Vier tips voor meer online conversie met abandoned shopping cart mails

Geschatte leestijd: 4 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Deel dit artikel

#Webpower

Shoppers die op het laatste moment hun aankoop annuleren, zorgen bij veel online retailers voor hoofdpijn. Allemaal worstelen zij met de vraag of er een manier is om de gemiste omzet – veroorzaakt door deze online variant van een Tour de France-valpartij met de Champs-Elysées in zicht – toch nog binnen te halen. En gelukkig is die er, in de vorm van een e-mail waarin je klanten wijst op hun verlaten winkelwagen.

Door de database van je e-commerceplatform te integreren met die van je e-mailmarketingsoftware, kan je trigger based e-mails instellen om iemand te wijzen op de producten die hij in zijn online winkelwagen liet liggen. Vier tips die je helpen bij het opzetten van abandoned shopping cart mails.

1. Verkrijg een e-mailadres

Om iemand een abandoned shopping cart mail te versturen, heb je uiteraard zijn e-mailadres nodig. Als je shoppers een account laat aanmaken om iets te bestellen, heb je die natuurlijk al voor bestaande klanten. Nieuwe klanten kunnen echter ook besluiten om halverwege het afrekenproces de aankoop af te breken, en het is daarom zaak dat je ook hun e-mailadres verkrijgt. Bijvoorbeeld door er al in een van de eerste schermen van het betaalproces om te vragen.

Een aantal zaken om daarbij in gedachten te houden:

  • Houd de web-analytics van het betaalproces goed in de gaten. Zie je bijvoorbeeld dat het al in een vroeg stadium vragen om een e-mailadres voor afhakers zorgt? Weeg dit dan af tegen het percentage mensen dat je weer terugwint door ze later een e-mail te versturen waarin je ze herinnert aan hun verlaten winkelwagen. Tweak en finetune net zolang tot je de ideale balans vindt.
  • Hoewel je bestaande klanten ook zonder opt-in aanbiedingen mag versturen voor soortgelijke producten als die ze eerder bij je aanschaften, geldt dat nog niet voor mensen die nooit een aankoop bij je deden. Zorg er dus voor dat nieuwe klanten behalve hun e-mailadres ook een opt-in afgeven.

2. Krijg de aandacht

Een goede mail begint al met de onderwerpsregel en pre-header. De meest mensen krijgen dagelijks een grote hoeveelheid e-mail te verwerken, en zeker als het om een commerciële boodschap gaat zal je goed voor de dag moeten komen om niet ongelezen in de prullenbak te verdwijnen.

Het grote voordeel dat jij hier ten opzichte van andere commerciële verzenders hebt, is dat je weet waar iemands interesses liggen. Maak gebruik van die kennis, en herinner de ontvanger al met een gepersonaliseerde onderwerpsregel aan de producten die hij in z’n winkelwagen legde.

Spreek je ontvangers daarnaast al aan in de pre-header, de eerste regels tekst die zichtbaar zijn onder de onderwerpsregel. Een effectieve manier om de conversie van je abandoned shopping cart mail te verhogen is bijvoorbeeld door de ontvanger hier een korting te bieden op de producten in zijn verlaten winkelwagen. Het risico bestaat hierbij natuurlijk wel dat een slimme shopper hier in het vervolg gebruik van maakt, door het aankoopproces expres af te breken in de wetenschap dat hij daar financieel voordeel uit haalt.

3. Bepaal het ideale verzendmoment

Wat is het beste verzendmoment voor een abandoned shopping cart? Wie googelt naar het antwoord op deze vraag, komt er al gauw achter dat er geen eenduidig antwoord is. Waar het ene onderzoek zegt dat je iemand al binnen een uur moet wijzen op zijn verlaten winkelwagen, stellen andere bronnen weer dat je beter een dag kan wachten.

Om erachter te komen wat voor jouw webshop het beste werkt, zit er dan ook niets anders op dan verschillende dingen uit te proberen en te meten wat de beste resultaten oplevert. Experimenteer dus met diverse verzendmomenten voor verschillende producten, en ga hier net zo lang mee door tot je tevreden bent met de resultaten.

4. Blijf experimenteren

Hoe hoog de conversie misschien ook is, een verlaten-winkelwagen-campagne is nooit af. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing, kenterende interesses van consumenten of gewoon de tijd van het jaar – veranderende omstandigheden kunnen er constant voor zorgen dat de perfecte abandoned shopping cart mail van vandaag de flop is van morgen.

Zorgt die ene onderwerpsregel nog steeds voor de beste open rate, of is er inmiddels ruimte voor verbetering? Gaat je conversie omhoog als je de call-to-actions op een andere plaats in de e-mail plaatst? Is het in de vorige stap gekozen verzendmoment drie maanden later nog steeds ideaal? Blijf je e-mailstatistieken en conversiecijfers goed monitoren, en stop nooit met experimenteren.

Voorkomen is beter dan genezen

Abandoned shopping cart mails kunnen de conversie van je webshop een enorme boost opleveren, maar in de ideale wereld zijn ze natuurlijk niet eens nodig. Beter is het om te voorkomen dat mensen überhaupt afhaken tijdens het online bestelproces. En hoewel dat misschien een utopie is, kan je in ieder geval je best doen om daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Richt je dus nog voor je aan de slag gaat met een verlaten-winkelwagen-campagne op je bestelproces. Duik in je web-analytics om te zien waar mensen afhaken, en probeer te achterhalen waardoor dat komt. Zie je dat veel klanten weglopen op het moment dat het totaalbedrag in beeld komt? Dan zou dat bijvoorbeeld zomaar kunnen komen doordat de hoogte van de verzendkosten in een eerder stadium niet duidelijk genoeg was.

Gebruik die verkregen inzichten om te komen tot het optimale bestelproces, en blijf ook hier nieuwe dingen uitproberen.

Deel dit artikel

26 mei 2016

Categorieën

E-mailmarketing, Marketing automation