Tips om reviews te verzamelen voor je webshop

(Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Deel dit artikel

#Webpower

Consumenten vertrouwen sterk op gebruikersreviews bij het maken van een online aankoopbeslissing. Sterker nog, bijna acht op de tien mensen hechten net zoveel waarde aan online reviews als aan persoonlijke aanbevelingen van vrienden.

Je doet er dus goed aan om je klanten de mogelijkheid te bieden een beoordeling van jouw webshop te geven. Op je eigen ecommerce-platform of op een reviewsite bijvoorbeeld. Maar hoe verzamel je positieve reviews voor je webshop?

Waar wil je dat mensen reviews over je schrijven?

Voor je begint met het verzamelen van reviews, is het belangrijk om vast te stellen waar je wilt dat mensen een review over je schrijven. Een daarvoor aangewezen plek op je eigen webshop is een logische plek, aangezien dit de plaats is waar veel shoppers het eerst zullen zoeken naar ervaringen van anderen. Denk aan reviews op een productpagina.

Daarnaast is het goed om je te realiseren dat veel consumenten reviewsites raadplegen als het gaat om ervaringen met jouw organisatie – juist omdat jij daar niet de mogelijkheid om reacties te modereren. Een aantal voorbeelden van sites waarop je reviews voor jouw webshop kunt verzamelen:

Meer reviews krijgen

Hoewel veel online shoppers vertrouwen op reviews van anderen, schrijft slechts een klein deel van hen zelf op regelmatige basis reviews. Het schrijven van een beoordeling kost immers tijd en moeite, het kan voor jou als webshop daarom geen kwaad om je klanten een zetje in de goede richting te geven:

  • Activeer recente klanten. Stuur mensen die onlangs een product of dienst in je webshop kochten een trigger based e-mail. Afhankelijk van het soort product dat je verkoopt kun je bijvoorbeeld iedereen benaderen die in de afgelopen zes maanden iets bij je kocht, met de vraag een review te schrijven.
  • Activeer nieuwe klanten. Neem daarnaast een reviewlink op in de bevestigingsmail die iemand krijgt na het doen van een aankoop, om ook toekomstige klanten aan te sporen een review te schrijven. Of stel in je e-mailmarketingsoftware in dat zij bijvoorbeeld een dag nadat ze de aankoop in huis kregen een reviewverzoek ontvangen. Probeer daarbij verschillende dingen uit, en houd je e-mailstatistieken goed in de gaten om te bepalen welke aanpak de meeste en beste reviews oplevert.
  • Maak het zo makkelijk mogelijk. Voorkom dat je klanten moeten zoeken, en geef ze een directe link naar de pagina waar ze een review kunnen plaatsen over jouw webshop. Gmail-gebruikers kun je het bovendien nog gemakkelijk maken. Pas Email Markup toe en geef ze de optie om een review te schrijven zonder dat ze daarvoor hun inbox hoeven te verlaten – of je e-mail zelfs maar hoeven te openen.
  • Maak het de moeite waard. Het schrijven van een review kost tijd, en de schrijver van een review heeft er zelf geen direct belang bij. Stel er daarom een incentive tegenover, een kortingsvoucher voor een toekomstige aankoop bijvoorbeeld.

Negatieve reviews

Hoe goed je ook je best doet, je kan nooit iedereen tevreden stellen. Als je dus af en toe een negatieve review ontvangt is dat nog geen reden tot paniek. Wel is het belangrijk om te luisteren naar de feedback die je krijgt en – zeker als de klachten de overhand krijgen – te kijken waar je de klantervaring van je webshop kunt verbeteren. Dat is op lange termijn de allerbeste manier om meer positieve reviews te krijgen

Deel dit artikel

6 juni 2016

Categorieën

E-mailmarketing