Waarom e-mailmarketing niet werkt – Deel 2: Technische problemen

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
29 april 2015

We zijn dol op e-mail. E-mail is immers een geweldige manier om te communiceren met mensen. Ook bedrijven en organisaties kunnen daar van profiteren. E-mail is bovendien kosteneffectief en snel te gebruiken. En bijna iedereen heeft wel minimaal één e-mailadres.

Toch zijn er veel marketeers die niet de resultaten zien die ze graag zouden willen. Er zijn veel redenen te bedenken waarom je e-mailmarketing niet zo werkt zoals je had gehoopt.

E-mailmarketing is niet dood en er is geen enkele reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Er is maar één probleem: je doet iets niet goed. Maar maak je geen zorgen: we helpen je graag. Dit is het tweede artikel in een drieluik waarin veelvoorkomende fouten in e-mailmarketing worden besproken. Natuurlijk krijg je duidelijke oplossingen, zodat je weet wat je kunt doen om deze fouten op te lossen. Laten we eens naar de technische kant kijken!

Waar is de registratieknop?

Waarschijnlijk is dit het grootste “open deur”-advies dat je ooit hebt gehoord. Toch sta je er van te kijken hoe veel bedrijven er niet over nadenken.

Daarom geven we je toch dit advies: zorg voor een duidelijk zichtbare registratieknop op je website.

Je moet je klanten laten weten wat je een nieuwsbrief verstuurt, anders krijg je nooit abonnees. Natuurlijk zegt je ontwerper dat een registratieformulier op de startpagina gewoon lelijk is. Nou en? De conversies die e-mailmarketing je bedrijf opleveren, spreken boekdelen.

Je e-mails zien er niet uit op mobiele apparaten

Wist je dat vorig jaar voor het eerst in de geschiedenis meer dan 50% van alle e-mails op mobiele apparaten werd geopend? Hoe zien jouw e-mails eruit op smartphones en tablets? Wanneer alles schots en scheef staat of wanneer de inhoud zelfs niet eens kan worden geopend, haken veel ontvangers snel af. Controleer dus op je mobiele apparaten of je e-mails responsive zijn voor je ze daadwerkelijk verstuurd.

Tijd voor wat huiswerk: werk je adresbestand bij

Het succes van een marketingcampagne staat en valt met het voorwerk. Bij e-mailmarketing is de contactlijst je fundament. Wanneer je nog geen contactlijst hebt gemaakt of wanneer je werkt met een adresbestand van jaren geleden, kun je er op rekenen dat je campagne mislukt.

Geen succes? Dan is er iets mis met je gegevens

Informatie over e-mailadressen kan razendsnel verouderen. Medewerkers van klanten komen en gaan, bedrijven worden overgenomen of reorganiseren, en accounts worden opgezegd. Als je je gegevens niet opschoont en bijwerkt, heb je al na drie jaar een database vol “dode” adressen. Verwijder harde bounces en afmeldingen daarom direct uit je adresbestand. Door je gegevens regelmatig bij te werken, verbeter je reactiesnelheid en afleversnelheid. Daardoor stuur je uiteindelijk de juiste inhoud op het juiste moment naar de juiste ontvanger. Ook het importeren van nieuwe e-mailadressen is belangrijk voor de gezondheid van je database.

Er is een direct verband tussen de effectiviteit van je e-mailcampagnes en de kwaliteit van je contacten. Wanneer je nog steeds werkt met een bestand dat in 2010 werd aangemaakt, is het tijd om een nieuwe tactiek te bedenken waarmee je hoogwaardige contacten krijgt die in jouw berichten zijn geïnteresseerd. Gelukkig zijn er veel oplossingen mogelijk. Verzamel bijvoorbeeld e-mailadressen van nieuwe klanten wanneer ze zich afmelden of plaats een registratieformulier op je website. Bied nieuwe abonnees een speciale aanbieding wanneer ze zich aanmelden: sommige klanten zullen zich namelijk niet aanmelden als ze er niet direct iets voor terugkrijgen.

Je e-mails worden geblokkeerd door het spamfilter

Spamfilters zijn tegenwoordig heel vernuftig. Je e-mailnieuwsbrieven kunnen dan ook om veel verschillende redenen als spam worden gemarkeerd. Spamfilters zijn echter niet onredelijk. Ze zijn bedoeld om te voorkomen dat mensen ongewenste berichten ontvangen en kijken naar factoren die veel in verkeerde e-mails voorkomen.

Gelukkig probeer je, net als alle andere serieuze e-mailmarketeers, de goede dingen te doen. Je volgt de wetten en regels, probeert relevant te zijn, respecteert ontvangers die zich willen afmelden en koopt geen adreslijsten. Spamfilters zijn dan geen belemmering.

Testen, testen en nog eens testen

Het is soms moeilijk vast te stellen wat er nu precies misging met een e-mailcampagne. Lag het aan de onderwerpregel? Misschien aan de kleur van de call-to-action-knoppen? Of toch aan het tijdstip waarop de e-mail werd verstuurd? A/B-tests kunnen je helpen. A/B-tests zijn tests waarbij je twee versies van een e-mail verstuurd. Je verandert in de B-versie een bepaald aspect waarvan je het effect wilt meten, zoals de onderwerpregel. De andere onderdelen laat je gewoon voor wat ze zijn. Op deze manier kun je kijken welke onderwerpregel het beste effect heeft. Dankzij A/B-tests kun je ontdekken wat wel en niet werkt. Met die kennis kun je in de toekomst veel tijd en geld besparen.

 

Deel dit artikel