QR codes in Event Marketing: een omnichannel benadering voor optimale Customer Experience

Geschatte leestijd: 2 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Deel dit artikel

#Webpower

Er zijn veel mogelijkheden om communicatie rondom events te automatiseren. In dit artikel laat we een voorbeeld zien met inzet van een gepersonaliseerde QR code in het Webpower- platform.

Stel je organiseert een event. Je begint als marketeer allereerst met het maken van een event pagina, met daarop een aanmeldformulier. Met de ‘Agenda Service’ kun je agenda items toevoegen aan het desbetreffende event. Naast de titel van het event, de locatie en de omschrijving van het event vul je ook de startdatum en einddatum van het event in. Je kunt tevens een reminder instellen voor het versturen van een SMS. Hiervoor heb je uiteraard toestemming van de aanmelder nodig. Vervolgens stel je het verzendmoment van het SMS-bericht in.

Daarnaast is het voor de ontvanger mogelijk om de data (dag/tijdstip event) uit de mailing direct op te nemen in de digitale agenda (Outlook). Zoals in het voorbeeld van Zorg & ICT, een jaarlijkse vakbeurs voor ICT en innovatie binnen de zorg in Jaarbeurs Utrecht.

Is de zaalcapaciteit beperkt en wil je dat men een bericht te zien krijgt zodra de zaal vol is? Via je Event Manager kan je vooraf instellen hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn, welke velden te zien zijn op het aanmeldformulier, extra vragen toevoegen, het maximaal aantal deelnemers per aanmelding, de optie dat aanmelders zich af kunnen melden en een mail/ SMS versturen na aanmelding.

Direct na aanmelding stuur je een bevestigingsmail zodat de geïnteresseerde zeker weet dat hij/ zij aangemeld is. Gebruik deze mail ook om je sociale media kanalen te promoten. Denk aan bijvoorbeeld een Twitter-account, Facebook-account of een speciaal ontwikkelde app voor dit specifieke event. Op deze manier kunnen geïnteresseerden voorafgaand, tijdens en na het evenement onderling met elkaar communiceren en kennis delen.

Voor dit event maken we gebruik van een gepersonaliseerde QR code. In de remindermail die we 2 of 3 dagen voorafgaand aan event versturen, nemen we de code als afbeelding op welke tegelijkertijd dient als het persoonlijke toegangsbewijs. De e-ticket kan geprint worden, maar het is ook mogelijk om de QR-code vanaf het mobiele apparaat te scannen.

In navolging op de remindermail kun je – mits je hier toestemming voor hebt gevraagd en gekregen – bijvoorbeeld 1 dag van tevoren een SMS-bericht of een notificatiebericht vanuit de specifieke App versturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan serviceberichten met praktische informatie over tijden, de bereikbaarheid en parkeermogelijkheden. Daarnaast kun je een afmeldbutton in de remindermail opnemen, om hiermee vooraf een betere inschatting van het aantal bezoekers te kunnen maken.

Gedurende het event zijn zowel social media als SMS geschikte communicatiekanalen. Social media is uitermate geschikt om het event als geheel en specifieke programma-onderdelen te promoten. Maar ook voor het onderling delen van meningen, kennis als ook impressies.

Via de gepersonaliseerde e-ticket weet je exact wie bij welke sessie is geweest. Zo kun je naderhand presentaties en overige relevante informatie sturen. En ter verbetering van het event gericht vragen stellen over het event en de bijgewoonde sessie(s) middels een enquêtemail. De vragen kunnen betrekking hebben op ‘hoe ben je geattendeerd op dit event’, beoordeling van de organisatie van het event als geheel, een rapportcijfer per presentatie, welke onderwerpen gemist, welke andere vergelijkbare events bezoek je. Gebruik de enquêtemail en bedankpagina voor het promoten van toekomstige events, die vergelijkbaar karakter hebben.

De hierboven beschreven ‘journey van uitnodiging tot evaluatie’ wordt hiernaast samengevat.

Take aways

• Stimuleer specifiek gewenst gedrag en voeg een actie-element toe aan de communicatie;

• Overbrug de kloof tussen online en offline;

• Verrijk digitale profielen met informatie over bijvoorbeeld de events die de klant bezocht heeft;

• Stuur trigger based berichten op basis van de gescande codes of ingeleverde coupons.

Deel dit artikel

6 februari 2015

Categorieën

Leadnurturing, Marketing automation