E-mailmarketing tips: antwoord op de 9 meest gestelde vragen

Geschatte leestijd: 4 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
21 september 2020

Verstuur jij ook nieuwsbrieven of e-mails met aanbiedingen naar je klanten? Dan ben je je waarschijnlijk bewust van het belang en de kracht van e-mails. Wist je dat je nog veel beter resultaat uit e-mails kunt halen door aan e-mailmarketing te gaan doen? In dit artikel geef ik e-mailmarketing tips door terug te gaan naar de basis en de 9 meestgestelde vragen over e-mailmarketing te beantwoorden.

E-mailmarketing gaat een stap verder dan de “ouderwetse” nieuwsbrieven die je in bulk verstuurt. Op het gebied van de inhoud in je nieuwsbrief, maar ook op het gebied van het systeem dat je daarvoor gebruikt.

De inzet van e-mailmarketing hangt namelijk nauw samen met de juiste e-mailmarketingsoftware en functionaliteiten. Uiteindelijk kan iedereen e-mailmarketing uitbouwen tot het ultieme marketingkanaal. Laten we eerst terug gaan naar de basis en beginnen met het beantwoorden van de meestgestelde vragen:

1) Waarom moet ik starten met e-mailmarketing?

Je zou het in eerste instantie misschien niet zeggen, maar door e-mailmarketing bereik je je doelgroep juíst op een hele persoonlijke manier. Dit leidt tot loyale klanten (en die keren terug) en uiteindelijk heeft e-mailmarketing tot doel je omzet te verhogen.
E-mailmarketing is in verhouding tot het ouderwets schreeuwen (geld besteden aan advertenties, een website of een beurs-stand) een goedkoop kanaal.

Je kunt e-mailmarketing inzetten voor B2C-doeleinden, bijvoorbeeld als je een webshop hebt, maar ook voor B2B is e-mailmarketing een geschikt kanaal. Bijvoorbeeld als je vanuit een merk wilt communiceren met de verschillende dealers van je merk.

2) Is het voor kleine organisaties wel interessant?

Veel organisaties en zzp’ers denken dat “e-mailmarketing” te snel te groot voor hen is en vragen zich af vanaf wat voor databasegrootte het een interessante vorm van marketing is. Juíst voor kleine organisaties is het automatiseren van processen – want dat is wat e-mailmarketing eigenlijk is – van toegevoegde waarde.

Bij Spierziekten Nederland bijvoorbeeld (lees hier de case) besteden ze maar 0,2 fte aan e-mailmarketing. Het kost even tijd om het in te richten, maar daarna hoef je er nauwelijks meer naar om te kijken en levert het écht alleen maar voordeel op.

3) Hoe werkt e-mailmarketing?

Door e-mailmarketing verstuur je op het juiste moment een relevante, persoonlijke e-mail, zonder dat je hiernaar om hoeft te kijken. In tegenstelling tot de ouderwetse nieuwsbrieven, draait het bij e-mailmarketing om het automatiseren en personaliseren van e-mails.

Met automatiseren bedoel ik bijvoorbeeld het instellen van een simpele “flow”. Iemand wordt klant, plaatst een bestelling en krijgt automatisch een bevestigingse-mail. Twee dagen daarna volgt er automatisch een e-mail met de vraag of het product naar wens is ontvangen. Vier dagen later volgt er automatisch een e-mail met daarin een passende aanbieding. Na een maand presenteer je de nieuwe collectie aan dezelfde persoon.

Door een aantal simpele instellingen in je e-mailmarketingsoftware kun je je abonnees persoonlijk aanspreken en de juiste inhoud laten zien. Doordat de e-mail persoonlijk overkomt “Hey Myrthe, heb je onze nieuwe collectie al gezien?”, met de beelden en tekst over de items waarin Iris geïnteresseerd is, klikt zij sneller door naar de landingspagina en gaat tot aankoop over.

Denk daarnaast ook eens aan automatische, persoonlijke e-mails als bijvoorbeeld een welkomstflow of een verjaardags-e-mail. Er zijn in feite 4 campagnes die je in moet zetten en daarover vind je meer in dit blog-item over campagnes die je in moet zetten.

4) Waarom zou ik er speciale software voor inzetten?

Een e-mail is zinloos als deze niet aankomt in de inbox van de ontvanger. Een héél belangrijk en misschien een minder voor de hand liggend voordeel van e-mailmarketingsoftware, is dat je e-mails minder snel als spam worden gezien en daardoor niet in de ongewenste e-mail terechtkomen of bouncen.

