Hoe e-mailmarketing sales verhoogt op Black Friday

Geschatte leestijd: 5 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
21 november 2017

Met Black Friday en Cyber Monday start het seizoen voor Kerst- (en Sinterklaas)-aankopen officieel. Online aankopen zijn jaar na jaar opnieuw gestegen. Dit jaar is de verwachte opbrengst uit online verkopen 1.3 Biljoen (+ 15% ten opzichte van 2016).

Op Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, jaagt iedereen in de Verenigde Staten traditiegetrouw op – zo scherp mogelijke – aanbiedingen. De afgelopen jaren heeft deze Amerikaanse feestdag ook in Nederland flink aan populariteit gewonnen. Steeds meer Nederlanders raken bekend met Black Friday doordat veel winkels inspelen op deze knotsgekke koopjesdag.

Black Friday valt altijd op de laatste vrijdag van november. Dit jaar is dat aanstaande vrijdag 24 november. Veel retailers komen dan met “niet reguliere” acties, deals en aanbiedingen. Kortingen kunnen oplopen tot wel 80 procent. De aanbiedingen gelden meestal nog tot en met de maandag erna. Deze maandag, dit jaar 27 november, wordt dan ook wel Cyber Monday genoemd.

De website Black Friday Nederland registreerde in 2015 in totaal 35 actieve winkels en was daarmee de eerst website in Nederland met een overzicht van alle aanbieders en aanbiedingen. In 2016 verdubbelde het aantal deelnemers ruimschoots naar meer dan 75 (web)winkels. Inmiddels kun je bij ruim honderd winkels terecht. Onder andere Bol.com, Coolblue, Wehkamp, Zalando en Apple doen mee. Ook de stad Rotterdam doet “offline” mee aan Black Friday.

Hoe e-mailmarketing je online conversie verhoogt – en waarom dat dus ook geldt voor Black Friday

Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 4.3 biljoen actieve e-mail accounts. Er worden naar schatting zo’n 269 biljoen e-mails per dag verzonden.

E-mail is het kanaal voor de beste ROI en is voor consumenten het favoriete communicatiekanaal voor het ontvangen van commerciële informatie. Als de prognose over de stijging van het aantal online aankopen klopt, dan wordt e-mail een nóg relevantere tool voor het verhogen van online aankopen.

Volgens studies die op Black Friday 2016 werden uitgevoerd, converteerde e-mail 17% meer dan sociale netwerken. Deze resultaten matchen met de voorkeuren van de ontvangers: maar liefst 72% van de respondenten geeft namelijk aan commerciële content liever via e-mail te ontvangen dan via sociale netwerken.

Praktische tips: hoe verhoog je je sales door e-mailmarketing

Op Black Friday zoeken consumenten naar (en “wachten zij op”) nieuwsbrieven met kortingen, waardoor de openratio’s stijgen met 60%.

Anticipeer: verstuur niet morgen wat vandaag ook kan

Dankzij een studie, uitgevoerd door de National Retail Federation (NFR), begint 40% van de consumenten met de oriëntatie op decemberaankopen en het doen van aankopen in oktober. Begin (volgend jaar) al eens met het versturen van e-mails vóór Black Friday en creëer verwachting bij je consumenten. Vertel je abonnees over de spetterende aanbiedingen die gaan komen en creëer betrokkenheid. Je blijft zo in de gedachte van je consument.

Mobiel is leidend

Meer dan 50% van de e-mails wordt geopend op een mobiel apparaat. Studies bewijzen dat een niet responsive e-mail leidt tot “afhakers”, evenals het verlies van geloofwaardigheid. 80% van de niet responsive e-mails wordt verwijderd. Op Black Friday 2016 hebben mobiele apparaten 53% van het e-commerce-verkeer gegenereerd, met een totale omzet van 583 miljoen Dollar in sales. Een responsive template is daarom geen aanbeveling, maar een noodzakelijkheid.

Besteed aandacht aan de inhoud

Op momenten dat je een overload aan e-mails ontvangt, bijvoorbeeld op Black Friday, is het des te belangrijk dat je opvalt in de inbox en dat abonnees je e-mail openen. Nóg belangrijker is dat het openen leidt tot een conversie. Wees creatief, creëer een gevoel van urgentie, maak gebruik van emoji’s, gebruik video in e-mail, countdowntimers, GIF’s, headers die bewegen of denk eens aan sms als ondersteunend verkoopkanaal. Kruip in de huid van je abonnee. Lees meer tips in deze blog.

Segmenteer nauwkeurig

Je e-mailmarketingcampagnes moeten aangepast zijn op je gebruikers. Segmentatie is het proces van het onderverdelen van jouw abonnees in verschillende categorieën, gebaseerd op hun online gedrag, profiel en interesse. Door het onderverdelen van je database in segmenten, kun je je campagnes en content beter personaliseren en aanpassen op de behoeftes van je gebruikers. Dit leidt tot betere resultaten en sales. Je kunt de openrates verhogen met 14 % en de afhakers verlagen met 10 %.

Volgens DMA stijgen gesegmenteerde e-mailcampagnes meer dan 760% in omzet vergeleken met niet-gesegmenteerde campagnes. Segmentatie is niet beperkt tot groep A of B. Er zijn oneindige mogelijkheden: demografisch, geografisch of op het gebied van interesse, betrokkenheid, etc. Het besluit welk segment te kiezen, of welke segmenten te combineren, hangt af van je doel en het type abonnee.

Verstuur élke e-mail met een persoonlijke touch

De concurrentie ligt op de loer op Black Friday, dus probeer op te vallen en personalisatie is één van de mogelijkheden die je móet toepassen. Personalisatie geeft de lezer het gevoel dat de nieuwsbrief speciaal voor hem/haar geschreven is.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor personalisatie. De meest simpele is het opnemen van de voornaam van de gebruiker in het onderwerp en/of de tekst van de mailing. Dit kan leiden tot zes keer zoveel conversie. Je kunt personalisatie doortrekken zover als je wilt (en met nog beter resultaat), bijvoorbeeld personalisatie op basis van aankoopgedrag.

Ga eens in de schoenen van je abonnee staan. Wat voor nieuwsbrief zou jij aanstaande vrijdag willen ontvangen?

Abandoned Shopping Cart

Volgens Invesp verlaat 98% van de gebruikers een platform zonder een aankoop, alhoewel er wél interesse was in het product of de service. SaleCycle stelt dat het aantal verlaten winkelwagens gemiddeld hoger is dan 70%, wat volgens YouMoz per jaar meer dan 300 miljard dollar aan verkoopverlies oplevert.

Op een dag van veel online aankopen, zoals Black Friday, is een goede Abandoned Shopping Cart-strategie juíst van belang. Je moet de verzendingen inplannen en de tijd bepalen tussen het verlaten van het winkelmandje en het versturen van de herinneringse-mail en de hoeveelheid e-mails die je verzendt met het doel het verlaten winkelmandje in een aankoop om te zetten.

De Abandoned Shopping Cart e-mails herstellen tussen de 15 en 25% van de verlaten winkelwagens.

Je hebt het gelezen: e-mailmarketing is een instrument dat je de komende jaren niet onder mag laten sneeuwen. Misschien – als je snel bent – kun je het nog inzetten voor de komende Black Friday. Doe er anders volgend jaar je voordeel mee, want de Black Friday-gekte zal ook in Nederland alleen maar stijgen de komende jaren.

Deel dit artikel