HTTPS is de standaard: óók voor e-mailmarketing

(Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
10 december 2018

Eén van de nachtmerries van elke marketeer: urenlang is er gestresst om de nieuwsbrief verzendklaar te maken. Nog één testronde… en wat blijkt? De browser geeft aan dat een link uit je nieuwsbrief onveilig is! Dat is wel het láátste wat je je abonnees wil meegeven: een onveilige website of e-mail, die ook nog eens schade aan je deliverability aanricht.

De laatste jaren is het gebruik van HTTPS gigantisch toegenomen. En terecht. Webbrowsers gebruiken HTTP (HyperText Transfer Protocol) om een verbinding te maken met een website. Met HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) maak je gebruik van een beveiligde verbinding. Als er geen beveiligde verbinding met een website mogelijk is, zou iedereen die daar de kennis en middelen voor heeft, het verkeer tussen de webbrowser en de website kunnen afluisteren.

SSL-certificaten

Voor de beveiliging van de verbinding tussen de gebruiker en een website wordt gebruik gemaakt van SSL-certificaten. Een SSL-certificaat zorgt voor de versleuteling van het dataverkeer, waardoor het niet kan worden afgeluisterd. Ook kan een SSL-certificaat, afhankelijk van de mate van validatie, zorgen voor een verhoogd vertrouwen in de website.

Versleutelde website en beveiligingscertificaat

Anno 2019 is het vanzelfsprekend dat je website een groen of grijs slotje in de adresbalk van de browser laat zien. De gebruiker kan op het slotje klikken en zien dat de verbinding met de website is beveiligd, waardoor gegevens privé zijn wanneer ze naar de website worden verzonden. Ook kunnen de details van het beveiligingscertificaat hier worden bekeken.

Verbinding beveiligd of niet? Of niet helemaal?

Qua beveiliging van de verbinding met websites zijn er grofweg drie mogelijkheden:

  1. De verbinding is beveiligd (zie afbeelding hierboven); de gegevens die je verstuurt naar de website zijn privé wanneer ze worden verzonden naar de website.
  2. De verbinding is niet volledig beveiligd; hier zou een aanvaller mogelijk kunnen meekijken en zelfs de onveilige onderdelen kunnen manipuleren.
  3. De verbinding is niet beveiligd; deel geen gevoelige gegevens met deze site, ze kunnen worden onderschept.

Veilig is de standaard

Tot medio 2018 was een beveiligde verbinding in Chrome, één van de meest gebruikte browsers, zichtbaar door een groen slotje in de adresbalk. In de trant van ‘groen is veilig’. Dat is niet meer zo. Het slotje is nu gewoon grijs. Dat lijkt niet zo spannend, maar dit komt voort uit het idee dat ‘veilig’ nu de standaard is. Dat is wat Google de webbezoeker wil meegeven.

Geen groen slotje meer, maar daarentegen wel een uitgeschreven waarschuwing “Niet beveiligd” wanneer je geen veilige verbinding met een website kan maken. En Google gaat verder. Het plan is om juist onveilige verbindingen meer op te laten vallen. Zo kan het in de nabije toekomst zijn dat een bezoeker van een website met onveilige verbinding een rode waarschuwingsdriehoek te zien krijgt.

Veilige hyperlinks in e-mails

Maar wat heeft e-mailmarketing hier dan mee te maken? Nou alles. Bij de meeste Email Service Providers wordt voor jouw e-mailmarketingkanaal een apart (sub-)domein ingeregeld.

In iedere e-mail die vanaf ons platform wordt verzonden staan hyperlinks. Sowieso één, de verplichte afmeldlink. Die hyperlinks, naar afbeeldingen of landingspagina’s beginnen allemaal met http, als je geen maatregelen hebt getroffen.

En ook al maakt je website gebruik van https, dan nóg moet je het voor e-mailmarketing ook in orde maken. Dit kan je ESP voor je doen. Het gaat namelijk iets verder dan simpelweg een s’je achter alle http’s plaatsen.

Wanneer je in je e-mails geen gebruik maakt van het https-protocol, loop je het risico dat je e-mail negatieve punten krijgt in de complexe processen van spamfiltering door mailboxproviders. Dat zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je e-mail niet vanzelfsprekend in de inbox worden geplaatst. Niet goed voor deliverability dus.

Webpower neemt alle risico’s voor je weg

Bij Webpower kunnen we dit risico voor je wegnemen en er met jou voor zorgen dat de e-mails die je vanaf ons platform verzendt, voldoen aan de kwaliteitsstandaard van vandaag de dag.

Wacht niet totdat de waarschuwingen over het scherm vliegen en vraag nu aan je accountmanager hoe wij de links in je e-mails kunnen omzetten in links naar een domein met een beveiligde verbinding. Daardoor hoeft jouw ontvanger niet te schrikken van uitroeptekens of waarschuwing over onbeveiligde verbindingen in de browser. Kom op hé, het is 2019!

 

 

Deel dit artikel

Vragen over dit artikel?

Ewald Kessler

Deliverability & Abuse Management +31 342 423 262
ewald.kessler@webpower.nl
LinkedIn

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.