Hoe je met buttons je conversie verhoogt

Geschatte leestijd: 2 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
7 april 2016

Het doel van je e-mail kan informerend zijn of activerend, maar vaak wil je dat de ontvanger doorklikt naar een landingspagina met meer informatie. Om dit te realiseren moet je het de ontvanger zo makkelijk mogelijk maken, maak dus gebruik van opvallende call-to-actions via buttons. Dit zijn de wegwijzers in je e-mail.

Hoe zou jij je buttons verder kunnen optimaliseren?

Met buttons kan je je conversie aanzienlijk verhogen. Het voordeel van een button is dat deze beter opvalt dan een hyperlink in de body tekst. Buttons bestaan uit de volgende kenmerken waardoor ze kunnen zorgen voor een hogere conversie van je e-mail.

  • Grootte: De button moet groot genoeg zijn om op te vallen, maar de rest van de mail niet overschaduwd. Zorg voor voldoende witruimte rondom de button, zodat deze goed opvalt.
  • Kleur: De contrasterende kleur van de button moet afsteken tegen de achtergrond en de rest van de e-mail. Denk ook na over de kleurkeuze; vaak wordt oranje, rood, blauw of groen gebruikt bij activerende call-to-actions.
  • Vorm: De afgeronde hoeken van een button worden als zachter ervaren dan scherpte hoeken. Bovendien kijkt men meer naar de inhoud van de button door de afgeronde hoeken.
  • Tekst: Probeer diverse teksten uit die aansluiten bij het doel dat je voor ogen hebt, maar houdt het kort en krachtig. Er zijn veel variaties mogelijk zoals directieve, activerende of gepersonaliseerde teksten. Let er op dat de titel en de tekst van de button goed op elkaar aansluiten zodat het logisch is voor de ontvanger om op de button te klikken.

Test en kom tot de beste button

Helaas, er is niet één specifieke samenstelling om tot het recept ‘de beste button’ te komen. De resultaten van een button hangen sterk af van onder andere de doelgroep, de boodschap en de opmaak van je e-mail. Test stap voor stap wat voor jou de sleutel tot succes is. Pas één aspect tegelijk aan, en doe bijvoorbeeld een of meerdere keren een A/B-test om te kijken waarmee je het beste resultaat behaalt.

Tot slot, een klik op je button is een e-mailconversie, yes! Maar je uiteindelijke doel is dat iemand gegevens achterlaat of direct tot een aankoop overgaat. Daarom moet de landingspagina aansluiten bij je e-mail en button. De landingspagina moet zowel visueel als inhoudelijk aansluiten, zodat men niet afhaakt maar de boodschap direct herkent.

Deel dit artikel