Waarom e-mailmarketing niet werkt – Deel 3: Er is geen marketing

Geschatte leestijd: 4 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
27 mei 2015

We zijn dol op e-mail. E-mail is immers een geweldige manier om te communiceren met mensen. Ook bedrijven en organisaties kunnen daar van profiteren. E-mail is bovendien kosteneffectief en snel te gebruiken. En bijna iedereen heeft wel minimaal één e-mailadres.

Toch zijn er veel marketeers die niet de resultaten zien die ze graag zouden willen. Eerlijk is eerlijk: om echt succes te boeken met e-mailmarketing moet je er wel echt je schouders onder zetten. Wie niet zaait, zal niet oogsten.

Maar maak je geen zorgen: we helpen je graag. Dit is het laatste artikel in een drieluik waarin veelvoorkomende fouten in e-mailmarketing worden besproken. Natuurlijk krijg je duidelijke oplossingen, zodat je weet wat je kunt doen om deze fouten op te lossen. Als je er geen marketing in je e-mailmarketing zit, werkt het niet. Laten we eens kijken naar de basisvoorwaarden en marketingproblemen!

Slechte onderwerpregels leiden tot slechte prestaties

De onderwerpregel trekt de aandacht van de lezer en moet ervoor zorgen dat je abonnees je nieuwsbrief openen. Hoe aantrekkelijker je onderwerpregel is, hoe groter de kans is dat je nieuwsbrief wordt gelezen. Met hoofdletters en uitroeptekens boek je geen succes.

Wees specifiek. Een regel zoals “We hebben wat artikelen voor je gevonden” is geen topscorer. Wie wil er nu wat artikelen?

Kijk eens naar je eigen gedrag: wanneer open je een e-mail wel of niet? De onderwerpregel moet een kop zijn die de abonnee stimuleert om verder te kijken. Uit onderzoek is gebleken dat nieuwsbrieven vaker worden geopend wanneer je de naam van de ontvanger in de onderwerpregel plaatst.

Probeer niet alles in één e-mail te zeggen.

Stop niet te veel informatie en te veel leuke plaatjes in je e-mails. Daar zijn smartphoneschermpjes van 3 inch namelijk te klein voor. E-mails met onopgemaakte tekst zien er daarentegen veel persoonlijker uit. Gebruik maximaal 300 tot 400 woorden en maar één call-to-action.

Wat is je waardepropositie?

Het opbouwen van een relatie met nieuwsbriefabonnees kost tijd. Je moet veel berichten versturen voor je eindelijk een goede relatie hebt opgebouwd. Als je eerste e-mail niet aanslaat bij je klant of als je bezoekers van je website niet weet over te halen om zich op je nieuwsbrief te abonneren, ben je de klant of bezoeker voorgoed kwijt. Als marketeer moet je dus alles op alles zetten om je publiek ervan te overtuigen dat je e-mails aansluiten op de wensen of behoeften van je klanten.

Er is niks mis met je e-mail. Hij is alleen saai

Er worden tegenwoordig zo veel e-mails verstuurd dat marketeers twee keer zo hard moeten werken om hun e-mailnieuwsbrieven nog op te laten vallen. Als de inhoud of onderwerpregel van je nieuwsbrief saai of te technisch is, geen call-to-action bevat of klinkt als een verkooppraatje, verdwijnt de nieuwsbrief direct naar de prullenbak. Zorg daarom voor interessante onderwerpregels en creatieve teksten die aansluiten op een probleem dat nieuwsbrieflezers ervaren. Je moet gewoon een oplossing bieden.

Te veel tekst!!

Je wordt niet betaald om de e-mailcapaciteit van je klanten te testen. Constant Contact vroeg aan 1400 consumenten waarom ze zich afmeldden voor een bepaalde nieuwsbrief. De meeste consumenten gaven aan dat ze te veel e-mails ontvingen. Kies voor een goede spreiding: je e-mails worden dan met open armen ontvangen.

Het komt me nu niet uit

Uit een onderzoek dat Experian in 2012 deed, bleek dat e-mails die op zaterdag en zondag werden verstuurd, het best scoorden qua openingscijfers, doorklikacties en transacties. De e-mails ontglipten echter aan de aandacht van bedrijven. E-mails die op vrijdag worden verstuurd, worden het actiefst gelezen. E-mails die op maandag worden verstuurd, leveren daarentegen de meeste omzet op. En wanneer e-mails ’s avonds en ’s nachts, tussen 20.00 uur en 04.00 uur, worden verstuurd, krijg je het hoogste aantal reacties. Logisch trouwens, want binnen dat tijdsbestek worden de minste e-mails verstuurd. De optimale timing van je nieuwsbrief kan verschillen. Je kunt dus best zelf experimenteren om te kijken wanneer je e-mails het hoogst scoren binnen je doelgroep.

Eén bericht per e-mail

Dat je veel boodschappen in een e-mail kunt stoppen, betekent niet dat je dat ook moet doen. Ook voor e-mailnieuwsbrieven geldt: less is more. Kies één boodschap die je wilt delen. Vertel een simpel verhaal rondom die boodschap en eindig met een duidelijke call-to-action.

Wat moet ik doen dan? Er is geen call-to-action!

Dat klopt: een oproep tot actie. Wat je boodschap ook moge zijn, je wilt altijd reactie. Ook al is je informatie relevant, je moet de ontvangers van je boodschap begeleiden zodat ze doen wat je wilt. Doe je dat niet, dan gebeurt er ook niets.

Afbeeldingen moeten wat toevoegen

Clip-art was ooit prachtig. Dat was echter in 1994. E-mails die bol staan van afbeeldingen, scheppen alleen maar verwarring. Wanneer die afbeeldingen ook nog eens te groot zijn, kan je e-mail niet snel worden gelezen door je abonnees.

Koop één geweldige foto, zoals op www.istock.com. Dat kost je wat, maar dan heb je ook wat unieks. De foto hoeft niet groot te zijn, maar hij moet wel aansluiten bij de inhoud van je e-mail.

Je stuurt een e-mail, geen roman!

Natuurlijk wil je je boodschap beschrijven. Er zijn echter wel grenzen aan wat je opschrijft. We worden steeds meer aangetrokken door beeld. Bovendien scannen we meer dan dat we lezen. En ten slotte hebben we geen tijd meer voor langdradige alinea’s. Beperk je tekst daarom tot vijf zinnen. Zorg om de twee regels voor een nieuwe alinea, zodat de tekst gemakkelijk kan worden gescand.

Deel dit artikel