Starten met marketing automation: vier campagnes die je in móét zetten

(Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
16 juni 2020

Wij zien marketing automation als een leuk spel, waarin je steeds beter wordt, maar waarin je moet begínnen bij het begin. Als je een goede start wilt maken met marketing automation, moet je in ieder geval starten met een aantal automatische campagnes.Deze zijn gemakkelijk op te zetten, helpen je klant op weg en realiseren uiteindelijk een heel goed resultaat.

In dit artikel geven we vier voorbeelden van marketing automation-campagnes die je in zou moeten zetten als je aan marketing automation doet of gaat doen.

Ook geven we een aantal waardevolle tips. Start je met een reactivatie-campagne? Let dan goed op de tone of voice van je berichten. Wil je serviceberichten versturen omtrent je dienstverlening, bijvoorbeeld in de Corona-periode? Zorg er dan voor dat je database actueel is. Ook hier lees je in dit artikel meer over.

De start: bezoekers converteren tot contacten

Voor je campagnes op gaat zetten, is het belangrijk dat je je bezoekers converteert tot contacten. Hoe doe je dat?

• Zorg voor voldoende en zichtbare aanmeldmogelijkheden (pop-ups, banners, app, een online omgeving waarin contacten inloggen, social, etc)
• Maak het aanmelden aantrekkelijk. Verkóóp je e-mails/nieuwsbrief. Denk ook na over het woord ‘nieuwsbrief’. Kun je een aantrekkelijker woord verzinnen?
• Houd het aanmeldformulier zo kort mogelijk. Elke extra vraag zorgt voor 20% minder response (Bron: marketingfacts)

Starten met marketing automation: vier campagnes voor een goede start

Er zijn vier campagnes die je in moét zetten om succes te boeken met marketing automation. Deze campagnes kun je gemakkelijk opzetten in de Webpower Flow Builder en je boekt er gegarandeerd resultaat mee. Ik licht ze hieronder vast kort toe en ga er daarna dieper op in.

• Ga het gesprek aan en leer contacten kennen met behulp van een welkomstcampagne
• Verras iemand eens met wat anders dan “harde” conversie mails, zoals bijvoorbeeld een verjaardagse-mail of een e-mail op een andere verrassende dag of moment
• Zorg ervoor dat je contacten actief betrokken zijn. Probeer inactieve contacten met behulp van een engagementcampagne weer betrokken te krijgen en durf contacten te verwijderen
• Benader minimaal 2 keer per jaar je complete database met behulp van een servicecampagne

Vier (e-mail) marketing automation-campagnes die je in moet zetten

Welkomstcampagne

Als je een fysieke winkel binnenstapt, word je door een verkoper zo goed mogelijk geholpen. Je kunt dit bezoek vergelijken met het digitaal achterlaten van je gegevens: je toont interesse in een organisatie en bent bereid je e-mailadres achter te laten (“de winkel binnen te gaan”). Logischerwijs help je deze digitale klant óók zo goed mogelijk op weg. Ga dus, net zoals in een fysieke winkel, het gesprek aan met je contact en leer elkaar kennen. Dit noemen we ook wel de 30 days of honeymoon.

Vertel in de welkomst-campagne over jezelf en je dienst of product, maar vraag óók gegevens uit van je ontvanger. Tijdens deze eerste dertig dagen, zijn contacten namelijk bereid het meeste over zich te vertellen. Bedenk welke gegevens je nodig hebt (voor personalisatie en segmentatie) en geef elk gegeven een prioriteit. Stuur liefst per gegeven een e-mail en laat weten waarom je de informatie nodig hebt (GDPR-proof).

Begin bij de meest belangrijke data en zet eventueel een reminder(s) in. Houd de formulieren – ook na aanmelden – in ieder geval kort. Elke vraag die je toevoegt betekent 20% minder response*. Een vraag hoeft natuurlijk niet altijd een létterlijke vraag te zijn. Verleid je klant gegevens achter te laten. Geef korting, geef een cadeautje of zet gamification in.

Leuke tip: de bedankt-pagina kun je al inzetten om iets extra’s te vragen. Bekijk het voorbeeld van onze klant Handicap NL eens, die op de bedankt-pagina op een slimme manier een cadeautje aanbieden in ruil voor extra gegevens.

Ander leuk weetje: de bevestigingsmail is het best scorende bericht op basis van de open- en klikratio. Erg geschikt dus voor het uitvragen van extra gegevens.

Verjaardagscampagne

Een verjaardagscampagne, die vaak maar uit 1 e-mail bestaat, heb je binnen no-time ingesteld in het platform. Stuur, na het uitvragen van iemands verjaardag automatisch een verjaardags-e-mail. Of nóg leuker: verras je ontvanger op een voor hem/haar ander onverwachts moment.

