Ruim 700% groei door de inzet van de Flow Builder

Geschatte leestijd: 4 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Mijndomein is de grootste en meest bekende hostingprovider van Nederland. Je kunt er verschillende producten en diensten afnemen: van domeinnaamregistratie tot de installatie van een webhostingpakket. De Websitemaker is een nieuw product van Mijndomein, waarmee je eenvoudig een eigen website kunt maken zonder technische kennis. Een gratis (probeer)versie van de Websitemaker moet uiteindelijk leiden tot aankoop.

Mijndomein wilde de conversie van de gratis naar de betaalde Websitemaker verhogen. Een onboardingcampagne per e-mail (ook wel het bekend/vertrouwd maken met het product), is daarvoor aangeboord als nieuw marketingkanaal.

Het Mijndomein-team had nog helemaal géén ervaring met e-mailautomation en heeft het onboardingproces zelf in de Flow Builder gebouwd. Deze case onderstreept hoe je met relatief weinig budget, (voornamelijk) voorbereidingstijd en zélfs met weinig ervaring een gigantische conversieverhoging behaalt door (e-mail) marketing automation.

Onboarding flow opzetten? Take-aways voor jou:

  • Het onboardingproces via de Flow Builder is een groot conversiekanaal in tegenstelling tot het meer ‘schieten met hagel’ via online kanalen als Facebook, Google Ads, abri’s en andere reguliere marketingkanalen.
  • Een geautomatiseerd onboardingproces is een bewezen marketingaanpak
  • De Flow Builder dwingt je van tevoren goed na te denken hoe je processen, content en data wilt samenbrengen voor het bereiken van optimaal inzicht, effectiviteit en conversie.
  • Visuele content werkt beter dan platte tekst. Mijndomein ziet in de klik-resultaten dat de links en visuele elementen die verwijzen naar video’s tot het beste resultaat leiden.
  • Met meer inzicht in data kun je actiever aan de slag met data-analyse en je marketing gerichter aanpakken.
  • Een professionele ESP als Webpower kijkt verder dan alleen software: consultants inspireren je en kijken mee met technische uitdagingen rondom processen, structuur en data.

Van start met de onboarding flow

Hoe gaat de onboarding-flow in zijn werk? Een geïnteresseerde schrijft zich op de landingspagina in voor de probeerversie van de Websitemaker en geeft toestemming voor het ontvangen van drie e-mails. Na inschrijving krijg je meteen toegang tot de probeerversie. In de drie e-mails staat overtuigende content over de Websitemaker, die uiteindelijk moet verleiden tot aankoop.

Een adviesrol voor Webpower: (technische) uitdagingen 

Voor de Flow geïmplementeerd kon worden, lag een aantal uitdagingen op de loer:

  • Het formulier op de productpagina moest aangepast worden.
  • De opt-in en Flow moesten gebouwd worden.
  • Hoe check je of de klant inmiddels is geconverteerd?
  • Wat worden de contactmomenten met de aanvragers?

De consultants van Webpower hebben hier vanuit hun ervaring een prettige adviesrol in vervuld.

Overtuigende content in vier verschillende e-mails

Nadat de technische uitdagingen overwonnen waren, kon de flow verzonden worden. Op voorhand is een logische aanname gedaan: wanneer het product nog vers in het geheugen ligt, is er een grotere kans op conversie. De flow gaat daarom gelijk in na het doen van de trial.

Hoe ziet de flow eruit? In e-mail 1 en 2 gaat Mijndomein dieper in op het product door overtuigende content als tips & tricks over de Websitemaker, inspirerende video in e-mail (bijvoorbeeld een website maken in 30 minuten) en bulletpoints (5 x waarom wij enthousiast zijn over de Websitemaker). Ook vind je in de e-mails een koopknop en een feedbackoptie (wat vind je van deze e-mail).

Mail 3 bestaat uit 2 varianten. Heb je mail 2 wel geopend? Dan ontvang je bevestigende content (onder andere 5 x waarom wij enthousiast zijn) met een koopknop. Heb je mail 3 niet geopend? Dan ontvang je content die probeert te overtuigen als: “Heb jij Websitemaker al gratis geprobeerd? Waarom ben jij nog niet overtuigd?” Deze e-mail is langer en bevat meer content dan de e-mail voor wel-openers van mail 2.

onboarding campagne Webpoweronboarding campagne

Videocontent werkt

Mijndomein ziet in de klikresultaten dat de links en visuele elementen die verwijzen naar video’s het beste werken. Dit resultaat komt niet onverwachts: uit meerdere studies en onderzoeken komt namelijk naar voren dat mensen 80% onthouden van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. In Webpower kun je gemakkelijk video in e-mail toevoegen.

