Optimaliseer je content en voorkom dat je in de spam belandt

Geschatte leestijd: 5 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
14 juli 2020

Wat als jouw e-mail in de spamfolder belandt? Dan is al je werk voor niets geweest. ISP’s (Internet Service Providers) werken met steeds geavanceerdere technieken om iemand de best mogelijke ‘inbox experience’ te geven. Daartoe behoren bijvoorbeeld het aanbieden van zo waardevol mogelijke informatie en het uitsluiten van ongewenste e-mail.

Bij bulke-mail (bijvoorbeeld nieuwsbrieven, ledeninformatie etc.), doen ISP’s hun uiterste best de authenticiteit en relevantie voor iedere ontvanger vast te stellen. Als je e-mail niet aan de vereisten voldoet, neemt het risico dat je e-mail in de spamfolder belandt toe.

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan de ‘evaluatie’ van een e-mail: de reputatie van je zender(domein), de acties van jouw abonnee in vorige e-mails en de identiteit van de verzender bijvoorbeeld. Waar je misschien niet zo snel aan zou denken, is dat content ook een rol speelt bij inbox placement en uiteraard bij de ervaring die de ontvanger heeft met je e-mail.

In dit blogitem lichten we een aantal veelvoorkomende fouten toe, zodat jij deze kunt voorkomen. Geef je ontvanger de best mogelijke beleving en voorkom dat je als spammer wordt aangemerkt.

1) Het begint bij de onderwerpregel

De onderwerpregel blíjft het meest belangrijk. Het is het eerste dat de ontvanger ziet en cruciaal voor het succes van de e-mail. Het is de kunst hier niet te ver in door te slaan (te schreeuwerig, te overtuigend) omdat het soms meer schade toebrengt dan dat het oplevert. Houd de volgende zaken in gedachten tijdens het schrijven van je onderwerpregel:

  • Less = more. Denk aan de lengte: je hebt al gauw teveel woorden in je onderwerpregel staan. Het kan er rommelig uitzien en in het ergste geval wordt deze afgekapt in de inbox van de ontvanger. Houd het kort en overtuigend. Gebruik je meer dan 50 karakters? Bekijk dan of je in minder woorden hetzelfde kunt zeggen
  • Vermijd woorden met alleen hoofdletters daarin om iets te BENADRUKKEN. Wees voorzichtig met deze methode omdat teveel woorden in hoofdletters er voor ISP’s verdacht uitzien en spamfilters hier negatieve punten voor geven
  • Emoji’s trekken de aandacht en je kunt hierdoor persoonlijker worden, maar gebruik ze met mate. Test en bekijk wat werkt voor verschillende ontvangers
  • Wees zorgvuldig in je woordkeuze. Op het web vind je verschillende lijsten van woorden die je beter niet kunt gebruiken in combinatie met e-mailmarketing. Dit zijn vaak woorden die te maken hebben met omzetverhoging of geldbesparing. Check deze lijsten en houd ze in gedachte tijdens het schrijven. Ook hier geldt: A/B-test en evalueer de resultaten

Meer inspiratie over hoe je een goede onderwerpregel schrijft, lees je in dit blogitem: 12 tips voor de perfecte onderwerpregel. Met het oog op de toekomst is het ook goed om de ontwikkelingen omtrent voice in email in de gaten te houden.

2) De relatie tussen tekst en beeld

Het kan verleidelijk zijn veel mooie beelden in je e-mail te gebruiken. De design- en layout-opties zijn vaak ontelbaar en je kunt je creativiteit perfect kwijt in de e-mailmarketingsoftware van tegenwoordig. Helaas zitten er een hoop nadelen aan het gebruiken van teveel beeld in je e-mail, vooral op plaatsen die meer geschikt zijn voor tekst en layout op basis van HTML.

De templates van Webpower zijn gebouwd op basis van HTML. Wil je bijvoorbeeld een button invoegen? Kies dan voor de button in Webpower, die je zelf kunt stijlen, in plaats van het invoegen van een zelfgemaakte afbeelding van een button.

Als je teveel beelden gebruikt in verhouding met tekst, is er een groter risico dat je ISP’s jouw email als spam aanmerken. Een strategie van zogenaamde spammers is het verstoppen van verschillende boodschappen in beelden. Dit doen zij omdat deze content in tekstvorm waarschijnlijk als spam aangemerkt zou worden en als beeld niet. ISP’s kunnen namelijk niet de inhoud van een beeld ‘lezen’. Deze strategie is bekend bij de ISP’s en daarom gaan de alarmbellen rinkelen als een e-mail veel beeld, maar weinig tekst bevat.

