Webpower vs Mailchimp: wat zijn de verschillen tussen de e-mailprogramma's?

Geschatte leestijd: 7 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
2 januari 2020

Als je voor het eerst aan de slag gaat met nieuwsbrieven, is de kans groot dat je te maken krijgt met de gratis versie van het e-mailprogramma Mailchimp. Maar als je e-mailmarketing zich verder ontwikkelt, loop je waarschijnlijk al snel tegen de beperkingen van de kosteloze variant van de tool aan. Kies je dan voor het kopen van een betaalde licentie? Of doe je er beter aan te kiezen voor een ander e-mailplatform als Webpower? Wij testen Webpower vs Mailchimp en zoeken het voor je uit.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat waar Mailchimp een veelgebruikte tool is onder bedrijven die hun eerste stappen zetten op het gebied van e-mailmarketing, Webpower juist weer in trek is bij marketeers die het wat professioneler aanpakken. Denk hierbij aan organisaties die zich al in een volwassen fase van e-mailmarketing bevinden, of die volgende stappen willen zetten op het gebied van marketing automation.

Deze organisaties maken gebruik van de mogelijkheid om op een wat kleinere schaal in te stappen en het platform met hun activiteiten te laten meegroeien. Een andere factor die daarbij een rol speelt, is dat gebruikers van Webpower een persoonlijk adviseur krijgen aangewezen waarmee ze samen de volgende stappen kunnen zetten.

Maar welke van de twee e-mailprogramma’s is voor jou het beste? In dit artikel vergelijken we de voordelen van het aanschaffen van Webpower vs Mailchimp en helpen we de voor jou beste keuze te maken.

Functionaliteit

Eén van de belangrijkste onderwerpen om onder de loep te nemen bij het vergelijken van Webpower vs Mailchimp is natuurlijk functionaliteit. Wat kun je met de twee e-mailplatforms allemaal? En misschien wel net zo belangrijk, wat kunnen de tools niet? Voor zowel Webpower als Mailchimp geldt dat je verschillende soorten licenties van de e-mailprogramma’s kunt aanschaffen. En dat het van je licentiekeuze afhangt welke functionaliteiten je wel en niet kunt gebruiken.

Omdat het afhankelijk is van je precieze doelstellingen welke functionaliteiten voor jou relevant zijn, lichten we hieronder een aantal opties toe, die onder verschillende soorten gebruikers populair zijn:

Segmenteren in database

Het kunnen segmenteren op basis van informatie in je database vormt de basis voor personalisatie in e-mailmarketing. Beide oplossingen bieden deze mogelijkheid.

Drag & drop editor

Zeker als je niet zo thuis bent in html en css, is het hebben van een gebruiksvriendelijke editor waarmee je eenvoudige opgemaakte e-mailtemplates in elkaar zet een must. Beide e-mailplatforms bieden deze optie.

Landingspagina’s en webformulieren

De plek om e-mailontvangers naar toe te leiden, bijvoorbeeld om je conversie te verhogen. Ook deze opties worden door zowel Webpower als Mailchimp geboden.

Flow builder

Het versturen van nieuwsbrieven is vaak de eerste stap richting marketing automation, waarbij je bepaalde activiteiten automatiseert op basis van een gebeurtenis. Denk aan het automatisch aanpassen van e-mailcontent op basis van de artikelen waar iemand eerder op klikte of aan een abondoned shopping cart mail. Zowel Webpower als Mailchimp bieden de mogelijkheid deze geautomatiseerde flows eenvoudig op te zetten.

Statistieken

De enige manier om te bepalen of je met je e-mailmarketing op de goede weg zit en waar er nog verbetering mogelijk is. Beide e-mailtools geven je inzicht in je prestaties.

Inplannen social content

E-mailmarketing en social media kunnen elkaar prima versterken. Als je daar toestemming voor hebt van je gebruikers (lees meer over de AVG/GDPR), kun je de gegevens uit je e-maildatabase bijvoorbeeld inzetten om je doelgroep op social media opnieuw te benaderen. Bij Mailchimp kan dit vanuit dezelfde tool. Bij Webpower is retargeting op social media ook mogelijk, via een export naar je social tool.

Sms-tool

Een Sms-tool biedt de mogelijkheid om je ontvangers ook een sms-bericht te kunnen versturen, bijvoorbeeld ter bevestiging van een aanmelding of ter herinnering aan een evenement. Bij Mailchimp kan dit alleen via een integratie met derde partijen. Webpower biedt deze optie aan in zijn tool en maakt het zelfs mogelijk om sms te integreren in je geautomatiseerde communicatieflow. Om mensen die je e-mails niet openden bijvoorbeeld een sms’je te sturen dat er belangrijke gegevens klaarstaan in hun inbox.

Online retargeting

Online retargeting is vergelijkbaar met de eerder beschreven retargeting op social media, maar dan via het Google Display Network. In Mailchimp mogelijk vanuit één omgeving en met Webpower mogelijk door je data te exporteren naar je advertisingtool.

Event manager

Een handige feature in Webpower voor iedereen die evenementen organiseert is de event manager. Met deze optie zet je bijvoorbeeld eenvoudig een inschrijfformulier op, waarmee een maximumaantal deelnemers zich kunnen opgeven – of waarbij je een sluitingsdatum instelt. Je kunt vervolgens automatisch het inschrijfformulier sluiten en mensen die zich nog willen aanmelden een tekst tonen dat er geen kaarten meer beschikbaar zijn. Daarnaast kun je een automatische flow opstarten met bijvoorbeeld reminders voor mensen die zich hebben ingeschreven, een bedankte-mail sturen naar mensen die het evenement bezochten, QR-codes en certificaten genereren, enzovoorts. Mailchimp beschikt niet over een dergelijke functionaliteit.

