Webpower lanceert praktische GDPR-healthcheck

Geschatte leestijd: 2 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
30 november 2017

Gisteren lanceerde Webpower de “Road to the GDPR”, een healthcheck die marketeers kunnen doorlopen om te bekijken of zij al “GDPR-proof” te werk gaan. De GDPR-wetgeving, ook wel AVG genoemd, gaat over de verwerking en bescherming van persoonsgegevens. De nieuwe wet gaat in op 25 mei 2018 en heeft betrekking op alle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Daartoe behoren dus ook organisaties die aan (e-mail)marketing automation doen. Onze healtcheck is door ICTRecht geverifieerd.

Greke Janssen, Manager Marketing Europe vertelt: “Er wordt veel geschreven over de GDPR en ePrivacy-Verordening en veel artikelen zijn heel high level ingestoken. De meeste organisaties weten echter (nog steeds) niet wat dit in de praktijk voor hen betekent en welke actie hun marketingafdeling moet ondernemen. Om die reden organiseren we diverse kennis-sessies bij ons op kantoor. Ook hebben we een healthcheck, de Road to the GDPR, ontwikkeld waarmee we juridische materie heel praktisch maken. Zo weet je hoe je ervoor staat qua kennisniveau én wat je moet doen om je processen rondom (e-mail)marketing automation in lijn te brengen met de wetgeving die snel komen gaat.”

Eindelijk actie binnen je bedrijf door de Road to the GDPR

Uit een recent onderzoek van DDMA (Data Driven Marketing Association) onder 75 van haar leden, blijkt dat ongeveer de helft van de organisaties bezig is met GDPR-plannen en slechts 36 % procent van de organisaties ligt op schema met de voorbereidingen. De rest heeft nog helemaal geen voorbereidingen getroffen. Dit toont aan dat de bewustwording bij de meeste organisaties wel is doorgedrongen, maar dat er tegelijkertijd ook nog veel werk aan de winkel is.

Check je kennis en praktische vorderingen

Tijdens de Road to the GDPR, beantwoord je 20 vragen, waarvan 10 kennis- en 10 praktijkvragen. Deze zijn onderverdeeld in drie belangrijke categorieën. Ondertussen rijdt je auto naar de finish. Heb je een vraag fout? Dan laat je een “olievlek” achter op je weg. Je krijgt dan wél meteen te zien waarom je de vraag fout beantwoord hebt en wat je beter zou kunnen doen. Greke Janssen: “Je krijgt na afloop per e-mail je eindscore en de resultaten per “etappe” toegestuurd, waardoor je meteen inzichtelijk hebt waar je nog aan moet werken en waaraan niet. Ofwel: het is ook meteen een middel om de interne organisatie mee te krijgen of juist om aan te tonen dat je de zaakjes al prima op orde hebt. De test is door ICTRecht voorzien van een stempel. Aan het einde van de test weet je dus zeker of je je werk als e-mailmarketeer GDPR-proof uitvoert.”

Snel naar de Road to the GDPR

 

Deel dit artikel