Stuur een mail als iemand een jaar klant is, beloon loyale klanten of kies een ander moment uit de kalender van ‘momenten’. Creativiteit en verrassing zijn hierin het toverwoord. Leuke tip: download de issuekalender waarin alle momenten waaraan je aandacht zou kunnen besteden, weergegeven worden.

Engagementcampagne

Met engagement bedoelen we de mate van betrokkenheid van de ontvangers. Het hoogst meetbare niveau is de datum waarop de laatste e-mail geopend is. Als een ontvanger langere tijd geen e-mail opent, spreek je van een slaper/inactief contact en die doen je meer kwaad dan goed. Opschonen van je database, is daarom altijd een goed plan. Durf e-mailadressen te verwijderen!

Door een engagement-campagne voorkom je:

  • Aflevering in de spam-folders
  • Ongezonde e-mailratio’s (open en klik)
  • Onnodige kosten voor e-mails die niet gelezen worden

Naast de laatste open-datum van een e-mail kun je ook kijken naar:

  • Al langere tijd de App van een organisatie niet geopend (laatste activiteit)
  • Langere tijd niks gekocht (laatste aankoopdatum)
  • Langere tijd niet ingelogd (laatste inlogdatum)

Je kunt uiteraard complete lifecycle-campagnes opzetten om inactieve contacten te activeren, maar zo ver hoef je nog niet te gaan als we het hebben over starten met marketing automation.

Zowel voor b2b als voor b2c geldt: maak het niet te ingewikkeld. Geef gewoon aan: “We hebben gezien dat je onze e-mails al langere tijd niet opent; wil je onze e-mails wel blijven ontvangen?” Alles wat je kunt opschonen, verbetert je communicatie in de toekomst.

Expert-tip: tone of voice in reactivatie-e-mails

Als je letterlijk aangeeft dat je ziet dat mensen hun e-mail niet openen, kan dat vervelende reacties oproepen gezien privacy-issues. Wij raden daarom aan het subtieler aan te pakken. Schrijf niet letterlijk: “We zien dat je je e-mails al een tijdje niet opent”, maar bijvoorbeeld “Wil je onze e-mails nog ontvangen?”, “We hebben je al een tijdje niet gehoord”, “We hebben je gemist” of “Het valt ons op dat je onze berichten waarschijnlijk al een tijdje niet meer leest”.

Eventueel geef je nog aan dat je dit checkt omdat je graag “zoveel mogelijk interessante info wilt afleveren bij iedere ontvanger en dat dit het beste lukt wanneer zoveel mogelijk ontvangers uit de contactenlijst van organisatie x actief zijn.” Zolang het maar servicegericht overkomt. Maak er een vrolijke, positieve e-mail van, die niet overkomt als Big Brother is watching you.

Service-campagne

In het begin van de Corona-crisis, zagen we organisaties ineens een hele database benaderen met e-mails omtrent veranderde service- en dienstverlening. Omdat hun data niet actueel was, leverde dit veel problemen op als:

• Grote hoeveelheid bounces
• Spam-traps
• Reputatieschade en daardoor aflevering in spam-folders

Een servicecampagne voorkomt inactieve contacten en reputatieschade.

Normaal wordt een servicebericht bijvoorbeeld ingezet voor en door: organisaties met informatieplicht, het melden van wijzigingen in voorwaarden, terugroepacties, security-incidenten en/of calamiteiten. Een servicebericht bevat dan ook geen enkel commercieel belang, hoeft geen afmeldlink te bevatten én mag gestuurd worden naar iedereen, dus ook naar contacten waar je geen opt-in van hebt.

Stuur daarom met regelmaat – één tot twee keer per jaar – handmatig een service-bericht waarin bijvoorbeeld staat: ‘Klopt uw emailadres nog’? Daardoor houd je bij wanneer een e-mailadres verkregen is, of het up-to-date is, wanneer iemand voor het laatst gemaild is en kun je bounces opvolgen. Zo kun je serviceberichten in de toekomst op de juiste manier digitaal blijven versturen.

Hulp nodig bij je start?

Wij zien marketing automation als een leuk spel en helpen je graag met de uitdaging van jouw organisatie. Gewoon eens sparren of hulp nodig bij een vliegende start? Wij zijn je graag van dienst.

Deel dit artikel

Op een krachtige manier conversie realiseren?

Schrijf je in voor YOUR Inspiration,
de maandelijkse inspiratie-e-mail van Webpower.
Loop geen relevante tips & tricks mis.