Kosten

Webpower vs Mailchimp, welk e-mailprogramma is voordeliger in het aanschaffen? Die vraag is helaas niet zo een-twee-drie te beantwoorden, gezien beide tools verschillende licentievormen bieden.

Bij beide oplossingen kun je kiezen voor een licentie waarbij je variabele kosten betaalt op basis van je daadwerkelijke gebruik. Wie meer zekerheid wil, kan er bij zowel Mailchimp als Webpower bovendien voor kiezen om een vast bedrag per maand te betalen – ongeacht het gebruik. Het antwoord op de kostenvraag is dus kort gezegd dat het eraan ligt waar je de oplossing voor gebruikt en op welke schaal je dat doet.

Overigens kunnen we wel zeggen dat Mailchimp voor kleine gebruikers meestal de goedkoopste oplossing is. Naarmate je database echter groeit (wat waarschijnlijk wel de bedoeling is) kom je het op het punt aan dat Webpower de meest voordelige oplossing is. Die oplossing past bij flexibele licenties meer nog dan Mailchimp een model toe waarbij je kosten relatief gezien omlaag gaan op het moment dat je meer gaat verzenden.

Het omslagpunt waarbij de licentiekosten voor Webpower lager uitvallen dan bij Mailchimp, is voor een deel afhankelijk van de features die je gebruikt. Maar de meeste organisaties bereiken dat punt zo rond de 50.000 databasecontacten.

Support

Zowel Mailchimp als Webpower bieden verschillende support-opties aan. Zo kun je bij de leveranciers van beide e-mailtools zowel via e-mail als per telefoon terecht met je vragen.

Daarbij is het wel belangrijk te vermelden dat het telefonische support-kanaal bij Mailchimp alleen beschikbaar is bij de allerduurste premium-licentie. Bij elke andere licentie ben je aangewezen op de online kennisbank of op chat of e-mail. Bij de gratis versie van Mailchimp is de supportafdeling na de eerste dertig dagen zelfs helemaal niet beschikbaar en kun je alleen op de kennisbank terecht.

Ook goed om te weten: de supportafdeling van Mailchimp is gevestigd in Amerika. Die van Webpower zit echter gewoon in Nederland, wat het een stuk laagdrempeliger maakt om contact op te nemen – zeker in het geval van complexe vraagstukken.  Bij Webpower kan je bovendien rekenen op een persoonlijke accountmanager, die je begeleidt in het boeken van optimale resultaten met het e-mailplatform.

AVG/GDPR

Als je in Nederland, of welk ander land binnen de EU dan ook, aan de slag gaat met e-mailmarketing heb je te maken met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, ook wel bekend als GDPR). Deze Europese privacyverordening stelt strenge eisen aan het verwerken van persoonsgegevens, op straffe van hoge boetes voor bedrijven die zich niet aan deze regels houden.

Voor een groot deel heeft de AVG betrekking op de manier waarop je zelf met je data omgaat. Informeer contacten adequaat en zet data in als je daar een gerechtvaardigd belang bij hebt. Onlangs kwam de DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) in het nieuws in verband met het incorrect toepassen van tracking pixels. Veel organisaties gaan tegenwoordig bij voorbaat al op zoek naar een platform waarin je tracking pixels kunt uitschakelen.

De Europese verordening stelt ook eisen aan de leveranciers waarmee je samenwerkt. Zo moeten die hun informatiebeveiliging op orde hebben en mogen gegevens in beginsel alleen op servers binnen de EU worden opgeslagen, met uitzondering van een aantal andere landen.

Het opslaan van data in de Verenigde Staten mag ook, mits de leverancier voldoet aan de eisen van het zogenaamde Privacy Shield-framework. Die uitzondering wordt echter ieder jaar opnieuw geëvalueerd door de Europese Commissie, wat er eerder al toe leidde dat de Amerikanen verbeteringen moesten doorvoeren om de uitzonderingsstatus te behouden.

Waarom is dit relevant?

Mailchimp is een Amerikaanse organisatie, die je gegevens in de Verenigde Staten opslaat. Het bedrijf is wel aangesloten bij het Privacy Shield-framework, wat voorlopig dus betekent dat het platform AVG-proof is. Maar als je de zekerheid wil van een platform dat je data binnen de EU opslaat, dan kun je beter kiezen voor het Nederlandse Webpower. Ook goed om te weten: Webpower is ISO-gecertificeerd op het gebied van informatiebeveiliging en beschikt over het Privacy Waarborg-beveiligingslabel Goud.

Tot slot is het, met betrekking tot AVG-compliance, goed te weten dat je niet alleen toestemming moet hebben voor gegevensverwerking van contacten, maar dat je ook moet kunnen aantonen hoe en wanneer iemand zijn e-mailadres heeft achtergelaten. Het liefst via een double opt-in (bevestiging van het e-mailadres), maar dat is dan weer niet verplicht. Deze opties bieden zowel Webpower als Mailchimp.

Meer weten over de verschillen tussen Mailchimp en Webpower?

Hoewel bovenstaand artikel je een aardig beeld geeft van de verschillen tussen Webpower en Mailchimp, is het natuurlijk van je precieze situatie afhankelijk welke oplossing voor je de beste is. Wil je meer weten over hoe Webpower jou kan helpen het meeste uit je e-mailactiviteiten te halen? Download de productbrochure of neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvende demo, waarbij we graag ingaan in op jouw specifieke doelstellingen.

Deel dit artikel

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.