De nieuwe Privacywetgeving is ingegaan op 25 mei 2018. Wat voor invloed heeft de AVG / GDPR op e-mailmarketing?

Direct naar onze GDPR-proof software

Nieuwe Europese privacywetgeving

Op 25 mei 2018 is de AVG/GDPR (General Data Protection Regulation) in werking getreden. Dit is de nieuwe Europese privacywetgeving, die rechtstreeks in de gehele Europese Unie zal doorwerken. De wet vervangt de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens). De GDPR schept algemene regels voor de omgang met persoonsgegevens door een organisatie. Daarnaast gelden er aanvullende regels over hoe je specifiek met e-mailmarketing (en cookies en telemarketing) om moet gaan. Deze zijn vastgelegd in de e-Privacyverordening. Op deze pagina vind je alle relevante informatie die je nodig hebt om je als e-mailmarketeer klaar te stomen voor de wetgevingen.

Doe (gratis) onze praktische healthcheck

Wat voor stappen moet jouw marketingteam ondernemen om te handelen volgens deze wetgeving? Ons antwoord is de Road to the GDPR: een healthcheck voor de (e-mail) marketeer. Op elke vraag die je beantwoordt, ontvang je meteen praktische feedback waar je mee aan de slag kunt. Na afloop krijg je per e-mail je eindscore en de resultaten per etappe/categorie (er zijn er drie) toegestuurd, evenals verdere relevante informatie over de GDPR. De test is geverifieerd door ICTRecht.

Scoor jij beter dan jouw collega-marketeers?

Slechts 5% van de deelnemers aan onze test scoort een 10. Doe jij het beter dan jouw collega's?

Ga naar de Road to the GDPR

“Ik heb de onderdelen uit de test meteen onder de loep genomen. Deze test maakt de GDPR een stuk minder ingewikkeld.”

Lees over de etappes uit de Road to the GDPR

Het aanmeldproces

De aanmelderstekst

De verwerking

Bekijk onze blogs over veelbesproken GDPR-thema's

GDPR

Profiling: wat is het en wat mag wel/niet onder de GDPR?

Hoe persoonlijker de communicatie op iemands klantreis is afgestemd, hoe hoger de ROI. De nieuwe privacywetgeving die voor de deur staat, roept veel vragen op. Wat mag nog wel onder de nieuwe wetgeving en wat niet meer? Dat leggen we in dit blogitem uit, aan de hand van een voorbeeld.

Benieuwd? Lees het blogitem

Hoe zit het met opt-in/opt-out onder de GDPR?

Onder de GDPR (General Data Protection Regulation) die op 25 mei 2018 ingaat verandert er op het gebied van opt-in/opt-out niets, zolang je ervoor zorgt dat je toestemmingsvragen aan de vereisten van de GDPR voldoen. Je moet daarnaast bewijs kunnen voeren over je verkregen toestemmingen. In dit artikel leggen we uit hoe het zit met opt-ins/opt-outs als je géén of juist wél een klantrelatie hebt. Ook leggen we uit hoe het zit met het e-mailen van B2B-contacten.

Benieuwd? Lees het blogitem

“Door onze GDPR Easy Consent Manager en GDPR Version Manager doe je gegarandeerd GDPR-proof aan e-mailmarketing”

Ontdek onze GDPR-proof software

Webpower GDPR-oplossingen

Ons advies onder de GDPR is het opslaan van de aanmelderstekst waarop toestemming is gegeven. Webpower faciliteert hierin met de GDPR Version Manager. Het helpt onze gebruikers bij het registreren van de verkregen toestemming middels versiebeheer, waardoor je je bewijslast altijd op orde hebt. De GDPR Version Manager houdt bij wie, wanneer én waarvoor toestemming heeft gegeven.

De GDPR behelst echter ook je bestaande contactdata, waarvoor je niet altijd de toestemming inzichtelijk hebt. Breng je huidige database daarom óók in lijn met de nieuwe wetgeving door ook hun specifieke toestemming vast te leggen. Om dit nog meer kracht bij te zetten, kun je bijvoorbeeld een heractivatiecampagne opzetten, die nadrukkelijk en ondubbelzinnig opnieuw om toestemming vraagt. Dit doe je in Webpower met de GDPR Easy Consent Manager.

Ik wil meer weten over deze oplossingen