Je kunt daarnaast gemakkelijk aan- en afmelders beheren, zodat je verzendlijst kwalitatief goed blijft. Achter het bedrijf dat de software levert zit een team van specialisten dat je daarbij helpt en ervoor zorgt dat zoveel mogelijk e-mails in de inbox van je ontvangers belanden. Bij Webpower zorgt het deliverability-team ervoor dat we een aflevergraad van 99,3% hebben en daar ben ik erg trots op.

5) Hoe kom ik aan meer contacten die ik kan mailen?

Dit is één van de meest belangrijke e-mailmarketing tips. Als je e-mailmarketing wilt inzetten, is het belangrijk dat je een database opbouwt met daarin de juiste ontvangers die je kunt mailen. Je kunt bijvoorbeeld een pop-up op je website plaatsen waarin je mensen korting aanbiedt als zij zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een link opnemen in je handtekening. Zo zijn er nog legio andere manieren te bedenken voor het opbouwen van je database. Let er wel op dat je bij het verzamelen van e-mailadressen rekening houdt met de privacywetgeving, de AVG/GDPR.

6) Kan ik zelf werken met een e-mailmarketing tool?

Ja, dat kan. De meeste e-mailmarketingsoftware is er zo op ingericht dat je hier – meestal na een training – zelf mee kunt werken. In Webpower bijvoorbeeld, werken we met een drag & drop-editor waardoor je heel gemakkelijk blokken met tekst en/of afbeeldingen in de e-mail kunt slepen en deze binnen een handomdraai in elkaar kunt klikken. Je kunt ook gemakkelijk statistieken bekijken en testen uitvoeren, die ervoor zorgen dat je volgende e-mail een nóg beter resultaat behaalt.

7) Wat kan ik nog meer met deze software?

Dit vind ik persoonlijk een belangrijke, want tot e-mailmarketing tips behoren voor mij ook tips over functionaliteiten waar je misschien geen weet van hebt. Er zijn verschillende functionaliteiten van e-mailmarketingsoftware die je, naast tekst en beeld, kunt inzetten voor conversieverhoging.

Wek bijvoorbeeld een gevoel van urgentie op (aanbieding geldt nog maar 4 dagen!) met een countdowntimer, maak gebruik van een leuke video in e-mail of ga interactie aan door mensen feedback te laten geven op je e-mail. Je kunt je e-mail zelfs uitbreiden met een Landingspagina, waarop je dieper ingaat op datgene wat je in de e-mail communiceert en waarop je bijvoorbeeld een formulier opneemt om zaken uit te vragen.

8) Wanneer bereik ik het beste resultaat?

Er zijn legio mogelijkheden voor het uitbreiden van e-mailmarketing tot het ultieme marketingkanaal. Je kunt bijvoorbeeld een mooie stap maken naar sms-marketing, want sms is steeds belangrijker. Uiteindelijk kun je ook marketing automation inzetten, waarbij je marketing én salescampagnes automatiseert en optimaliseert.

Zet ook leadscoring en leadnurturing in, door punten toe te kennen aan contacten die het meeste in je e-mail klikken of je website het meest vaak bezoeken. Stap voor stap kun je dan doorgroeien naar dialogue marketing, waarbij je geautomatiseerd een gepersonaliseerde dialoog voert.

Deze begrippen staan misschien nog wat ver bij je vandaan, maar wat ik wil laten zien, is dat je uiteindelijk heel ver kunt gaan. Laat e-mailmarketing meegroeien met je organisatie. Begin klein en bouw het stapje voor stapje uit. Zo klein zijn de organisaties die het meest ver zijn met e-mailmarketing ook begonnen.

9) Welke software moet ik kiezen?

Je kunt natuurlijk kiezen voor gratis e-mailsoftware als bijvoorbeeld Mailchimp (lees hier een vergelijking tussen Mailchimp en Webpower). Het grote voordeel van software als Webpower, is onze persoonlijke supportafdeling en kennis op het gebied van e-mailmarketing. Die delen we met je. We helpen je stapje voor stapje op weg, van de opmaak van een nieuwsbrief tot meedenken over de strategische inzet van e-mailmarketing.

Neem contact met ons op

Deel dit artikel

Categorieën

E-mailmarketing

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.