Hoe schrijf je een goede B2B-welkomstmail?

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Deel dit artikel

#Webpower

Als iemand zich inschrijft voor je e-mailings, is het een goed idee om hem daar een bevestigingsmail van te sturen; een zogenaamde welkomstmail. Zeker als de verzendfrequentie van je e-mails niet erg hoog ligt, bestaat anders immers het risico dat iemand na verloop van tijd niet meer weet wie je bent – laat staan dat je die partij was waarvoor hij graag plaats wilde maken in zijn zakelijke inbox. Hoe schrijf je een goede welkomstmail voor de zakelijke markt? Vijf tips.

1. Gebruik een gepersonaliseerde onderwerpsregel

Gepersonaliseerde onderwerpsregels kunnen voor een aanzienlijke stijging in het aantal opens en click-throughs zorgen, zo blijkt uit de meest recente versie van de DDMA Nationale E-mailbenchmark. Toch blijkt uit hetzelfde rapport dat deze tactiek in slechts 3 procent van de zakelijke marketingmails wordt toegepast.

Zo wordt het wel heel makkelijk om een voorsprong te nemen op je concurrentie. Zeker als je bedenkt dat het opnemen van iemands naam of bedrijfsnaam in de onderwerpsregel je met de juiste e-mailmarketingsoftware maar een paar seconden extra werk oplevert.

2. Stel jezelf nog eens voor

Iemand schrijft zich natuurlijk niet zomaar in om je e-mails te ontvangen. Als het goed is zijn je nieuwe ontvangers dus al bekend met je bedrijf. Desondanks kan het geen kwaad jezelf nog eens voor te stellen. Zeker als je verschillende producten of diensten aanbiedt, is het denkbaar dat een ontvanger niet op de hoogte is van alle mogelijke manieren waarop je zijn bedrijf kan helpen.

Stel daarom een korte tekst op waarin je uitlegt wat je bedrijf precies doet, en neem een link op naar een meer uitgebreide beschrijving op een landingspagina. Herinner de ontvanger er daarbij aan voor wat voor e-mails hij zich precies inschreef, en wat hem de komende tijd nog staat te wachten.

3. Personaliseer de inhoud van de e-mail

Van mensen die zich net inschreven voor je e-mails, heb je vaak nog geen uitgebreid profiel kunnen opbouwen. Al helemaal als iemand niet eerder een product of dienst bij je afnam, heb je nog geen goed beeld van de problemen waar zijn onderneming tegenaan loopt – en hoe jouw bedrijf daarbij kan helpen.

Ook dan zijn er echter mogelijkheden om de inhoud van je e-mails te personaliseren. Als je bijvoorbeeld wel iemands locatie weet, stelt dat je al in staat om daar de inhoud op af te stemmen. Door bijvoorbeeld de contactinformatie van de accountmanager van zijn regio op te nemen, of de adresgegevens en het telefoonnummer van jullie dichtstbijzijnde vestiging.

4. Neem een blog- en Twitter-feed op

Als marketingkanaal is e-mail tot wel zes keer effectiever dan social media. Dat betekent natuurlijk niet dat social kanalen helemaal geen toegevoegde waarde kunnen bieden. Vergroot de engagement met je ontvangers daarom door je blog en social accounts bij ze onder de aandacht te brengen.

Een effectieve manier om dat te doen is door een live-Twitterfeed in je welkomstmail op te nemen, waarin je ontvangers de laatste tweets voorbij zien komen. Op de Of neem de RSS-feed van je bedrijfsblog op in het template van je welkomstmail zodat je automatisch de meest recente posts toont in je e-mailings.

5. Leer je ontvangers kennen

Een welkomstmail is een prima middel om jezelf eens goed in de kijker te spelen bij je ontvangers. Maar zoals ook in het echte leven het geval is, verloopt een kennismaking het beste als ze twee kanten op werkt.

Grijp je welkomstmail daarom aan als een kans om gelijk al meer te weten te komen over je nieuwe ontvangers. Het soort content waarop iemand doorklikt zegt bijvoorbeeld al veel over zijn interesses, of de problemen waar zijn bedrijf mee worstelt. Een goede reden om je e-mailstatistieken goed in de gaten te houden dus.

Een meer directe manier om dat soort informatie te achterhalen is door er gewoon naar te vragen via een poll in je e-mail. Een waarin je, als aanbieder van IT-beveiligingssoftware bijvoorbeeld, vraagt wat iemands grootste beveiligingszorg is. Informatie waar je als verzender zowel inzichten mee opdoet over wat er speelt op de markt, als in de behoeftes van specifieke ontvangers.

Deel dit artikel

20 oktober 2016

Categorieën

E-mailmarketing, Marketing automation