Symbolen in de onderwerpregel, waarom en hoe?

Geschatte leestijd: 2 minuten (Te lang? E-mail mij dit artikel)

Deel dit artikel

#Webpower

De onderwerpregel is één, zo niet hét belangrijkste, onderdeel van een e-mail. Het is het eerste dat de ontvanger ziet en moet hem of haar verleiden de e-mail te openen. Bovendien hebben niet alle e-mailclients een previewfunctie, je ziet de inhoud van de mail dus niet gelijk op je scherm. De onderwerpregel is dus het visitekaartje, dat bepaalt of de mail wordt geopend. Hoe zorg je ervoor dat je op valt tussen de tientallen e-mails, die de ontvanger op dagelijkse basis krijgt.

Inmiddels is december alweer flink onderweg en staan de feestdagen voor de deur. Dat kan een reden zijn om je klanten een eindejaarsaanbieding te doen of prettige feestdagen te wensen. Een slim geplaatst cadeautje, kerstboom of ander leuk symbool kan net de reden zijn om de e-mail wél te openen. Maar hoe doe je dat en hoe zorg je ervoor dat zo’n symbool in iedere e-mail client worden getoond?

Maar hoe dan?

Een e-mail is, net als een website, opgemaakt uit HTML-code,  maar een onderwerpregel is dat niet. Symbolen bestaan uit een ander soort code, bijvoorbeeld ASCII of UTF-8. Dit is allemaal verder niet zo interessant, veel belangrijk is hoe je deze symbolen wél kunt verwerken in de subject line.

Onder het mom van waarom moeilijk doen als het makkelijk kan,  kun je een symbool gewoon plakken vanuit een andere editor, bijvoorbeeld Microsoft Word. Daarnaast kun je van overige bronnen, zoals het internet, de symbolen gewoon plakken in de onderwerpregel. Let wel, je kunt hier geen afbeeldingen in plakken, dus kies altijd voor een tekstsymbool. Overigens bieden veel e-mail marketingpakketen zelf symbolen aan in de editor. Naast de standaard symbolen kun je ook je eigen creativiteit kwijt en verschillende symbolen combineren.

Waarom zou je symbolen gebruiken?

Uit onderzoek van het Amerikaanse Litmus, bekend van de e-mail client preview integratie, heeft onderzocht dat het gebruik van een symbool in de onderwerpregel 10-15% hogere open-rates geeft. Uiteraard is dit ook afhankelijk per nieuwsbrief, campagne of doelgroep, maar zeker het proberen waard!

Daarnaast is er nog het psychologische effect: iets aan deze onderwerpregel is anders. In de basis triggered dit de nieuwsgierigheid van de ontvanger. Belangrijk is om te blijven testen welke symbolen wél en niet werken. E-mail clients, zoals Outlook, Gmail en Yahoo, ondersteunen een zeer groot aantal symbolen, waarmee je jouw mailing net even wat meer cachet  kan geven. Nog leuker is om een A/B-test te runnen en zelf te zien wat de veranderingen voor effect hebben op het gedrag van jouw doelgroep. En het mooiste is dat het gebruik van symbolen niet voor een hogere spamscore (Spamassassin) zorgt. Jouw e-mail komt dus gewoon netjes in de inbox binnen.

Kortom, wil je nog net even een creatieve en feestelijke eindejaarscampagne draaien? Denk dan eens aan het gebruik van symbolen in de onderwerpregel!

 

Deel dit artikel

27 oktober 2017

Categorieën

E-mailmarketing