Event marketing: verhoog conversie door automation

(Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
25 juni 2020

Event marketing: verhoog conversie door Event Automation

Door het inzetten van marketing automation voor je event marketing, behaal je flinke verbeteringen op het vlak van communicatie. Je bespaart tijd, voorkomt stress en verhoogt conversie.

Het automatiseren van je event marketing noemen wij ook wel event automation. Het begrip event automation kun je heel ruim zien. Voor B2B is een event bijvoorbeeld een zakelijk event, een beurs of een zakelijke-klantafspraak, voor B2C is een event bijvoorbeeld een festival, reis of B2C-klantafspraak. Veel van deze evenementen worden ook al online georganiseerd.

In dit artikel vertellen we hoe marketing automation je helpt bij je event. 

Event marketing: vier stappen die je in ieder geval moet nemen

1. Stap in de schoenen van een bezoeker

Stap in de schoenen van een bezoeker en bekijk hoe jij getriggerd en uitgenodigd zou willen worden. Hoe ga je bekende bezoekers uitnodigen en hoe ga je om met nieuwe potentiële bezoekers? Wat kun je leren van je vorige events?

2. Zet een simpel inschrijfproces op

Zet een landingspagina op met een inschrijf-formulier. Ontzorg je doelgroep en zorg ervoor dat het formulier voor bekende contacten zoveel mogelijk pre-filled is. Denk na over welke extra gegevens, zoals dieetwensen, vervoer en interesses, je wilt uitvragen.

3. Denk je communicatie-flows uit

Wat zou jou als bezoeker triggeren het event te blijven bezoeken? Welke content zou je willen ontvangen en via welk kanaal? Voorbeelden hiervan zijn tipjes van de sluier over het programma, de sprekers, exclusieve inzichten, de laatste informatie en het ticket. Teken een e-mailflow uit voor de verschillende doelgroepen met de verschillende contactmomenten en inhoud per contactmoment.

4. Word je bewust van de kracht van afmeldingen

De kracht van automatisering ligt vaak ook in het automatisch en adequaat reageren op degenen die niet komen. Spreek automatisch een reservelijst aan en verhoog het aantal kwalitatieve bezoekers. Beschik daarnaast over adequate informatie omtrent catering en veiligheidsprocedures.

Marketing automation-functionaliteiten die je helpen

Uiteraard helpt automation je een handje bij het uitvoeren van bovenstaande stappen. Bekijk hoe je onderstaande marketing automation-functionaliteiten kunt inzetten rondom je Event Marketing.

  • Automatisch persoonlijke tickets in PDF meesturen: verstuur gepersonaliseerde tickets en gebruik deze functionaliteit ook voor het verzenden van bijvoorbeeld kortingscoupons, VIP-tickets of facturen
  • Sms: verstuur sms omtrent je event, herinner bezoekers aan sessies of communiceer actuele/gewijzigde zaken
  • Extra databasevelden: creëer extra databasevelden voor je event: GDPR-proof
  • QR code scannen: scan het persoonlijke ticket met QR-code bij aankomst en stel hier triggers op in voor vervolgcommunicatie graag visueel uitlichten met QR-code op ticket
  • Flow Builder: bouw zelf gemakkelijk geautomatiseerde e-mailflows met evt. sms
  • Video in e-mail: val op met een video in een e-mail
  • Betalingslinks: ontlast de bezoeker en zorg dat betalen gemakkelijk en snel kan
  • Countdowntimer: tel af en wek urgentie op
  • Agenda-functie: zorg ervoor dat je bezoekers het event met 1 klik in hun eigen agenda kunnen plaatsen
  • Landingspagina: houd de e-mail kort en bondig en link door naar een landingspagina met een formulier, dat dient voor aanmelding maar bijvoorbeeld ook voor het verrijken van gegevens als dieetwensen, interesses en ervaringsniveau.
  • Weigeroptie: communiceer efficiënt met contacten die toch niet komen en bedank hen voor de afmelding
  • +1: stel in dat iemand met meer dan 1 persoon komt
  • Automatische cc: stuur bijvoorbeeld de marketing-afdeling een automatische cc na aanmelding
  • Rollen en rechten: geef stagiaires andere toegang dan managers en ga veilig met data van aanmelders om

Benieuwd hoe je deze functionaliteiten in de praktijk inzet? Lees in de case van Webpower YOU hoe wij de Event Manager inzetten voor communicatie rondom ons klantevent Webpower YOU.

Meer weten over Event Automation?

Download de Starters Guide Event Automation. Specifieke vragen of wensen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over de power van Webpower.

 

Deel dit artikel

Categorieën

Marketing automation

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.