Winst is slecht

(Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
23 september 2018

Winst is slecht. Ik raakte geïnspireerd door de uitspraak van CEO Jeff Bezos van Amazon, die dit in een documentaire vertelde. Winst moet je investeren in je klanten, zodat je er zo weinig mogelijk van overhoudt. Alleen dan maak je klanten uiteindelijk blij en staat de klant centraal.

Ik vind dat we met z’n allen teveel hetzelfde doen. We richten ons op conversie en vaak is er geen echte winnaar. Naar mijn mening is de winst de waarde die je achter de schermen toevoegt aan een product: het blíjven investeren. Blijf begrijpen welke reis elke klant aflegt voor iemand bijvoorbeeld een reis bij je boekt of een product bij je koopt. En verras jouw klant eens. Of zoals Pieter Zwart van Cool Blue tijdens Exact Live zei; stap eens buiten de standaard driehoek van Prijs, Service en Product. Doe eens wat anders dan je concurrent.

Als ik kijk naar mijn klanten die het meest succesvol zijn met onze technologie, dan zijn dit de klanten die het anders doen dan de rest. Dit zijn de klanten die opgehouden zijn met standaard mails, standaard content en standaard campagnes. Mijn klanten die het meest succesvol zijn durven hun klanten te shockeren, ze te verrassen op plekken waarvan ze niet verwachten mijn klant te zien.

Vaak is de keuze om in het vertrouwde te blijven, er één die gevoed wordt door een gebrek aan technische kennis. En daar heb ik begrip voor. Maar tegenwoordig heb je helemaal geen technische kennis meer nodig om je organisatie te tillen naar het niveau van waar DMP’s, Marketing Automation en Predictive zich bevinden. Dit is in ieder geval de conclusie die de organisaties trekken die een keer een gesprek met mij of één van mijn collega’s van Webpower hebben gevoerd. Wij helpen namelijk om het praktisch toepasbaar te maken, snel implementeerbaar en met direct resultaat. En daarmee kijken we verder dan alleen ons eigen Webpower platform.

Ik zie in de praktijk teveel dat bedrijven nog niets doen met Marketing Automation technologie of zelfs Marketing technologie in het algemeen. Ze versturen standaard campagnes, gepersonaliseerd met basis data en ook op het gebied van content is het vaak hetzelfde als iedere andere leverancier van vergelijkbare producten. En wat wordt het dan? Juist, al snel een prijsgevecht.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik een content specialist ben. Integendeel zelfs. Maar ik zie zoveel kansen op het gebied van technologie. Het helpt om tijd te besparen, het helpt om eenvoudiger jouw verhaal te vertellen, jouw boodschap te versturen en gerichter jouw klant of prospect te bereiken. Op die manier houd je tijd over om content te creeëren, te optimaliseren aan de hand van statistieken of om gewoon in gesprek te gaan met je klant.

Zorg dus er eens voor dat je klanten blij verrast worden. Verstuur de juiste boodschap op het juiste moment en verras hen vooral eens met een nieuwe belevingsvorm of voorstel op een onverwachts moment, buiten de gebaande paden en totaal niet in lijn met wat je doet of deed. En laat de technologie je helpen. Want als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg zij mijn oma ooit. Toon eens lef!

Deel dit artikel

Categorieën

Column

Vragen over dit artikel?

Dennis van den Bogaard

Business Development Manager +31 342 423 262
dennis.vandenbogaard@webpower.nl
LinkedIn