Het gebruik van afbeeldingen in e-mail

Geschatte leestijd: 2 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Deel dit artikel

#Webpower

Of je nu mailt over een nieuw evenement, de uitverkoop in je webshop of een zakelijke update; mooie afbeeldingen maken je e-mail interessanter.

Er is een aantal richtlijnen over het formaat en type afbeeldingen die jou helpen je bericht bij de ontvanger te krijgen.

Maximaal 100 kb per afbeelding

De bestandsgrootte van de afbeelding heeft effect op de laadtijd. Als een afbeelding te groot is en het kost meer tijd om deze te laden, heb je kans dat je ontvanger afhaakt. Zeker wanneer mails op mobiel geopend worden: niet elke ontvanger wil zijn kostbare MB’s uitgeven aan jouw e-mail, terwijl hij ze ook kan gebruiken om Pokémon GO te spelen.

Wij raden je aan het formaat van je afbeelding onder de 100 kb per afbeelding te houden. Maak je geen zorgen, de kwaliteit van je afbeeldingen hoeft hier niet door achteruit te gaan.

Er zijn verschillende tools beschikbaar om je afbeelding kleiner te maken zonder op de kwaliteit in te leveren. Heb je geen Photoshop? Je kunt ook gratis, online tools als Kraken.ioTinypngPicMonkey of Aviarygebruiken.

Wanneer gebruik ik welk bestandstype

Webpower accepteert verschillende type afbeeldingen. Je kunt kiezen voor .jpg, .png of .gif. Maar wanneer kies je welk type?

.jpg: Afbeelding met veel kleur

.jpg is met name geschikt om(kleurrijke) foto’s, zoals productafbeeldingen, op te slaan in een klein formaat. Hoe verder je de afbeelding comprimeert, hoe meer kleurinformatie zal worden weggelaten en hoe lager de kwaliteit is, maar in .jpg formaat wordt de kwaliteit wél behouden.

Ook voor afbeeldingen zonder transparante achtergrond raden we aan om .jpg te gebruiken omdat het formaat dan kleiner is.

Zoals je ziet blijven de kleuren van deze ara veel mooier in .jpg en .png 24-bit formaat, maar is het formaat van .jpg veel kleiner.

.png: Afbeeldingen met weinig kleuren

.png is het meest geschikt voor afbeeldingen met weinig kleuren (een logo, of banner met alleen tekst) of voor afbeeldingen met transparante achtergrond. Een dergelijke afbeelding kan je zowel opslaan als .png als .gif, maar met een .png is je afbeelding tot 25% kleiner.

Een .png heeft 2 varianten, 8-bit en 24-bit:
8-bit gebruik je voor afbeeldingen met weinig kleuren zoals logo’s en banners met tekst.
24-bit heeft meer kleuren beschikbaar dan 8-bit en .gif. Daarmee is een 24-bit afbeelding uitermate geschikt voor buttons of logo’s op een transparante achtergrond. De randen van deze afbeeldingen worden veel scherper weergegeven dan die van een 8-bit afbeelding.

.gif: Geanimeerde afbeelding

.gif werkt voor zowel een geanimeerde afbeelding als afbeeldingen met weinig kleuren. Wij raden je aan alleen het .gif formaat te gebruiken bij een geanimeerde afbeelding.

Deel dit artikel

9 augustus 2016

Categorieën

E-mailmarketing, Marketing automation