Je IP-adres is een belangrijke factor in de opbouw van je e-mailreputatie

Opwarmen IP-adressen – waarom is dat belangrijk?

Webpower komt haar klanten graag tegemoet in het opbouwen van een goede e-mailreputatie. Dit is geen statisch gegeven, maar een dynamisch resultaat van diverse factoren. Zo wordt er gekeken naar:

  • Het aantal maandelijkse mails dat je verzendt.
  • Het aantal spamklachten.
  • Het aantal e-mails naar onbekenden (hoe hoog is je bouncepercentage).
  • Het aantal geopende e-mails (toont aan of je relevant bent voor de ontvanger).
  • Je IP-adres: een belangrijke factor.

Nieuwe IP-adressen, zonder verzendgeschiedenis, worden namelijk eerder gewantrouwd door e-mailclients.

 

Wat is een IP-adres precies?

Het IP-adres (Internet Protocol) is “het adres” van je internetaansluiting/netwerk. Apparaten die aan een netwerk gekoppeld zijn, krijgen een IP-adres toegewezen. Op deze manier zijn apparaten bereikbaar en te lokaliseren. IP-adressen zijn te herkennen aan vier blokken van getallen, meestal gescheiden door middel van een punt. Ook bij het verzenden van e-mail wordt er gebruik gemaakt van IP-adressen.

IP-adressen in pools

Webpower maakt gebruik van meerdere IP-adressen. Deze IP’s zijn ingedeeld in meerdere pools (platinum, silver, gold en brons), die “op reputatieniveau gevuld worden”. Dit betekent dat nieuwe klanten worden ingedeeld in een van deze pools. Op basis van de bestaande database wordt een opwarmprogramma samengesteld, om een goede reputatie van jou als verzender op te bouwen. Als bewezen is dat een partij een schone database heeft, worden zij teruggezet naar een hogere queue. De omgekeerde weg bestaat uiteraard ook.

Wat is opwarmen?

Webpower helpt je met het opbouwen van een goede e-mailreputatie door een IP-adres op te warmen. Dat wil zeggen dat het verzendvolume van een IP-adres organisch moet toenemen.

Als je een nieuwe gebruiker bent, beginnen we met een dagelijkse mailing naar een groeiende groep ontvangers. Het beste is om het volume over de eerste maand (dus gedeeld door 30) te verspreiden en dit langzaam op te bouwen. De grootte van de groei ligt aan de grootte van de database.
Zo wordt er bijvoorbeeld eerst verzonden naar de allerbeste hotmail-, en G-mail-ontvangers. Dat noemen we de “most engaged customers”. Als je een nieuwe database hebt, gaan we op eenzelfde manier te werk om de ISP te laten wennen aan het nieuwe domein.

FAQs:

Waarom moet het e-mailvolume langzaam opgebouwd worden?

Als je teveel e-mails tegelijk gaat versturen als je een nieuw IP-adres krijgt toegewezen, heeft dat een negatief effect op je reputatie. Je wordt dan sneller beschouwd als spammer.

Worden er echte e-mails gestuurd naar mijn ontvangers of is het een fake-proces?

Het zijn echte mails; meestal bestaande marketingmails die we van de ene E-mail Service Provider naar de andere E-mail Service Provider overbrengen. In het geval van een beginnende klant moet je bijzondere aandacht besteden aan je eerste uitingen, vooropgesteld dat de inhoud relevant is.

Hoe lang duurt een dergelijk “opwarm”-traject?

Dit hangt af van grootte van de database, maar meestal duurt het traject zo’n 3 tot 6 weken.

Hoe houden jullie mijn e-mailreputatie in de gaten na het opwarmen van IP-adressen?

Ons toegewijde team van experts houdt je e-mailreputatie, waaronder dus het IP-adres, continu in de gaten.

 

Lees meer over deliverability     Lees meer over onze software