Websitemaker aangeschaft?

Op het moment dat de Websitemaker is aangeschaft, wordt de database geüpdatet en ontvangt het betreffende contact geen communicatie meer.

De resultaten van de onboarding flow zijn verbluffend:

  • Conversieratio van 3.47% naar 24,6% (!).
  • Unieke e-mail renders/opens campagnebreed: 64,7%.
  • Klik/Open Ratio (CTO): campagnebreed: 44,7%.
  • Van de 1208 aanvragers converteerden er 267 binnen 14 dagen. Slechts 30 aanvragers converteerden na 30 dagen.

De Flow Builder-lessen die Mijndomein je wil meegeven:

  • Bouw je flow niet te groot, houd het overzichtelijk. Een compacte flow is makkelijker uit te lezen en eenvoudiger te optimaliseren. Als je lange flows bouwt, heeft een kleine wijziging impact op heel veel punten binnen het proces. Dit moet je allemaal analyseren en terugbrengen tot een conclusie. Binnen een kleine flow kun je ook gemakkelijker A/B-testen omdat de resultaten directer zichtbaar zijn en geen diepgaande analyse behoeven. Een winnende flow kun je áltijd nog uitbreiden.
  • Maak je doelen meetbaar. Wat wil je bereiken? Mijndomein wilde een verhoging van factor x2 bereiken, maar dit werd zelfs factor x7!
  • Teken je flows uit, probeer verschillende scenario’s.
  • Denk na over de actie van de klant. Mijndomein verzendt na mail 2-open een andere mail dan na mail 2 non-open.
  • Vernieuw content regelmatig, blijf up-to-date.
  • Heeft de klant jouw doel behaald? Haal hem of haar dan uit de flow.
  • Start met kleine aantallen en zie wat wel of niet werkt. Falen mag, niets is fout.

“De resultaten uit de Flow Builder zijn snel en eenvoudig inzichtelijk. De API van Webpower is gemakkelijk te koppelen met onze eigen systemen om deze te voorzien van analytische data.”

Plannen voor de toekomst:

Deze campagne is ingezet op basis van de expertise van Mijndomein op het gebied van content in nieuwsbrieven, maar ook op het gebied van frequentie/tijdspad met betrekking tot e-mailverzendingen. Omdat de resultaten verbluffend goed waren (gaandeweg een conversiestijging van 3,47 naar 24,6%), bleef het team op de ingeslagen weg.

A/B-testen op specifieke onderdelen

Er is nu slechts 1 ingang (landingspagina) en 1 flow beschikbaar. Mijndomein wil gaan testen met verschillende landingspagina’s en flows voor specifieke doelgroepen. Ook wordt er op dit moment, in een latere fase van de case, geA/B-test voor optimalisatie van de resultaten. Zo wordt er getest met messaging als ‘gratis’ versus ‘€0’, ‘gratis uitproberen’ versus ‘kosteloos aan de slag’. Er wordt daarnaast getest met verschillende types informatie. Als blijkt dat een specifiek onderdeel met uitleg over de Websitemaker niet veel aangeklikt wordt, wordt dit vervangen door content waarvan Mijndomein verwacht dat het beter aanslaat.

Data-analyse

Omdat de Flow Builder een geautomatiseerd onboardingproces, content- en procesbeheer voor de marketingafdeling én controle over aanmeldingen samenbrengt, gaat het Mijndomein-team in de toekomst productiever aan de slag met marketingcampagnes en het analyseren van data.

Interesse in een succesvolle (onboarding) flow?

Bekijk de Flow Builder

Deel dit Artikel

Heb je onze nieuwste whitepaper al gelezen?

De bewezen kracht van marketing automation in de B2B

Elke B2B-organisatie zal herkennen dat sales en marketing steeds meer in elkaar overlopen. Lijnen en verantwoordelijkheden vervagen met één gemeenschappelijk doel: meer (online) conversie.

Download deze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.