Van nieuwsbrief naar e-mailmarketing: waarom en hoe?

Geschatte leestijd: 5 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
6 juni 2018

Je hebt de term e-mailmarketing vast al eens voorbij horen komen. Wat is het het precies en hoe kun je er, ook als kleine organisatie of zzp’er, je voordeel mee doen? Misschien stuur je nu nieuwsbrieven of e-mails waardoor je klanten op de hoogte houdt van je ontwikkelingen en aanbiedingen. E-mailmarketing gaat een stap verder dan de “ouderwetse” nieuwsbrieven. Op het gebied van de inhoud in je nieuwsbrief, maar ook op het gebied van het systeem dat je daarvoor gebruikt. De inzet van e-mailmarketing hangt namelijk nauw samen met de juiste e-mailmarketingsoftware.

Ik kan me voorstellen dat er nu eerst een aantal vragen in je opkomen. Waarom zou je überhaupt moeten starten met e-mailmarketing? Hoe werkt e-mailmarketing? Waarom is de juiste software zo belangrijk? Dat leg ik je graag uit. Ook vertel ik hoe je je boodschap in een e-mail kunt verwoorden en welke functionaliteiten software daarvoor biedt. Uiteindelijk kun je e-mailmarketing zelfs uitbouwen tot hét ultieme marketingkanaal. Dat belooft wat, ook voor jou!

Waarom zou je moeten starten met e-mailmarketing?

Je zou het in eerste instantie misschien niet zeggen, maar door e-mailmarketing bereik je je doelgroep juíst op een hele persoonlijke manier. Dit leidt tot loyale klanten (en die keren terug) en uiteindelijk verhoogt e-mailmarketing je conversie. E-mailmarketing is in verhouding tot advertenties, een website of een beurs-stand een goedkoop kanaal. Uit het DDMA data driven marketing-onderzoek, bleek onlangs dat e-mail nog steeds één van de investerings-stijgers is voor dit jaar. Je kunt e-mailmarketing inzetten voor B2C-doeleinden, bijvoorbeeld als je een webshop hebt, maar ook voor B2B is e-mailmarketing een geschikt kanaal. Bijvoorbeeld als je vanuit een merk wilt communiceren met de verschillende dealers van je merk.

Is het wel interessant voor mijn (kleine) merk?

Veel organisaties en zzp’ers denken dat “e-mailmarketing” te snel te groot voor hen is en vragen zich af vanaf wat voor databasegrootte het een interessante vorm van marketing is. Juíst voor kleine organisaties is marketing automation, het automatiseren van processen, van toegevoegde waarde. Bij Spierziekten bijvoorbeeld (lees de case hier) besteedt men maar 0,2 fte aan e-mailmarketing. Het kost even tijd om het in te richten, maar daarna hoef je er nauwelijks meer naar om te kijken en levert het écht alleen maar voordeel op.

Hoe werkt e-mailmarketing?

Door e-mailmarketing verstuur je op het juiste moment een relevante, persoonlijke e-mail, zonder dat je hiernaar om hoeft te kijken. In tegenstelling tot de ouderwetse nieuwsbrieven, draait het bij e-mailmarketing om het automatiseren en personaliseren van e-mails. Met automatiseren bedoel ik bijvoorbeeld het instellen van een simpele “flow”. Iemand wordt klant, plaatst een bestelling en krijgt automatisch een bevestigingse-mail. Twee dagen daarna volgt er automatisch een e-mail met de vraag of het product naar wens is ontvangen. Vier dagen later volgt er automatisch een e-mail met daarin een passende aanbieding. Na een maand presenteer je de nieuwe collectie aan dezelfde persoon. Door een aantal simpele instellingen in je e-mailmarketingsoftware kun je je abonnees persoonlijk aanspreken en de juiste inhoud laten zien. Doordat de e-mail persoonlijk overkomt “Hey Iris, heb je onze nieuwe collectie al gezien?”, met de beelden en tekst over de items waarin Iris geïnteresseerd is, klikt zij sneller door naar de landingspagina en gaat tot aankoop over.

Denk daarnaast ook eens aan automatische, persoonlijke e-mails als bijvoorbeeld een verjaardags-e-mail.

