Zo zorg je voor een lagere bounce rate

Geschatte leestijd: 3 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)
13 januari 2016

Hoge bounce rates zijn vaak het gevolg van een slecht onderhouden verzendlijst. Het is dan ook niet geheel onterecht dat je er als e-mailverzender een slechte e-mailreputatie mee opbouwt bij internet service providers (ISP’s). En een slechte reputatie doet je kansen op het belanden in de inbox van ontvanger natuurlijk geen goed. Redenen genoeg om de bounce rate van je e-mailings te verlagen.

Wat is een bounce rate?

De bounce rate is het percentage verzonden e-mails dat een melding oplevert, meestal omdat deze niet bij de ontvanger kon worden afgeleverd. Er zijn verschillende mogelijke redenen voor het optreden van bounces, die grofweg in twee categorieën zijn in te delen.

  • Hard bounces. Deze treden meestal op als gevolg van een permanent probleem. Omdat een e-mailadres niet meer bestaat Of erger: omdat de mailserver je aanziet voor een spammer, en je heeft geblacklist.
  • Soft bounces. Deze zijn meestal het gevolg van een tijdelijke situatie, denk aan een storing in de ontvangende mailserver. Of omdat iemands mailbox vol zit. Soft bounces hoeven overigens niet altijd op een probleem te wijzen. Ze kunnen bijvoorbeeld ook optreden omdat iemand op vakantie is en zijn out-of-office aanzet.

Bij het verlagen van de bounce rate is het dus vooral belangrijk om je te focussen op hard bounces. Dat betekent echter niet dat je helemaal niet op soft bounces hoeft te letten. Een out-of-office-reply kan bijvoorbeeld ook informatie bevatten om in de toekomst een hard bounce te voorkomen. De mededeling dat iemand uit dienst is, en dat zijn e-mailadres binnenkort komt te vervallen bijvoorbeeld.

Een hoge bounce rate voorkomen

Het verlagen van je bounce rate begint met een goede voorbereiding. Zoals gezegd is een hoge bounce rate vaak het teken van een verzendlijst van lage kwaliteit, en de beste manier om dat te voorkomen is door op de juiste manier e-mailadressen te verzamelen.

  • Voorkom dat mensen een verkeerd adres opgeven. Een typefoutje is zo gemaakt, en het gebeurt dan ook vaak genoeg dat mensen per ongeluk een verkeerd adres opgeven. Dit voorkom je door bij een inschrijfformulier mensen hun e-mailadres twee keer te laten invullen. Of nog beter: door gebruik te maken van een double opt-in, waarbij je iemand via een link in een mail zijn inschrijving voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief laat bevestigen.
  • Werf niet te agressief. Als er een hoog percentage e-mailadressen in een database staat, is dat vaak het geval van een te agressieve manier van opt-in-werving. Door content alleen beschikbaar te stellen na het achterlaten van een adres via een webformulier bijvoorbeeld. Is dit bij jou ook het geval? Overweeg dit soort velden dan optioneel te maken.
  • Houd je aan de wet. Koop geen adressen in bij derden. Nooit. Het versturen van e-mailings die je op deze manier hebt verkregen is niet alleen illegaal, het is ook een prima manier om de kwaliteit van je verzendlijst om zeep te helpen omdat je niet kunt controleren hoe deze adressen zijn verkregen. Ook scraping, de illegale praktijk waarbij je het web afstruint naar e-mailadressen die openbaar online zijn geplaatst is ten zeerste af te raden. Onder andere om te voorkomen dat je e-mailadressen binnenhaalt die bewust door ISP’s op websites worden geplaatst om spammers te identificeren, de zogenaamde spam traps.

Je verzendlijst opschonen

Om de bounce rate van je e-mailcampagnes laag te houden, is het verder belangrijk dat je zorgt voor een goede verzendlijsthygiëne. Onderhoud je database dus zorgvuldig, en let daarbij vooral op een aantal belangrijke punten.

  • Doorzoek je verzendlijst op foutieve adressen. Duik in je database en zoek en verwijder e-mailadressen die overduidelijk typefouten bevatten. Adressen die eindigen op homtail.com bijvoorbeeld, of gmial.com. Verwijder ook e-mailadressen van de bekende aanbieders van wegwerpadressen, zoals SharkLasers of Guerillamail. Doe hetzelfde voor adressen die overduidelijk vals zijn, zoals fdjkfdsjfsdlk@jfdksdf.nl, of die met niet-bestaande topleveldomeinen. Overigens is het niet toegestaan om zelf correcties te maken in foutieve e-mailadressen, hoe voor de hand liggend ze vaak ook lijken.
  • Verwerk bounces. Alle voorbereidingen ten spijt, kan het nog steeds voorkomen dat je e-mailcampagnes bounces opleveren. In dat geval is het belangrijk dat je de oorzaak van de bounce achterhaalt, en die informatie gebruikt om je verzendlijst op te schonen. Zo voorkom je dat ze de volgende keer weer een bounce opleveren, en dat ISP’s je e-mails met argusogen bekijken.

Geen excuus

Het zorgen voor een goed onderhouden verzendlijst lijkt misschien veel werk, maar is alleen al vanwege de positieve gevolgen voor je e-mailreputatie absoluut de moeite waard. Bovendien zijn er genoeg softwarepakketten die arbeidsintensieve taken zoals het verwerken van hard bounces automatisch voor je oppakken. Er is dus geen excuus om je bounce rate niet te verlagen!

Deel dit artikel

Categorieën

E-mailmarketing