Segmenteren; waarom zou je?

Geschatte leestijd: 4 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
9 februari 2016

Het versturen van relevante en doelgerichte e-mails vraagt meer van de online marketeer dan alleen het verkrijgen van een e-mailadres en een naam via de opt-in procedure. Wil je echt persoonlijk worden in je e-mailcommunicatie, dan is het zaak om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over je ontvangers. Hoe meer data er namelijk bekend is over je nieuwsbriefabonnees, hoe beter je een relevante e-mail kunt samenstellen op basis van de wensen van je abonnees.

Het begint bij het formuleren van je doelstellingen

Voordat je daadwerkelijk met je e-mailnieuwsbrief aan de slag gaat, is het goed om je doelstellingen zo exact mogelijk te formuleren. Wat wil je met je nieuwsbrief bereiken? Wie zijn de ontvangers? Wat is het dat jouw nieuwsbrief zo speciaal voor hen maakt?

Doelstellingen kunnen zich concentreren rondom de volgende topics:

  • Het vergroten van de relevantie van je e-mailnieuwsbrief
  • Het goed kennen van je abonnees zorgt ervoor dat je content op maat kunt leveren. Content waar de ontvanger echt op zit te wachten. Denk je eens welk effect dit zal hebben op het open en klikgedrag van je nieuwsbrief?
  • Het verhogen van de response op je e-mailnieuwsbrieven
  • De prestaties van je e-mailnieuwsbrieven zullen verbeteren doordat de e-mails gericht zijn op de interesse van de ontvanger. Dit stimuleert ook het delen van de mail via bijv. social media en het verlaagt het aantal afmeldingen.
  • Vergroten van de ROI van je nieuwsbrief
  • Door goed te targeten binnen je database hoef je minder te versturen om dezelfde ROI te behalen. In plaats van een ‘select all’ beleid richt je je namelijk alleen op die nieuwsbriefabonnees voor wie de specifieke mail van toepassing is.

Het e-mailadres als startpunt van het E-id

Het is van groot belang dat je steeds meer komt te weten over je nieuwsbriefontvangers. Maar hoe je dat? De basis is het e-mailadres. Op het internet is dit het middel om personen mee te identificeren, te verifiëren en te communiceren. Denk er maar eens goed over na… Als je iets wilt kopen bij een webshop, wordt je gevraagd naar je e-mailadres. Als je je wilt aanmelden op een social media platform, moet je dat doen met je e-mailadres. En als je een whitepaper wilt downloaden? Ook dan dien je je e-mailadres op te geven. Kortom, het e-mailadres is het digitale id of zoals wij het noemen het e-id.

Nu je het e-mailadres hebt, kun je werken aan het verrijken van je database. Vraag je e-mailontvangers om hun profiel te updaten. Koppel daar zo nodig een incentive aan vast. Belangrijk is in ieder geval om goed na te denken over je database en de profielkenmerken waarop je je e-mailnieuwsbrieven wilt segmenteren en personaliseren.

De juiste informatie verzamelen in je database

Segmenteren is gebaseerd op data en een goede start is om uit te zoeken wat je al aan data beschikbaar hebt. Welke informatie over je abonnees heb je al in je huidige database staan? In hoeverre gebruik je die data al (effectief) om je doelstellingen te verwezenlijken? Welke informatie wil je nog verzamelen?

Het verzamelen van profielinformatie begint al bij het opt-in proces (het aanmeldproces bij het inschrijven voor je nieuwsbrief). Naast het vastleggen van het e-mailadres, is het opt-in proces een uitstekende mogelijkheid om extra informatie van de inschrijver te vragen. Data die kan worden gebruikt voor het segmenteren en personaliseren van toekomstige e-mailings. Ook hier geldt: wat is de doelstelling van je e-mailnieuwsbrief? en welke informatie heb je nodig om dit doel te bereiken?

Let erop dat je de inschrijver niet overvraagt. Het eerste (sub)doel is om überhaupt de inschrijving binnen te halen. Het e-mailadres en een naam is dan het minimale wat je moet vragen. Je kunt in dit stadium ook vragen naar ander informatie zoals het geslacht of een geboortedatum, maar je kunt er ook voor kiezen om dit op een ander moment te doen. Bijv. via een online enquête, via een online evaluatieformulier na een seminar of via een speciale ‘update je profiel’ actie.

Andere manieren om extra gegevens te verzamelen

Om het digitale profiel of het e-id verder uit te bouwen, kun je ook effectief gebruik maken van andere systemen. Denk bijvoorbeeld aan data uit je CRM-systeem. Welke persoonlijke kenmerken staan daarin al opgeslagen? En wat te denken van data die je kunt onttrekken uit je webshop… Welke producten heeft iemand gekocht in het afgelopen jaar? Hoe vaak heeft hij of zij dat gedaan? Zijn het producten voor een man, vrouw of kind?

Ook je web en nieuwsbrief analytics bieden een schat aan informatie. Op welke links in de nieuwsbrief en op landingspagina’s heeft iemand geklikt? Wat zegt dit over de interesses van je abonnees?

Al deze informatie kun je gebruiken om je database beter te segmenteren en op-maat e-mailnieuwsbrieven te versturen naar je abonnees. In feite houdt dat in dat je nieuwsbrieven dynamisch worden opgebouwd op basis van persoonlijke voorkeuren en interesses.

 

Deel dit artikel