Waarom je als e-mailmarketeers van opt-outs zou moeten houden

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Deel dit artikel

#Webpower

Natuurlijk. Geen enkele e-mailmarketeer ziet graag dat mensen zich afmelden voor zijn e-mails. Toch is het verstoppen van de opt-outs een slecht idee. Het leidt namelijk tot irritatie bij klanten, en na verloop van tijd zelfs tot schade aan je e-maildeliverability. Denk dus verder dan de korte termijn en maak je afmeldlink zichtbaar. Sterker nog, wie zijn ontvangers op een slimmer manier actief aanbiedt de zendfrequentie aan te passen, kan daar alleen maar extra voordeel uit halen.

Een afmeldmogelijkheid in bulke-mails is wettelijk verplicht, en het overtreden van die regel kan resulteren in hoge boetes. De meeste e-mailmarketeers nemen daarom wel een uitschrijflink op in hun e-mails, maar sommigen zoeken daarbij de grenzen van op van wat is toegestaan door opt-outs zo onopvallend mogelijk te verstoppen in de e-mailfooter.

Lage open rates

Erg slim is dat niet. Om te beginnen kun je je afvragen wat voor nut het heeft om iemand te blijven lastigvallen met e-mails die hij niet wil ontvangen. En anders dan sommige e-mailmarketeers lijken te denken, gaat ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ hier niet op. Het verstoppen van de afmeldlink leidt namelijk tot schade aan je reputatie. Bij de geïrriteerde ontvanger, maar net zo goed bij de e-mailprovider die bepaalt of jouw e-mails in de inbox of in de spamfolder belanden.

In het beste geval leidt het verzenden van e-mails aan mensen die daar geen interesse in hebben er namelijk toe dat zij ze niet openen, en ongelezen weggooien. Nou is dat tot op bepaalde hoogte geen probleem, maar als dit te vaak gebeurt leidt het tot schade aan je e-mailreputatie. Voor een e-mailprovider is een lage open rate immers een teken dat je jouw e-mails blijkbaar niet aan een relevant publiek verstuurt.

Spamklachten

De kans is trouwens nog groter dat ontvangers die de afmeldknop in je e-mails niet kunnen vinden, gewoon op de spamknop drukken of gebruikmaken van Gmails recent geïntroduceerde blokkeerknop. En het zal niet als een verrassing komen dat een teveel aan dit soort spamklachten en blokkeerverzoeken niet bijdraagt aan goede e-mailreputatie.

Het slechte nieuws is dus dat het verstoppen van de opt-out-mogelijkheid geen goed idee is. Het goede nieuws daarentegen, is dat actief aanbieden van de optie om de zendfrequentie te wijzigen kan helpen je e-mailprestaties flink te verbeteren. Een relevanter publiek betekent namelijk hogere open rates en click-through rates. En waar een lage activiteit je e-mailreputatie verslechtert, betekent het andersom ook dat een verhoogde activiteit juist bijdraagt aan een goede reputatie.

Vier tips om je daarbij te helpen:

1. Laat mensen zelf hun e-mailinstellingen beheren

Mensen actief aanbieden de zendfrequentie aan te passen betekent natuurlijk niet gelijk dat je ze moet aansporen om zich af te melden. Je kan bijvoorbeeld ook een link opnemen naar een landingspagina waar ze hun e-mailinstellingen kunnen beheren. Waar ze dus behalve opt-outs ook kunnen aangeven alleen bepaalde berichten niet meer te willen ontvangen. Of minder vaak.

2. Meld je aan voor feedbackloops

Veel e-mailproviders, waaronder Hotmail/Outlook en Gmail, bieden verzenders van bulkmailings de optie om gebruik te maken van een feedbackloop, waarmee je ervan op de hoogte wordt gesteld als iemand je e-mails markeert als spam. Daarmee voorkom je misschien niet dat iemand op de spamknop drukt, maar het geeft je wel de mogelijkheid spamklachten als opt-outs te verwerken en e-mailproviders te tonen dat je je verzendlijst goed onderhoudt.

Als je gebruikmaakt van goede e-mailmarketingsoftware zit de kans er trouwens al dik in dat die je leverancier de feedbackloops al voor je heeft ingesteld. Check dit dus altijd van tevoren bij je ESP om te voorkomen dat je onnodig werk doet.

3. Maak gebruik van list unsubscribe headers

Naast feedbackloops bieden veel ISP’s je de optie om een list unsubscribe header op te nemen boven je e-mails. Met deze header kunnen ontvangers zich via de interface van hun e-mailclient afmelden voor je berichten, precies op de manier zoals dat normaal via een afmeldlink in een e-mail zou gebeuren. Omdat deze knop praktisch naast de spamknop verschijnt, verklein je met een list unsubscribe header de kans op spamklachten aanzienlijk. Maak daar gebruik van.

4. Monitor op inactiviteit

Ondanks als je voorbereidingen kan het nog steeds voorkomen dat ontvangers niet de moeite nemen zich af te melden voor je e-mails. Of dat je berichten verstuurt naar een account dat niet meer wordt geopend. Aangezien deze inactieve ontvangers je e-mailreputatie geen goed doen, doe je er goed aan actief je e-mailstatistieken te monitoren op inactiviteit.

Zie je dat iemand je e-mails al een tijdje niet heeft geopend? Stuur dan een e-mail: wil je onze mails nog wel ontvangen? Maar ook als iemand je e-mails minder vaak opent kun je hier actie op ondernemen. Bijvoorbeeld door iemand die je dagelijkse nieuwsbrief alleen op vrijdag opent, voor te stellen hem alleen op die dag te mailen.

Deel dit artikel

16 februari 2016

Categorieën

E-mailmarketing