Voorkom dat je op een blacklist belandt, weer spamtraps van je verzendlijst

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
4 april 2015

Hecht je belang aan e-maildeliverability? Dan is het te hopen dat je nooit per ongeluk een spamtrap in je verzendlijst opneemt. Met dergelijke adressen in je database verandert het versturen van elke e-mailing in een potje Russische roulette, en is het slechts een kwestie van tijd voordat je op een blacklist voor spammers terechtkomt. Houd je e-mailreputatie daarom liever hoog, en weer spamtraps van je verzendlijst.

Wat is een spamtrap?

Spamtraps zijn e-mailadressen die maar om één doel bestaan: het identificeren van spammers. Oorspronkelijk werden ze door internetserviceproviders (ISP’s) speciaal om die reden aangemaakt, en verspreid over willekeurige internetpagina’s zonder er verder ook maar een e-mail mee te versturen.

Als er op zo’n adres vervolgens een e-mail binnenkwam, moest dat dus wel spam zijn. Omdat iemand het internet had afgestruind op zoek naar e-mailadressen, en anders wel omdat iemand e-mails stuurde naar willekeurig gegenereerde e-mailadressen.

En hoewel die tactiek nog steeds wordt toegepast, is dat al lang niet meer de enige manier waarop spamtraps op je verzendlijst terecht kunnen komen. ISP’s hechten er namelijk veel waarde aan dat verzenders van e-mailings hun databases goed onderhouden. Om die reden gebeurt het steeds vaker dat verlopen e-mailadressen na verloop van tijd worden omgezet in spamtraps.

Weer spamtraps uit je database

Dat het versturen van e-mails aan spamtraps niet goed is voor je e-mailreputatie, dat zal je niet verbazen. En zeker als je dat blijft doen, leidt dat er na verloop van tijd toe dat je op een blacklist komt te staan. Je e-mails belanden dan in veel gevallen niet eens meer in de spamfolder van de ontvanger, maar worden door de ISP al aan de poort tegengehouden.

Genoeg reden dus om te voorkomen dat spamtraps in je database terechtkomen. Hieronder een aantal tips om je daarbij te helpen.

Controleer je opt-ins

Iemands toestemming alleen is eigenlijk niet genoeg om hem te benaderen met e-mails. Want stel dat iemand zich via je website inschrijft voor je nieuwsbrief, hoe weet je dan zeker dat hij niet per ongeluk een verkeerd e-mailadres invult? En dat dit niet-bestaande adres een spamtrap blijkt te zijn?

Laat mensen hun inschrijving daarom altijd bevestigen met een double opt-in. Daarbij laat je iemand die zijn mailadres achterlaat zijn opt-in nog eens bevestigen door op een link in een e-mail te klikken. Overigens is een double opt-in ook een goede manier om te voorkomen dat iemand – al dan niet goedbedoeld – zijn vrienden inschrijft voor je e-mails, en zij die als spam markeren.

Houd je e-mailstatistieken in de gaten

Als je wil weten hoe je mailings presteren, is het natuurlijk sowieso al van groot belang om je e-mailstatistiekengoed in de gaten te houden. Maar als het gaat om het voorkomen van spamtraps op je verzendlijst, is het ook belangrijk om juist te letten op adressen die bounces opleveren.

Verwijder alle bounces van adressen die niet meer bestaan, maar houd ook je soft bounces goed in de gaten. Een out-of-office-reply bijvoorbeeld kan immers informatie bevatten om toekomstige hard bounces te voorkomen. Zoals de mededeling dat iemand uit dienst is, en dat zijn adres binnenkort wordt opgeheven.

Spamtraps zijn slechts een symptoom

Als een spamtrap eenmaal op je verzendlijst staat, is het moeilijk om die nog op te sporen. En de gevolgen van een opname op een blacklist zijn al helemaal niet te overzien. Jezelf van zo’n zwarte lijst krijgen is sowieso al geen gemakkelijke opgave, en partijen die e-mailen naar spamtraps maken het zichzelf er niet echt eenvoudiger op.

Desondanks is het geen goed idee om je te veel te focussen op het voorkomen van spamtraps in je database. Spamtraps zijn namelijk niet de oorzaak, maar een symptoom van het werkelijke probleem: een slechte verzendlijsthygiëne. Wie naar die kennis handelt en zijn database goed onderhoudt, heeft dus eigenlijk niets te vrezen.

Deel dit artikel

Categorieën

E-mailmarketing