Trek Bicycle: post purchase-programma met bewezen resultaat

Geschatte leestijd: 5 minuten (Geen tijd? Stuur dit artikel per e-mail)

Trek Benelux, onderdeel van Trek Bicycle Corporation USA, verkoopt haar fietsen via verschillende dealers. Trek Benelux wil retentie verhogen voor haar dealers. 

Dat wil zeggen herhaald winkelbezoek stimuleren en meer kansen creëren voor service, onderhoud en verkoop. Ook wil Trek de loyaliteit van de consument richting de dealer vergroten.

Daarom is het Trek Connect-programma opgezet. Trek Connect is een post purchase-programma. Dealers kunnen daardoor zonder extra tijd en moeite eenvoudig in contact blijven met klanten en ook worden nieuwe winkelbezoeken gestimuleerd.

Take-aways voor jou:

  • Gebruik digitale ontwikkelingen om  je (disruptieve) businessmodel te ontwikkelen.
  • Marketing automation en digitale transitie is stap voor stap leren en implementeren.
  • Automatisch gegenereerde dealer-statistieken op maat zorgen voor direct inzicht in het effect van kortingsbonnen én betrokkenheid van de klant.
  • Door een afbeeldingen-bibliotheek met verschillende relevante tags, kun je afbeeldingen gemakkelijk en geautomatiseerd hyperpersonaliseren.

Hoe werkt Trek Connect in de praktijk?

Koppeling kassasysteem en flexibel Webpower-platform

Na aankoop van een nieuwe fiets (ongeacht het merk) bij een dealer die deelneemt aan Trek Connect, wordt toestemming gevraagd voor vervolgcommunicatie. De inschrijving wordt automatisch en digitaal verwerkt in het kassasysteem, dat automatisch gesynchroniseerd wordt met Webpower. Een klant die toestemming heeft gegeven, krijgt 3 dagen na aankoop de eerste e-mail uit de “post purchase-flow”, die een looptijd van één jaar heeft. De eerste e-mail, is een bedank-e-mail.

Inhoud post purchase e-mailflow

De timing en de inhoud van de e-mails is vastgelegd na een uitgebreide testperiode met evaluatie door 9 winkels. Na de bedank-e-mail, volgt een reminder voor onderhoud van de nieuwe fiets (na 40 dagen), een kortingsbon van 10 euro voor een volgende aankoop (na 100 dagen), een kortingsbon voor een onderhoudsbeurt (na 180 dagen) en een laatste kortingsbon, exáct een jaar na aankoop van de fiets. De kortingscouponnen hebben een uniek ID, zijn persoons- en dealergebonden en worden automatisch gegenereerd in Webpower. Uiteraard is afmelden voor de flow altijd mogelijk.

Personalisatie voor het maximale resultaat

De e-mails binnen de flow worden op verschillende manieren gepersonaliseerd. De e-mail wordt verstuurd vanuit de naam van de dealer, in de huisstijl van de dealer en gepersonaliseerd op geslacht, aankoopdatum, merk fiets en type fiets.

In het Webpower-platform is een bibliotheek geïntegreerd met ruim 200 afbeeldingen. De afbeeldingen in e-mails worden zo persoonlijk mogelijk gemaakt op basis van aankoop (soort fiets), type mailing (regulier of met een kortingsbon), geslacht of merk (Trek of een ander merk). Deze afzender en personalisatie, zorgen voor meer betrokkenheid bij de ontvanger en daardoor een hoog openingsratio en een laag unsubscribe-ratio.

Speciale dealer-statistieken op maat

Wekelijks krijgen deelnemende dealers een rapportage toegestuurd met daarin de – in Webpower automatisch gegenereerde – post purchase-statistieken, het aantal ingewisselde coupons, het door klanten bestede bedrag en de bounces. Zo kunnen zij zelf monitoren of hun email-database up-to-date is en ontstaat er een benchmark om de prestaties van de winkel te vergelijken met het gemiddelde van andere winkels.

Het resultaat voor de dealers:

  • Unieke e-mails geopend: 70,8% (ter vergelijking: 37% is gemiddeld volgens de DDMA Nationale Email Benchmark). Dit hoge openpercentage is tot en met mail 5 bereikt
  • Afmelders: slechts 0,14%
  • Klantbinding/fietsplezier verhoogd
  • Frequenter winkelbezoek
  • Een aanzienlijke omzetverhoging
  • Een professionalisatieslag in digitale communicatie
  • Tijdsbesparing

Het resultaat voor Trek:

  • Dealers helpen met hun (digitale) bedrijfsvoering
  • Hogere merkbeleving bij consumenten

Wil je ook een post purchase-programma opzetten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Deel dit Artikel

Vragen over deze case?

Getty Bouw

Account- & Projectmanager 0342-423262
getty.bouw@webpower.nl

Heb je onze nieuwste whitepaper al gelezen?

De bewezen kracht van marketing automation in de B2B

Elke B2B-organisatie zal herkennen dat sales en marketing steeds meer in elkaar overlopen. Lijnen en verantwoordelijkheden vervagen met één gemeenschappelijk doel: meer (online) conversie.

Download deze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.