GDPR-oplossingen: voer de juiste bewijslast

GDPR-proof e-mailmarketing met Webpower

Onder de GDPR (die ingaat op 25 mei 2018), moet je kunnen laten zien hoe toestemming is verkregen en waarop toestemming is gegeven. Dit geldt voor nieuwe aanmelders, maar de wetgeving doelt met terugwerkende kracht ook op je huidige database. Webpower ontwikkelde de GDPR version manager en de GDPR easy consent manager, waardoor je voortaan áltijd GDPR-proof aan e-mailmarketing doet.

GDPR version manager

Ons advies onder de AVG is het opslaan van de aanmelderstekst waarop toestemming is gegeven. Webpower faciliteert hierin met de GDPR version manager, die op abonnementsniveau ingeschakeld kan worden. Het helpt onze gebruikers bij het registreren van de verkregen toestemming middels versiebeheer, waardoor je je bewijslast altijd op orde hebt. De GDPR version manager houdt bij wie, wanneer en waarvoor toestemming heeft gegeven.

In het huidige Webpower-platform kun je standaard zien wie wannéér toestemming heeft gegeven. Je kunt echter niet met 100% zekerheid aangeven op welke aanmelderstekst dat was, omdat de webversie van de huidige opt-in-e-mail wordt getoond. Deze werkwijze ís altijd toereikend geweest m.b.t. het leveren van bewijslast, maar de AVG scherpt alle richtlijnen aan. We stellen je met de GDPR version manager in staat te kiezen voor een waterdichte werkwijze, waar geen twijfel over kan bestaan.

Bij afname van de GDPR version manager, een premium feature, wordt standaard het databaseveld “GDPR-versie” toegevoegd aan elk contact, waarin het versienummer van de aanmelderstekst op dat moment, wordt bijgeschreven. Onze gebruikers kunnen de opt-in/aanmelderstekst zo vaak wijzigen als ze willen en kunnen wijzigingen bewust opslaan als nieuwe versie.

GDPR easy consent manager

De AVG behelst ook je bestaande contactdata, waarvoor je niet altijd de toestemming inzichtelijk hebt. Breng je huidige database daarom óók in lijn met de nieuwe wetgeving door ook hun specifieke toestemming vast te leggen. Om dit nog meer kracht bij te zetten, kun je bijvoorbeeld een heractivatiecampagne opzetten, die nadrukkelijk en ondubbelzinnig opnieuw om toestemming vraagt.

Dit doe je in Webpower met de GDPR easy consent manager. Hoe het werkt? Op jouw landingspagina verschijnt een pop-up, waarin een (door jou aan te passen) boodschap staat als: Deze pop-up verschijnt omdat we graag voldoen aan de nieuwe GDPR-wetgeving. Je hebt je al eerder aangemeld bij onze organisatie, maar deze aanmelding is niet “GDPR-proof”. We vragen daarom opnieuw om je toestemming. Klik op ok om te accepteren. Bekijk voor meer informatie ons Privacy-beleid.” Door middel van het klikken op  de button, geven jouw huidige contacten opnieuw toestemming. Contacten kunnen de pop-up ook sluiten. De pop-up verschijnt dan later opnieuw.

De GDPR easy consent manager is een aanvulling op de GDPR version manager en is niet afzonderlijk te verkrijgen.

 

Neem contact op    Lees meer over onze software