“Meer verkeer naar nieuwswebsites genereren door zo’n 25.000 geautomatiseerde nieuwsbrieven per jaar” - BDUmedia

Geschatte leestijd: 4 minuten (Te lang? E-mail mij dit artikel)

Deel dit Artikel

#webpower

BDUmedia is een uitgeverij van lokale nieuwsmerken in de regio Midden- en West-Nederland, met zo’n 60 nieuwstitels onder zich. Met haar kranten bereikt de uitgeverij wekelijks ruim 1,5 miljoen huishoudens en 3,75 miljoen mensen. De nieuwswebsites bereiken 750.000 lezers per maand.

Naast de offline uitgaven, directe websitebezoekers, verkeer via zoekmachines en social media, is e-mail voor BDUmedia een belangrijk kanaal om nieuws, per regio en titel, onder de aandacht te brengen. Om mensen ook in de toekomst op een zo goed en snel mogelijke manier op de hoogte te houden van het laatste nieuws, zijn advertentie-inkomsten belangrijk voor de uitgeverij. Wil de conversie uit advertenties op de website verhoogd worden, dan zullen zoveel mogelijk bezoekers verleid moeten worden tot een bezoek aan de website. Maar, hoe kan e-mail bijdragen aan dit doel? Webpower is voor het oplossen van dit vraagstuk ingeschakeld als adviseur en implementeur.

Een hoofdrol voor RSS in marketing automation

Het opmaken van nieuwsbrieven en content schrijven kan een tijdrovende klus zijn, zeker wanneer het vele regio’s, titels en nieuwsitems betreft. Toch heb je als nieuwswebsite de belangrijke taak actueel nieuws snel bekend te maken. E-mail marketing automation van Webpower ondersteunt BDUmedia hierin door geautomatiseerde nieuwsbrieven te versturen op basis van RSS-feeds. Voor het creëren van een goede basis, werd de relatiedatabase allereerst op de juiste manier aan de e-mailsoftware gekoppeld.

Een RSS-feed maakt het mogelijk nieuws snel en automatisch in te laden in de nieuwsbrieven. Die worden vervolgens door het systeem verzonden in drie verschillende varianten: dagelijks en wekelijks (geautomatiseerd) en breaking news (ad hoc, handmatig opgemaakt en verstuurd). De nieuwsbrieven worden verzonden naar meer dan 15.000 leden. Content – geproduceerd in Het Contenthuis – wordt zo op een efficiënte manier herbruikt en het opmaken van nieuwsbrieven kost simpelweg géén tijd.

Vrij recent voegde BDUmedia nog 30 nieuwe titels toe aan haar portfolio. Deze websites dienden allemaal gekoppeld te worden aan (nieuwe) nieuwsbrieven via Webpower, zodat deze zo snel mogelijk en op basis van een RSS-feed verstuurd konden worden. De langdurige samenwerking tussen Webpower en BDUmedia, heeft ertoe geleid dat nieuwe projecten snel en efficiënt begeleid en succesvol afgerond kunnen worden.

Gepersonaliseerde marketing-nieuwsbrieven

Naast de geautomatiseerde nieuwsbrieven, verzendt BDUmedia e-mails vanuit haar eigen marketingafdeling. De e-mails kunnen gemakkelijk opgemaakt worden door de content-medewerkers van BDUmedia door middel van de drag & drop-editor van Webpower.

In de e-mails worden de verschillende thema’s waarin geadverteerd kan worden, onder de aandacht gebracht bij wisselende ontvangersgroepen. Het e-mailkanaal wordt daarbij ondersteund door flyers, social media en advertenties in de eigen kranten die de uitgeverij verspreidt. Toch is e-mail het belangrijkste kanaal, omdat aanbiedingen voor advertenties push-berichten zijn, die proactief onder de aandacht gebracht moeten worden.

De vraag die bij BDUmedia centraal staat, is hoe er vanuit marketing/sales nog meer conversie uit het e-mailkanaal gehaald kan worden. Die oplossing ligt onder andere in personalisatie. Samen met Webpower werd een eerste stap gezet, door niet alleen de aanhef (bijv. beste Mark), maar ook de groet te personaliseren. Dit wil zeggen dat een aanbod gemaild wordt vanuit de contactpersoon van de desbetreffende adverteerder. Het effect is dat de aanbieding daardoor persoonlijker is, waardoor deze de ontvanger meer aanspreekt.

Meten is weten

Het Webpower-platform biedt de mogelijkheid gemakkelijk en snel testmails te sturen. Zo kon het personaliseren – en in een later stadium ook het versturen van conditionele content – gemakkelijk getest worden.

Het Webpower-platform biedt daarnaast de mogelijkheid statistieken snel in te zien. Uit de testmailing bleek dat personaliseren in campagnes beter werkt dan verzenden vanuit de overkoepelende naam BDUmedia. De stap naar personalisatie bleek dus de juiste.

De statistieken lieten ook zien dat de nieuwsbrief het beste op mobiel geopend wordt. Het responsive template van het Webpower-platform werkt voor de uitgeverij daarom heel gemakkelijk. Het design en de content worden daardoor op alle mogelijke devices op de meest optimale manier getoond.

Ook kan BDUmedia door de statistieken gericht actie ondernemen. BDUmedia stuurt op basis van de statistieken bijvoorbeeld een herinneringsmail naar de groep die de e-mail (nog) niet geopend heeft.

Martijn Pater – marketing manager BDU: ”Het platform zit gemakkelijk en praktisch in elkaar: wij hebben veel baat bij het responsive template, de mogelijkheden om snel en gemakkelijk te testen en de statistieken die snel inzichtelijk zijn.”

Meer websiteverkeer en leads door e-mailmarketing

BDUmedia constateert dat nieuwsbrieflezers langer dan gemiddeld op de website blijven dan andere websitebezoekers. De advertenties worden daar dus langer getoond. Ook ziet de marketingafdeling dat e-mails, die gestuurd worden vanuit naam van de accountmanagers, meer leads/conversie genereren.

Mooie stappen voor BDU en e-mailmarketing

BDUmedia wil het aantal e-mailabonnees actief verhogen. Het zou een mooie stap zijn nieuwsbrieven verder te personaliseren qua content op het gebied van bijvoorbeeld leeftijd/man-vrouw/inhoud of de frequentie van openen. BDUmedia zou in mails richting adverteerders graag nog meer willen personaliseren, bijvoorbeeld door dynamische content. Denk hierbij aan een speciale actie, gericht aan alle klanten die altijd op ¼ pagina adverteren, met een mooie aanbieding voor het adverteren op een ½ pagina. Tot slot wil de nieuwsorganisatie meer gaan A/B-testen en 50/50 testen, om zo nog meer inzichten te verkrijgen, die leiden tot stappen die de conversie verhogen.

 

Deel dit Artikel