E-mailmarketingsoftware zorgt ervoor dat je e-mails aankomen

Een e-mail is zinloos als deze niet aankomt in de inbox van de ontvanger. Een héél belangrijk en misschien een minder voor de hand liggend voordeel van e-mailmarketingsoftware, is dat je e-mails minder snel als spam worden gezien en daardoor niet in de ongewenste e-mail terechtkomen of bouncen. Je kunt daarnaast gemakkelijk aan- en afmelders beheren, zodat je verzendlijst kwalitatief goed blijft. Achter het bedrijf dat de software levert zit een team van specialisten dat je daarbij helpt en ervoor zorgt dat zoveel mogelijk e-mails in de inbox van je ontvangers belanden. Bij Webpower kennen we een aflevergraad van 99,3% en daar ben ik erg trots op.

Hoe bouw ik een database op?

Als je e-mailmarketing wilt inzetten, is het belangrijk dat je een database opbouwt met daarin de juiste ontvangers die je kunt mailen. Je kunt bijvoorbeeld een pop-up op je website plaatsen waarin je mensen korting aanbiedt als zij zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een link opnemen in je handtekening. Zo zijn er nog legio andere manieren te bedenken voor het opbouwen van je database. Let er wel op dat je bij het verzamelen van e-mailadressen rekening houdt met de nieuwe privacywetgeving, de AVG. Een softwareleverancier deelt haar kennis daarover graag met je.

Wat zet je in je e-mails?

Er zijn verschillende functionaliteiten van e-mailmarketingsoftware die je, naast tekst en beeld, kunt inzetten voor conversieverhoging. Wek bijvoorbeeld een gevoel van urgentie op (aanbieding geldt nog maar 4 dagen!) met een countdowntimer, maak gebruik van een leuke video in e-mail of ga interactie aan door mensen feedback te laten geven op je e-mail. Ook kun je bijvoorbeeld een evenement manager inzetten, die ervoor zorgt dat je de organisatie van een event gemakkelijker beheert. Daarover schreef ik onlangs een blogitem. Laat je ook eens inspireren door de laatste e-mailtrends.

Kan ik zelf werken met e-mailmarketingsoftware?

Ja, dat kan. De meeste e-mailmarketingsoftware is er zo op ingericht dat je hier – meestal na een training – zelf mee kunt werken. In Webpower bijvoorbeeld, werken we met een drag & drop-editor waardoor je heel gemakkelijk blokken met tekst en/of afbeeldingen in de e-mail kunt slepen en deze binnen een handomdraai in elkaar kunt klikken. Je kunt ook gemakkelijk statistieken bekijken en testen uitvoeren, die ervoor zorgen dat je volgende e-mail een nóg beter resultaat behaalt.

Hoe ver kan ik gaan?

Er zijn legio mogelijkheden voor het uitbreiden van e-mailmarketing tot het ultieme marketingkanaal. Je kunt bijvoorbeeld een mooie stap maken naar sms-marketing, want sms is weer helemaal terug. Uiteindelijk kun je ook marketing automation inzetten, waarbij je marketing én salescampagnes automatiseert en optimaliseert. Zet ook leadscoring en leadnurturing in, door punten toe te kennen aan contacten die het meeste in je e-mail klikken of je website het meest vaak bezoeken. Stap voor stap kun je dan doorgroeien naar dialogue marketing, waarbij je geautomatiseerd een gepersonaliseerde dialoog voert.

Deze begrippen staan misschien nog wat ver bij je vandaan, maar wat ik wil laten zien, is dat je uiteindelijk heel ver kunt gaan. Laat e-mailmarketing meegroeien met je organisatie. Begin klein en bouw het stapje voor stapje uit. Zo klein zijn de organisaties die het meest ver zijn met e-mailmarketing ook begonnen.

Welke software kies je?

Je kunt natuurlijk kiezen voor gratis e-mailsoftware. Het grote voordeel van software als Webpower, is onze persoonlijke supportafdeling en kennis op het gebied van e-mailmarketing. Die delen we met je. We helpen je stapje voor stapje op weg, van de opmaak van een nieuwsbrief tot meedenken over de strategische inzet van e-mailmarketing. Kleinere ondernemers kunnen beginnen met een variant als Webpower GO, eventueel ondersteund door een marketingbureau. Afhankelijk van je behoefte kun je doorgroeien naar Webpower. We hebben uitstekende standaardoplossingen, maar mét de mogelijkheid tot maatwerk-softwarekoppelingen en maatwerk-templates. Wil je eens vrijblijvend sparren? Geen probleem. We horen graag van je, want wij nemen ieders uitdaging serieus, met passie, energie en enthousiasme.

Deel dit artikel

Vragen over dit artikel?