Simpeler afmelden

Geschatte leestijd: 2 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
7 maart 2016

Natuurlijk wil je niet dat mensen zich afmelden voor je nieuwsbrief. Dat voelt alsof er een relatie wordt verbroken. Houd echter rekening met twee belangrijke gevolgen.

Waarom afmelden helemaal niet zo slecht is

Wanneer een persoon niet langer is geïnteresseerd, kun je hem maar beter een optie bieden om zich af te melden. Dat heeft meer effect dan hem voortdurend je e-mails te laten verwijderen of ze als spam te laten markeren. Die acties hebben immers negatieve gevolgen voor de houding ten aanzien van je e-mails, voor je reputatie en voor de afleverbetrouwbaarheid.

Daarnaast hoef je afmeldingen niet zo letterlijk te nemen. Iemand die lange tijd op reis gaat, is even niet geïnteresseerd in je aanbiedingen omdat hij gewoon aan de andere kant van de wereld zit. Er is echter een kans dat de reiziger bij thuiskomst weer in je producten is geïnteresseerd. Je ziet hem dan vanzelf weer terug.

Voeg een afmeldlink toe

Maak het dus altijd eenvoudig om je tijdelijk of permanent af te melden. Gebruikers kunnen dan zelf bepalen voor hoe lang dat is. Vraag altijd naar de reden voor het opzeggen en leer van de feedback. Zorg dat klanten zich zo simpel mogelijk kunnen afmelden. Ze moeten zich zelfs kunnen afmelden als ze geen reden opgeven. Bied ze bovendien een paar mogelijkheden:

  • Het product past niet langer bij me
  • Ik ontvang te veel nieuwsbrieven
  • De inhoud past niet bij mijn interesses
  • Ik heb een ander e-mailadres waarop ik de nieuwsbrief wil ontvangen, namelijk: …
  • Anders, namelijk …

Je kunt deze gegevens gebruiken om iets te doen met de frequentie of inhoud van je e-mailnieuwsbrieven. Bovendien blijf je in gesprek met je (potentiële) klant en probeer je beter aan zijn of haar wensen tegemoet te komen.

Zorg, kortom, dat ze zich altijd gemakkelijk kunnen afmelden. Verberg de afmeldlink niet ergens onder aan je nieuwsbrief, maar toon hem bovenaan en zorg dat hij duidelijk zichtbaar is. Maak er geen obstakelrace van: zorg bijvoorbeeld niet dat personen eerst moeten inloggen voordat ze zich kunnen afmelden. Je kunt maar beter personen hebben die zich afmelden voor je nieuwsbrief dan die hem markeren als spam. Dat gebeurt juist wanneer je van afmelden een complexe handeling maakt.

Deel dit artikel

Categorieën

E-mailmarketing