Een ander aspect: als je een groot deel van je content in beelden plaatst (bijvoorbeeld tekst en buttons), dan kunnen ontvangers die de ‘blokkeer afbeeldingen-functie’ in hun inbox aan hebben staan, het overzicht van je e-mail niet zien. De enige, eerste kans om indruk te maken, is dan al verpest.

Als je tekst en een layout op basis van HTML gebruikt, dan is de e-mail beter leesbaar, zélfs voor degenen die de blokkade hebben aanstaan. Zorg dat je een goede mix tussen geschreven en beeldende content in je e-mail zet voor de beste resultaten.

3) Ben je bewust van de instellingen voor je lettertype

De keuze voor een mooi en goed leesbaar lettertype wordt gewaardeerd door je ontvangers, maar het kan ook invloed hebben op hoe ISP’s je e-mail zien. Denk bijvoorbeeld eens aan het contrast tussen de achtergrondkleur en de tekstkleur of -grootte.

Als je een klein lettertype kiest en de kleur contrasteert te weinig met de achtergrond, dan kan een ISP, zoals ik in bovenstaand voorbeeld aangaf, denken dat je iets probeert te verbergen. Hier kun je dan negatieve spampunten voor krijgen. Zet lettertypes op de juiste, consistente manier in.

4) Layout: less is more

Het is verleidelijk gave e-mails te ontwerpen met geavanceerde technieken, vind je niet? De techniek van vandaag wordt alleen maar geavanceerder en ook de functionaliteiten van de e-mailmarketingsoftware houden je niet tegen. Je dragt en dropt maar raak! Uiteraard kan geen enkele organisatie zonder creativiteit. Maak vooral ook gebruik van de mogelijkheden die we bieden… maar houd in gedachten dat een e-mail niet hetzelfde is als een website.

E-mailclients zijn nog steeds erg beperkt in wat ze kunnen t.o.v. webbrowsers. De vrijheid om zelf een layout te bouwen voor elke e-mail maakt het gemakkelijker fouten te maken. Die zijn dan misschien wel niet in jóuw client zichtbaar, maar wel in een andere.

Houd in gedachte dat niet iedereen dezelfde ISP gebruikt. Je kunt Litmus gebruiken om te controleren of de e-mail afgebroken wordt/er vreemd uitziet. Hoe geavanceerder de layout, hoe eerder dit het geval is. Op het gebied van lay out is less vaak more.

5) Lengte van de e-mail

Om technische redenen, maar ook voor de leesbaarheid, is het een goed idee over de hoeveelheid content na te denken. Te lange e-mails kunnen afgekapt worden in de inbox en in plaats daarvan verschijnt er een link ‘klik hier om het hele bericht te lezen’, of een vergelijkbare variant. Is het nodig alle informatie in één e-mail te hebben staan in plaats van in een Flow of op een landingspagina?

Meer content, voornamelijk beelden, zorgt er ook voor dat er een langere laadtijd is. Dit beïnvloedt de ervaring van de ontvanger op een negatieve manier. Niemand wil lang wachten op beelden die gedownload moeten worden en het kost veel mobiele data. Een ander aspect is de verzendsnelheid, die ook gereduceerd wordt als je emails te groot zijn.

Onze aanbeveling? Vul een e-mail niet met veel of hele lange artikelen, maar highlight een paar krachtige artikelen of gebruik dynamische content. Zo ontvangt iedere abonnee alleen de items die tegemoetkomen aan zijn of haar interesses/behoeftes.  Relevantie is uiteindelijk de sleutel naar een succesvolle e-mail. 

6) Postadres van de afzender

Last but not least: het moet duidelijk zijn wie de verzender van een e-mail is. Vermeld je echte identiteit en contactgegevens, inclusief een geldig fysiek of postadres, in elk e-mailbericht dat je verzendt. Meer over de zaken die je verplicht in je e-mails moet opnemen als afzender, lees je op deze pagina.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je e-mails?

Ook ons deliverability-team zorgt ervoor dat jouw e-mails niet in de spam belanden. Wij vertellen je graag meer over de power van Webpower.

Neem contact met ons op

Deel dit artikel

Categorieën

E-mailmarketing

Vragen over dit artikel?

Ewald Kessler

Deliverability & Abuse Management +31 342 423 262
ewald.kessler@webpower.nl
LinkedIn

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.