Op jacht naar de beste onderwerpregel

Geschatte leestijd: 2 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
3 maart 2016

Antwoord eens snel: zou je e-mails openen die als onderwerpregel “YOLO OMG WTF Sale!” hebben? Nee, toch? En wat dacht je van een e-mail met als onderwerpregel “Hey”?

Geloof het of niet, maar beide voorbeelden werden gebruikt in enorm succesvolle campagnes. De e-mail met als onderwerpregel “Hey” werd gebruikt in de herverkiezingscampagne van Obama, in 2012. De onderwerpregel “YOLO OMG WTF Sale!” komt uit een campagne van Urban Outfitters, een grote internationale modeketen met winkels in Europa, de VS en Canada.

Het geheim ontrafeld

Nadat Obama zijn tweede termijn had veiliggesteld, onthulde zijn campagneteam het geheim: alle campagneberichten waren uitgebreid getest voordat ze werden verstuurd. Soms maakte men wel 18 versies van één bericht.

Het werd al snel duidelijk dat de e-mails die leken op de e-mails die je van bekenden ontvangt het meest effectief waren. “Hey” werd daarmee een van de meest effectieve en geslaagde onderwerpregels.

De onderwerpregel “YOLO OMG WTF Sale!” was om een heel andere reden geslaagd: Urban Outfitters kent zijn jonge doelgroep en spreekt die aan in zijn eigen taal. Urban Outfitters staat bekend om de directe stijl. Zo werden bijvoorbeeld al eens de volgende onderwerpregels gebruikt: “Stuff So New We Had to Send this Email from the FUTURE” en “Open this email (if you dare)…”. Dergelijke e-mails zouden waarschijnlijk door de meeste lezers snel als spam worden gemarkeerd. Urban Outfitters wist echter met deze onderwerpregels weg te komen omdat het bedrijf zijn klanten kent.

Voordat je je creativiteit op onderwerpregels los kunt laten, moet je eerst het vertrouwen van je doelgroep winnen: de afzender is immers belangrijker dan de onderwerpregel. Wanneer je een bericht ontvangt van een persoon of organisatie die je kent en vertrouwt, is de kans dat je de e-mail opent en leest veel meer hoger. Daarnaast moet je denken aan je doelgroep en weten hoe deze wil worden aangesproken: de onderwerpregels van Urban Outfitters werken waarschijnlijk niet in een e-mailcampagne die is gericht op personen van 65 jaar en ouder.

Die verdraaide onderwerpregels..

Onderwerpregels behoren, samen met de naam van de afzender en de introductietekst, tot de drie dingen die bepalen of iemand je e-mail gaat openen of niet. Hoe schrijf je een geweldige onderwerpregel? Om eerlijk te zijn is er geen exacte wetenschap voor. Je moet simpelweg veel schrijven en testen. Je kunt de lezer het gevoel geven dat hij iets mist, de naam van de abonnee gebruiken of andere contextuele gegevens inzetten.

Wil je de onderwerpregel verbeteren? Hier is een geweldige truck: bedenk 20 versies van elke onderwerpregel. Dat kost je ongeveer 10 minuten, maar dat is het zeker waard als je e-mail daardoor veel beter wordt gelezen. Waarom deze methode werkt? We weten zeker dat hoe dichter je bij de 20e versie komt, hoe wanhopiger je wordt. Waarschijnlijk werken de laatste 5 onderwerpregels het best voor je campagnes..

Deel dit artikel

Categorieën

E-mailmarketing