E-mailmarketing of social media: welk kanaal is beter?

Geschatte leestijd: 5 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
30 december 2019

E-mailmarketing of social media: wat kun je beter inzetten voor je online marketing? Anders dan sommigen denken, is e-mailmarketing nog steeds één van de meest effectieve kanalen. Zeker als het gaat om binden en converteren van prospects en klanten, steekt e-mail met kop en schouders boven social media uit. Tegelijkertijd zijn social media juist weer beter om een nieuwe doelgroep te bereiken.

Toch zou de vraag niet moeten zijn of je e-mailmarketing óf social media moet inzetten, maar waar de twee kanalen elkaar versterken. Door e-mail en social op de juiste manier in te zetten, kunnen ze elkaar in de customer journey namelijk naadloos aanvullen. In dit artikel gaan we in op de verschillende voordelen van de kanalen en leggen we uit hoe je de verschillende media het beste met elkaar combineert in je marketingmix.

Aantal gebruikers: e-mail vs social media

Voor we verder gaan, is er een misverstand dat we gelijk uit de wereld willen helpen. Want e-mail, dat is toch dat medium dat zijn relevantie samen met de fax zo rond de eeuwwisseling is verloren? Nee dus, integendeel. Wereldwijd zijn er zelfs meer actieve e-mailgebruikers dan ooit – 3,8 miljard in totaal – die samen zo’n 281 miljard berichten per dag versturen. Ter vergelijking: wereldwijd hebben alle social media samen 2,8 miljard actieve gebruikers. 

Wie een groot en actief publiek wil bereiken, is bij e-mail dus aan het juiste (en beste) adres, zéker als je bedenkt dat de social markt nogal gefragmenteerd is. Facebook is de grootste speler met 2,4 miljard actieve gebruikers – waarvan 1,6 miljard dagelijkse. Dat betekent dat er nog 1,2 miljard gebruikers zijn die verspreid zitten over verschillende kanalen.

Het totaal aantal social gebruikers zegt dus eigenlijk helemaal niet zoveel over het potentiële bereik van een kanaal. Het gaat hier immers niet om één medium, maar om een verzameling van, de naam zegt het al, verschillende social media. Anders dan bij e-mailmarketing zal je op social media dus actief moeten zijn op verschillende platforms binnen je kanaalstrategie. 

Nieuwe doelgroep bereiken

Een punt waarop social media dan wel weer beter scoort, is het aanboren van een nieuw publiek. Voor e-mailmarketing heb je een aanmelding en liefst een double opt-in nodig en je bereikt dus ontvangers die al bekend zijn met je merk. Via social media en social advertising kun je redelijk eenvoudig een nieuw publiek targeten dat voldoet aan je wensen. 

Controle over wie je bereikt

Lastiger wordt het dan weer als je je nieuwe publiek via je website wilt converteren. Aan het begin van het decennium waren social media voor veel bedrijven nog een belangrijke bron voor organische traffic naar hun website. Tegenwoordig heb je echter maken met social algoritmes van platforms die hun bezoekers liever niet naar een andere website zien vertrekken. Ook met een flink advertentiebudget is het niet zo eenvoudig meer verkeer naar je landingspagina’s te krijgen – zélfs niet als je je op je eigen volgers richt. 

Steeds meer marketeers hebben dan ook door dat een groot aantal likes of volgers helemaal niet zo waardevol is als ze dachten. Sterker nog, negen van de tien Amerikaanse marketeers geeft controle en stabiliteit als belangrijke redenen om e-mailmarketing boven elk ander kanaal te stellen. Zolang je je deliverability op orde hebt, heb je bij e-mailmarketing immers geen last van algoritmes. Zo behoud je dus zelf de controle over je database en wie je bereikt. 

Conversie en ROI

Nog een punt waar e-mail sterker uit de bus komt in vergelijking met social media is return-on-investment (ROI) – zeker gezien het feit dat het steeds lastiger wordt je doelgroep op een organische manier te bereiken. Afhankelijk van de cijfers die je aanhoudt, levert e-mailmarketing een ROI op van tussen 122 en 3800 procent. Bij social advertising ligt percentage rond de 28 procent, of wordt conversie niet eens in omzet maar in zaken als likes of traffic en followers uitgedrukt. 

De krachten van e-mail en social media bundelen

Bovenstaande voordelen maken eigenlijk vooral duidelijk dat e-mailmarketing en social media beide hun eigen, unieke rol kunnen spelen in de customer journey. Maar, hoe zet je zou nou een optimale manier aanvullend op elkaar in? Een aantal tips om je daarbij te helpen: 

  • Zet social media en e-mailmarketing op het juiste moment in de customer journey in. Gebruik social media bijvoorbeeld om mensen met de juiste interesses of functietitel te verleiden zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Zet e-mailmarketing daarna in om een band met deze leads op te bouwen, door informatieve content met ze te delen bijvoorbeeld – of door ze om te zetten naar conversie in je webshop, met een aanbieding.
  • Stem de kanalen op elkaar af. Bovenstaande betekent overigens natuurlijk niet dat je social media helemaal niet kunt gebruiken om de relatie met je doelgroep te onderhouden. Sterker nog, stem social en e-mail goed op elkaar af in je contentkalender. Zo kun je je klanten en prospects regelmatig benaderen met relevante content, zonder dat ze het gevoel krijgen dat je ze te vaak lastig valt op één kanaal. 
  • Combineer data. Misschien wel de meest waardevolle stap in het succesvol samenvoegen van je activiteiten op het gebied van e-mailmarketing en social media. Exporteer bijvoorbeeld adressen van mensen met specifieke interesses uit je e-maildatabase naar je social-advertising-tool, om mensen ook daar te benaderen met relevante content. Of nog beter: om ze juist op social media te targeten op een specifiek moment in de customer journey, als e-mail daar geen uitkomst biedt.

Vergeet de GDPR niet

Het is overigens wel belangrijk om te weten dat je niet zomaar gegevens uit je e-mailmarketingdatabase kunt inzetten voor social targeting. De GDPR schrijft immers voor dat je mensen moet informeren over de manier waarop je met hun data omgaat en dat zij daar ook specifiek toestemming voor moeten hebben gegeven. Zorg er dus voor dat je bij het vergaren van een e-mailadres verwijst naar je privacyverklaring, waarin je aangeeft wat je met klantdata doet.

Meer weten? 

We laten je graag kennismaken met de power van Webpower. Wil je specifieke informatie over het optimaal benutten van de sterke punten van e-mailmarketing? Ben je benieuwd hoe je Webpower kunt inzetten voor het opbouwen van een relatie met je, via social media verzamelde e-mailadressen en contactpersonen? Wij weten hier alles over. Ook vertellen we je graag welke inzichten je via ons platform allemaal kunt opdoen voor het verbeteren van je social-activiteiten. Neem vandaag nog contact op voor een gratis demo.

Deel dit artikel

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.