Van een simpele feestdag naar miljardenomzet

Geschatte leestijd: 2 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
10 november 2014

Single’s Day of 11.11 werd in eerste instantie in het leven geroepen door jonge Chinezen om te vieren dat ze single zijn. In de loop der jaren heeft 11.11 zich ontwikkeld tot het grootste 24-uurs online shopping evenement ter wereld. In dit artikel willen we een case over 11.11 delen.

van 11.11 naar €€.€€

Morgen is het zover: 11.11.2014. 11.11 staat bekend als Single’s Day, een dag voor vrijgezellen om te vieren dat ze single zijn vanwege de 4 ‘enen’ in de datum. 11.11.2011 stond bekend als de ‘Singles Day of the Century’ (Shiji Guanggun Jie) omdat de datum bestond uit zes ‘enen’ in plaats van vier. Dit werd dan ook groots gevierd waarbij allerlei winkelpromoties werden verspreid over heel China. Maar hoe werkt de e-mailmarketing rondom zo’n dag?

Tmall stuurt 200 miljoen e-mails in 15 dagen m.b.v. 3 wave systeem

Tmall.com, onderdeel van The Alibaba Group, is een online B2C retail platform in China. Tmall heeft meer dan 100 miljoen geregistreerde leden en is de grootste en meest invloedrijke B2C website in China. Om 11.11 wederom tot een succes te maken heeft Tmall in 2012 een campagne opgezet om bewustzijn te creëren rondom deze dag. In de 15 dagen durende campagne heeft Tmal 200 miljoen emails uitgestuurd. Deze mails werden op 3 momenten uitgestuurd.

Wave 1 werd vijftien dagen voor het evenement verstuurd en was bedoeld om de leden op te warmen. Wave 2 werd acht dagen voor het evenement verstuurd en werd verzonden naar alle actieve leden die de mail van wave 1 opende of erop klikte en alle nieuwe leden. Ten slotte werd wave 3 verzonden in de ochtend van 11.11 naar alle leden om hen te herinneren aan het evenement.

11-11

Het resultaat? Een record omzet van RMB 19.1 miljard (ruim 2.5 miljard euro) tijdens 11.11.2012. De e-mailcampagne resulteerde in een omzet van RMB 100 miljoen (13.1 miljoen euro).

Singles’ Day en webpower
Bijzonder mooie cijfers, waar menig webshop jaloers op is. Met Taobao en Tmall heeft Alibaba in 2013 4,58 miljard euro omgezet in slechts 24 uur en naar verwachting zal de omzet in 2014 nog hoger zijn. Wij zijn benieuwd!

 

Deel dit artikel