Smart marketing automation: waarom laten we zoveel kansen liggen?

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
15 juli 2014

Hoe kan het toch? 97 procent van de marketeers is ervan overtuigd dat segmenteren het resultaat van e-mailcampagnes verhoogt. Maar in de praktijk sturen vier van de vijf marketeers dezelfde content naar alle ontvangers. Waar komt deze discrepantie vandaan?

Ik denk dat ik dat wel een beetje kan inschatten. Als ik op congressen en seminars met marketeers spreek, merk ik dat ze de complexiteit en kosten van gesegmenteerde e-mailmarketing overschatten. En ja, laten we eerlijk zijn. Je kunt het ook best complex maken. En daarom is het zo geweldig dat er software is die je daarbij ondersteunt. Want met die software blijkt het allemaal opeens een stuk makkelijker te zijn.

Natuurlijk, het is vandaag de dag niet makkelijk om budget te krijgen voor een extra investering. Dat snap ik ook wel. Maar ik snap het niet meer als ik in een onderzoek lees dat slechts 12 procent van alle nieuwsbrieven een responsive design heeft (dat getal komt aardig overeen met mijn eigen ervaring). Terwijl uit datzelfde onderzoek blijkt dat 45 procent van de nieuwsbrieven wordt geopend op een smartphone. Als je het zo aanpakt, dan doet het aloude adagium uit het offline tijdperk weer opgang: de helft van ons marketingbudget is weggegooid geld, we weten alleen niet welke helft. Wil je daar niet naar terug, dan ontkom je niet aan investeren in moderne e-mailmarketing automation. Wees gerust, de software is als SaaS beschikbaar. De maandelijkse kosten verdien je snel genoeg terug door een hogere conversie.

Want behoor jij tot de groep die nieuwsbrieven uitstuurt zonder responsive design, dan kun je erop rekenen dat grofweg de helft van je ontvangers ‘m ongelezen weggooit enkel en alleen vanwege het formaat. Dat is natuurlijk een gemiste kans. En het vervuilt ook nog eens je cijfers, want je kunt vervolgens wel gaan meten hoeveel clicks er waren op welke artikelen, maar wat zegt dit getal dan nog?

Stel dat je een reisorganisatie bent en je doet in je nieuwsbrief zonder responsive design twee aanbiedingen: een Rijnreisje op een boot en een lang weekend shoppen in Parijs of Londen. Het Rijnreisje blijkt populair, terwijl op het lange weekend shoppen nauwelijks wordt geclickt. Is het dan echt zo dat je doelgroep geen interesse heeft in dat lange weekend Londen of Parijs, of is het toevallig zo dat de oudere mensen in je database de nieuwsbrief openen op hun pc, terwijl jongeren hun mail lezen op hun smartphone en daardoor de aanbieding niet eens zien.

Meten is weten, maar natuurlijk alleen als je de juiste cijfers meet. Een e-mailing de deur uit doen zonder de basis eerst op orde te maken, is als het bouwen van een huis op drijfzand. Begin bij het fundament: een goed e-mailmarketing automation pakket dat je in staat stelt om klantinformatie op te slaan en geautomatiseerd op basis van klikgedrag te verrijken. Een pakket dat je in staat stelt om snel een responsive design te ontwikkelen en dat bovendien dynamische templates bevat die het makkelijk maken de juiste content te selecteren voor de juiste doelgroep.

Als die basis op orde is, dan is gesegmenteerd en relevant communiceren helemaal niet meer zo moeilijk. Dan kun je je als marketeer weer richten op de strategie, want de uitvoering kost nauwelijks meer tijd en verloopt grotendeels geautomatiseerd. Zien is geloven.

Deel dit artikel

Categorieën

Marketing automation