief geen zin heeft? Bijv. omdat ik een reisbureau ben?

Benut de creativiteit in je organisatie optimaal en bekijk welke content je kunt communiceren om verbonden te blijven. Verstuur bijvoorbeeld iedere maand een achtergrond-verhaal of kijk voorzichtig samen vooruit naar betere tijden. Zorg ervoor dat je merk zichtbaar blijft en niet van de radar verdwijnt, maar doe het goed. Ga geen onzin-e-mails sturen “just to keep going” en zet je marketing-pet af.

Denk ook in kansen. Ga eens flows uittekenen waar je anders geen tijd voor hebt – of tijd voor maakt, of ga zaken opschonen. Het levert misschien geen harde Euro’s op, maar ze helpen je wel na deze periode weer “terug te slaan”.

Hoe zit het met mijn deliverability?

Blijf liefst doen, wat je altijd doet. Stuur een “Corona-e-mail” niet ineens daar je hele database, als je dat normaal ook niet doet. Segmentatie blijft cruciaal! Tip: houd je qua boodschap ook aan wat de rest ook doet. Je wilt niet op een negatieve manier opvallen (“wij sturen je wél wat humor/bekijk onze geweldige corona-aanbiedingen”) en spam-klachten krijgen of een deuk oplopen in je online reputatie.

Volg merken in je eigen inbox en volg socials. We’re all in this together en handel daarom ook zoals iedereen handelt.

Extra tip van onze expert: gebruik het woord Corona liever niet als clickbait. Dat doen fraudeurs ook maar al te graag. Hetzelfde geldt voor COVID-19: gebruik de termen alleen als je er ook echt iets over hebt te melden.

Hoe weet ik of het werkt wat ik doe?

Bekijk en monitor je statistieken. Meten is weten. Het is de enige manier om feitelijk te weten te komen hoe klanten zich voelen over jouw merk en communicatie tijdens een crisistijd als deze.

Waar kan ik meer info vinden over e-mailmarketing in crisistijd?

Verbreed je horizon in het algemeen. Lees over crisis(communicatie), lees onderzoeken over emotionele intelligentie, enz. Probeer je niet alleen op e-mailmarketing als kanaal te focussen, maar het bredere spectrum te begrijpen.

Vragen over e-mailmarketing?

Ons team staat graag voor je klaar; in goede en slechte tijden!

Neem contact op

 

Deel dit artikel

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.